سفر و گردشگری

روستای باراندوز ارومیه

باراندوز که برآمده از باران دوز است. دوز کلمه‌ای برگرفته از دیز، دِز یا دِژ به معنای قلعه است. یک روستای بسیار دیدنی و سرسبز با مناظر طبیعی بسیار زیبا و چشم‌نواز با آبشاز باراندوز در نواحی جنوبی ارومیه که هم در فصل‌های بهار و تابستان و هم در پائيز منظره‌های طبیعی بسیار دیدنی در آن پدیدار می‌گردد. بارانذدوز یکی از روستاهای ارومیه که اگر قصد سفر به این روستا را داشته باشید، سه مسیر به سمت روستا وجود دارد که کوتاهترین و مستقیم‌ترین آن از شمس حاجیان و دیدلان سفلی در حدود ۲۵ کیلومتر و نیم ساعت تا چهل دقیقه راه است.آبشار باندوز  از زیباترین مناظر طبیعی این روستا می باشد.

باراندوز منطقه‌ای تاریخی به حساب می‌آید که پیشینه‌ای ۶ هزارساله دارد. حکومت‌های مختلفی از قبیل سومر، هورری، قوتتی، اورارتو، ماننا، ماد و … در این منطقه سکونت داشته و قلمروی حاکمیت خود را برپا کرده‌اند.

ردیف درخت‌های تنومند و قد کشیده و کهنسال که کناره‌ی جاده را زینت بخشیده‌اند، مراتع سرسبز در دامنه‌ی تپه‌ها جلوه‌های زیبای این روستا هستند. اما آنچه که طبیعت این روستا را زبان‌زد کرده باغ‌های سیب است. شکوفه‌های سیب در فصل بهار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

رودخانه باراندوز

این رودخانه‌ی‌ زیبا که در مسیر پرفراز و نشیب خود جلوه‌های کم‌نظیری را رقم می‌زند از ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه و عراق سرچشمه می‌گیرد. این رود هم، هم‌پای تلخه رود و زرینه رود و … به دریاچه‌ ارومیه سرریز می‌شود.

رودخانه‌ی باراندوز این ظرفیت را دارد که زمین‌های کشاورزی ۱۰۲ روستا را آبیاری کرده و مازاد آبش در قسمت سفلی به کشت برنج برسد.

پُل رودخانه باراندوزچای

در مسیر بازدید از رودخانه‌ی زیبای باراندوز به یک اثر تاریخی برخواهید خورد. پل قلعه جوق به جا مانده از دوره‌ی قاجار است و در نزدیکی روستایی به همین نام ساخته شده تا اهالی این روستا امکان تردد راحت‌تر بر فراز رودخانه را داشته باشند.

پل ۴۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد و در قسمت دهانه از ۶ قوس جناغی و ۵ طاق رومی جهت خالی کردن آبهای اضافی تشکیل شده‌است. این بازمانده‌ی تاریخی که در لیست آثار میراث فرهنگی آذربایجان غربی ثبت شده ‌است بر اثر سیلاب و طغیان رود، بارها در معرض آسیب و نابودی قرار گرفته و هر بار بازسازی و مرمت شده‌است.

آبشار باراندوز

در طی سال‌های اخیر که بارندگی‌های قدری شدت گرفته است در نزدیکی روستا یک آبشار زیبا نیز شکل گرفته است. هنگام خروج از روستا به سمت حیدرلو در مسیر رودخانه آبشار باراندوز نمودار می‌شود. البته آبشار ارتفاع بلندی ندارد و راه رسیدن به آن هم قدری ناهموار و خاکی‌ست و امکانات رفاهی نیز در اطراف آن وجود ندارد. یکی از زیباترین آبشار های منطقه می باشد.

آبشار باراندوز

 با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک مهم‌ترین مطالب را دنبال کنید 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی