کتاب و مطبوعات

راه افتادن کاروان کتابگردی!

طبق آخرین اخبار کتاب و مطبوعات برنامه “کتابگردی” به مناسبت بیست و نهمین “هفته کتاب” از کتابفروشی اسلامیه آغاز شد. در ابتدا، با حضور علیرضا نادعلی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در کتابفروشی قدیمی تهران آغاز شد. مسئول کتابفروشی اسلامیه در این دیدار از دغدغه‌های این روزهای کتابفروشی به علیرضا نادعلی گفت. او به مشکلاتی مانند سختی عبور و مرور به دلیل سنگ‌فرش کردن خیابان، تعطیلی چاپخانه به دلیل پرداخت مالیات و عوارض شهرداری، و گرانی کاغذ اشاره کرد. مسئول کتابفروشی اسلامیه اظهار داشت که به دلیل این مسائل، تعداد کتاب‌های چاپ شده توسط این نشر کاهش یافته است. در این دیدار، علیرضا نادعلی وعده پیگیری مسائل مربوط به مالیات کسب و کارهای فرهنگی را داد و اهمیت حفظ آرشیوها و تلاش برای حمایت از زحمات مردم را بیان کرد.

به روز شدن قاچاقچی‌ها!

هومان حسن‌پور درباره کشف بیش از چهارهزار نسخه کتاب غیرقانونی از یک چاپخانه در میدان انقلاب در روزهای اخیر و شروع فعالیت دوباره کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران صحبت کرد. او تأکید کرد که فعالیت‌های این کارگروه هرچند وقت‌یکبار صورت می‌گیرد و در طول این مدت سکوت است. همچنین اشاره کرد که شیوه قاچاق کتاب تغییر کرده است و قاچاقچیان کتاب از روش‌های جدیدی برای تهیه و توزیع کتاب‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند. هومان حسن‌پور همچنین به اهمیت امحاء کتاب‌های غیرقانونی و پیچیدگی‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل آن‌ها اشاره کرد.

اخبار کتاب و مطبوعات

آنچه در مراسم پایانی جایزه «قلم زرین» گذشت!

در مراسم پایانی بیست و یکمین دوره جایزه «قلم زرین» که هم‌زمان با روز قلم برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی به مناسبت عید غدیر خم و روز قلم، اظهار داشت که جایزه “قلم زرین” جایگاه مهمی در بین جوایز ادبی دارد و امیدوار است با تدابیر جدید، تأثیرگذاری این رویداد افزایش یابد. وی تأکید کرد که جوایز ادبی کشور در جایگاه مطلوب خود قرار ندارند و تکرار و استمرار جایزه می‌تواند راهی برای اثرگذاری باشد. همچنین، تربیت و آموزش نویسنده‌ها و توسعه مهارت‌های نوشتن در جوانان و نوجوانان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدوند از ضرورت تربیت نویسندگان و توجه به زبان فارسی به عنوان ارکان هویتی کشور نیز سخن گفت و ترویج کتاب‌های خوب و شناسایی آثار ادبی نیز را به عنوان راه‌هایی برای شناخت آثار خوب ادبی، برجسته دانست. در پایان مراسم، رئیس انجمن قلم نیز به استمرار مسیر توسعه ادبیات و آموزش به علاقه‌مندان ادبیات انقلاب اشاره کرد و تجلیل از اهالی قلم و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزیده جایزه “قلم زرین” را پیشنهاد داد. همچنین، به یادبود عباسعلی براتی‌پور، شاعری شریف و صبور اشاره شد و شعری از او برای حاضران خوانده شد.

اخبار کتاب و مطبوعات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی