اقتصادی

هیچ محدودیتی برای خرید نان با کارت بانکی وجود ندارد

پس از انتشار اخباری مبنی بر محدودیت فروش نان با کارت بانکی در برخی نانوایی ها، مجری طرح هوشمند یارانه آرد و نان تصریح کرد: روال خرید نان مانند گذشته بوده و این ادعا تخلف یک نانوایی است. این نانوایی قبلا تخلفاتی داشته و یک میلیارد 800 میلیون تومان نیز جریمه شده است. هفته گذشته ادعایی مبنی بر ممنوعیت فروش بیش از چهار نان با کارت بانکی مطرح شد. اما چنین موضوعی اساسا با هدف طرح هوشمندسازی آرد و نان که جلوگیری از جیره بندی است در تضاد است. این ادعا از سوی مسئولان پیگیری و تاکید شد سامانه هوشمند توزیع یارانه آرد ایجاد نشده است. هیچ‌گونه محدودیت در خرید نان خانگی و همچنین استفاده از کارتخوان ها جهت خرید نان برای خانوارها محدودیتی ندارد.

در این خصوص محمدجلال – مجری طرح هوشمند یارانه آرد ارد ونان – اظهار داشت: اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر ممنوعیت خرید بیش از چهار قرص نان با یک کارت بانکی صحت ندارد. روال خرید نان مانند گذشته است و این موضوع تخلف یک نانوایی است. از اواخر سال 1400 دولت سیزدهم در تدارک حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح عمومی سازی یارانه‌ها بود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت باید انجام می‌داد، تصویب طرح یارانه آرد و نان بود. زیرا یارانه سنگین آرد و نان فسادهایی را در این زمینه ایجاد کرده بود که تا سال 1401 با توجه به تحولات اقتصاد جهانی (جنگ اوکراین و افزایش قیمت گندم) و اقتصاد داخلی (1401) پیش بینی شده بود. آزادسازی قیمت آرد برای تجارت و صنعت، اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، این فساد به گونه ای تشدید می شود که رسیدن نان یارانه ای به دست مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.

در شرایطی که سیدابراهیم رئیسی – رئیس جمهور – تاکید کرد اولاً نباید قیمت نان آزاد شود (حذف یارانه و دو برابر شدن قیمت) دولت باید تمهیداتی را برای یارانه آرد و نان فراهم می کرد. دوم اینکه نان برای مردم سهمیه بندی نشود. با این فرض و تاکید، وزارت اقتصاد پیشنهاد ایجاد زیرساخت فنی هوشمندی را داد که با ایجاد شفافیت در توزیع آرد و نان یارانه‌ای، فساد را به حداقل ممکن کاهش دهد. در واقع «طرح هوشمند یارانه آرد و نان» اجرا شد تا نان سهمیه بندی نشود.

اکنون پس از گذشت حدود 20 ماه از آغاز این پروژه، دستاوردهای آن آشکار شده است. مصرف آرد یارانه‌ای که پیش‌بینی می‌شد بدون اجرای طرح هوشمند یارانه آرد و نان در سال 1401 با افزایش 12 درصدی به 9 میلیون و 750 هزار تن برسد، نه تنها افزایشی نداشته، بلکه 4 درصد کاهش یافته است. (نسبت به مصرف در سال 1400) به 8 میلیون و 200 هزار تن رسید که معادل مصرف آرد یارانه ای در سال 1398 است که در ادامه این روند کاهشی، برآورد می شود که میزان مصرف آرد یارانه ای در پایان امسال به حدود هشت میلیون و 100 هزار تن کاهش یابد. در حالی که اگر طرح هوشمند اجرا نمی شد، میزان مصرف آرد یارانه ای در پایان سال 1402 به 9 میلیون و 860 هزار تن می رسید.

لازم به ذکر است، به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نانوایی مذکور که مدعی محدودیت خرید نان توسط مردم بود، پیش از این نیز تخلفاتی داشته که به دلیل آن یک میلیارد و 800 میلیون تومان جریمه شده است.

همچنین اگر نانوایی برای خرید مردم محدودیت ایجاد کند، مرتکب تخلف شده است و مردم می توانند این تخلف را از طریق 124 و تعزیرات و یا با ثبت نام در سامانه نظرات به نشانی nazar.ir اعلام کنند تا این تخلف توسط بازرسان پیگیری شده و با متخلف برخورد لازم صورت  بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی