اقتصادی

دولت برای توسعه روابط بین‌المللی عزم جدی دارد

استاندار آذربایجان غربی گفت: دولت سیزدهم مصمم به توسعه روابط بین الملل است.

محمدصادق معتمدیان 17 بهمن ماه در مراسم افتتاحیه منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه که در هتل آنای ارومیه با حضور فعالان اقتصادی استان برگزار شد، با بیان اینکه آذربایجان غربی دروازه اروپا و یکی از مسیرهای ورود ترکیه به آسیای میانه از این استان است. وی گفت: آذربایجان غربی با 967 کیلومتر مسافت با 3 کشور هم مرز است و هیچ استانی چنین مزیتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر کریدور بین المللی قرار داریم، گفت: می خواهیم کریدورهای دیگری ایجاد کنیم که برای تامین زیرساخت ها در این زمینه نیاز داریم.

معتمدیان با بیان اینکه هزینه های حمل و نقل تاثیر مهمی در اقتصاد دارد و تلاش می کنیم این هزینه ها را کاهش دهیم، گفت: کریدور غرب 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا سال آینده تکمیل می شود.

استاندار با بیان اینکه باید نگاه عمیق تری به استان داشته باشیم، افزود: دولت سیزدهم شعارهایی را که داده بود با تمرکز زدایی عملی نمود.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به ترکیه افزود: اکثر خطوط ریلی ترکیه و ایران تکمیل شده است و برای رسیدن به هدف توسعه ارزی به 30 میلیارد دلار باید زیرساخت های لازم فراهم شود. متولیان امر با توسعه زیرساخت ها در آذربایجان غربی علاوه بر رفع مشکلات استان و منطقه می توانیم پیشران اصلی تجارت بین المللی باشیم و در حل مشکلات ملی پیشگام باشیم.

استاندار با اشاره به اهمیت ایجاد مناطق آزاد مشترک، منطقه مرسین را مهم‌ترین مسیر ترانزیتی ترکیه و گسترش مبادلات تجاری را برشمرد و گفت: اگر امروز چالشی بین غرب و شرق وجود دارد، در دسترسی به این منطقه‌ی مدیترانه ای است، که ما در تلاش برای رسیدن به آن هستیم.

وی با اشاره به استقبال دولت از استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمرانی گفت: در کنار بخش دولتی برای توسعه استان نیازمند همکاری با این بخش هستیم.

کریمی رئیس اتاق بازرگانی ارومیه خواستار توجه به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط آذربایجان غربی شد و گفت: این استان قطب تولید محصولات کشاورزی است اما صادرکنندگان به کشورهای منطقه از نظر تولید با مشکل مواجه هستند. تعهدات ارزی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 20 تا 30 درصد صادرات و واردات کشور از آذربایجان غربی انجام می شود، متاسفانه سهم استان از مالیات بر ارزش افزوده کمتر از یک درصد است و این استان از نظر تخصیص 4  درصد مالیات کشور، مغفول مانده است.

کریمی ادامه داد: تولیدکنندگان استان توان پرداخت سود 24 درصدی تسهیلات و 30 درصدی مالیات را به صورت همزمان ندارند، به همین دلیل درخواست داریم برای واحدهای تولیدی راهکاری اتخاذ شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی