اقتصاد و کسب و کار

کارآفرینی زنان روستایی

از گذشته تا امروز، مشاغلی مانند دامداری، کشاورزی یا بافندگی در روستاها رواج بیشتری داشته است، اما این به این معنا نیست که روستاها ظرفیت‌های دیگری برای کسب و کار ندارند و نمی‌توان از راه دیگری به درآمد رسید. سالهاست که زنان در هر بخشی از جامعه به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر و موثرتر هستند و زنان ساکن روستاها نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند. کارآفرینی زنان روستایی، از جمله مقولاتی است که توانایی شکوفایی اقتصاد هر منطقه‌ای را دارد.راهکارهایی در راستای اینکه چگونه در روستا پولدار شویم؟

کارآفرینی به عوامل متعددی از جمله ظرفیت‌ها، استعدادها و فرصت‌های هر منطقه و هر فرد بستگی دارد و تجزیه و تحلیل و شناخت این فرصت‌ها گام مهمی در راستای تحقق کارآفرینی و رونق اقتصادی و توسعه‌ی تعاملات اجتماعی به شمار می‌آید.

در این مقاله از مجله خبری ایتوک سعی داریم به کارآفرینی زنان روستایی بپردازیم و عوامل موثر بر توفیق کارآفرینان برتر را برشمرید. همچنین اگر علاقمند بودید به این مقاله، مقاله بهترین کار تولیدی در منزل را بخوانید.

زنان روستایی و کارآفرینی

رشد و ترقی بالنده در هر کشور و هر اجتماعی وابسته به استفاده درست و بجا از نیروهای بالقوه و بالفعل آن جامعه است. زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه، چه شهری و چه روستایی نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. ایجاد انگیزه برای زنان در راستای رشد شخصی و پیدا کردن نقش موثر در اجتماع بیرون از خانواده، از نمونه‌های عواملی است که زمینه‌ساز کارآفرینی زنان روستایی به شمار می‌آید.

نوشته های مشابه

اگر علاقمند بودید مقاله راه اندازی کار با سرمایه کم را بخوانید.

عوامل موثر بر کارآفرینی زنان روستایی چیست؟

این انگیزه به میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، شرایط و بستر خانوادگی، تعداد اعضای خانوار، وضع اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هر منطقه و … بستگی دارد. در اختیار قرار گرفتن منابع آموزشی مفید برای زنان روستایی سبب حضور آگاه و مجرب آنها در بازار کار خواهد بود. مهمتر آنکه فرصت‌های اقتصادی بسیاری نیز برای آنها رقم خواهد خورد.

زنان روستایی و کارآفرینی

توسعه کارآفرینی زنان روستایی

در گذشته روال بر این بود که روستاها تولید کننده  بسیاری از محصولاتی بودند که در شهرها به مصرف می‌رسد، اما با راه‌اندازی کارخانه‌ها در شهرها و گسترش صنعت، روستائیان به شهرها مهاجرت کردند و دیگر رونق تولید در روستاها به مرور کم‌فروغ‌تر شد.

کارآفرینی در روستا و در ذیل آن کارآفرینی برای زنان روستایی، در بستر فرهنگی، تاریخی و اقتضائات جغرافیایی هر منطقه و هر روستا شکل می‌گیرد. با در نظر گرفتن منابع و امکانات موجود در روستا یا برخی فناوری‌های کارآمد شهرها که قابلیت بهره‌برداری در روستاها را نیز دارند، می‌توان ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای را برای ایجاد و آغاز کسب‌و کارهای جدید پرورش داد. کارآفرینی زنان روستایی نیز همچون هر کسب‌وکار دیگری به محاسبه‌ و برآورد مالی و میزان احتمال سودآوری یا زیان‌باری آن وابسته است.

چگونه در روستا پولدار شویم

راهکارها و ایده‌های متنوعی برای کسب و کار با توجه به زیست بوم گیاهی و حیوانی، اقلیم و آب و هوای هر منطقه بستگی دارد. کارآفرینان روستایی موفق با در نظر داشتن این خصوصیات و ظرفیت‌های موجود در منطقه و توان و بنیه‌ی مالی و علاقه شخصی به آغاز و توسعه‌ی یک کسب و کار اقدام می‌ورزند. برخی زمینه‌های مختلفی که برای توسعه کسب و کارها در روستاها و نیز کارآفرینی زنان روستایی مهیاست عبارتند از:

زمینه‌های دامپروری و طیور

  • عرضه‌ی تخم مرغ‌های محلی: از آنجایی که نگهداری از طیور در روستاها با استقبال و امکانات بیشتری روبه‌روست، زنان روستایی می‌توانند با نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار و عرضه‌ی تخم مرغ‌های محلی به کسب درآمد برسند.

 

  • پرورش بلدرچین: امروزه گوشت و تخم بلدرچین به دلیل خواص و تاثیری که بر سلامت و به خصوص رشد کودکان دارد در سفره‌ی بسیاری از خانواده‌ها بلدرچین راه یافته است. پرورش بلدرچین و فروش گوشت و تخم آن می‌تواند یک ایده و راهکار برای کارآفرینی زنان روستایی به حساب آید.

زمینه‌های کشاورزی و پرورش گیاه

  • کارگاه‌های میوه خشک کنی: یکی از ایده‌ها برای کارآفرینی زنان روستایی، کارگاه‌های خشک کردن میوه است. این امکان برای بانوان روستایی به راحتی مهیاست که با خشک کردن انواع میوه‌ها و محصولات مزارع و باغ‌های خود به درآمد معقولی برسند. آلوها، برگه‌ی زردآلو، قیسی، توت خشک، انجیر خشک و … از جمله‌ این نوع محصولات هستند.
  • سبزی پاک کنی: به آن دلیل که در مناطق روستایی دسترسی به انواع سبزی‌های کوهی و معطر ارگانیک راحت‌تر فراهم می‌شود، بانوان روستایی می‌توانند با پاک کردن آن‌ها و بسته‌بندی انواع سبزی‌ها در حالت خشک و تر و فروش آنها به کسب درآمد برسند.
  • پرورش زعفران :  زعفران از آن دسته محصولاتی است که به دلیل خواص کم‌نظیرش و جایگاهی که در طبخ انواع غذاهای ایرانی دارد و همچنین قیمت بالا گزینه‌ی مطلوبی برای پرورش و تولید و بویژه کارآفرینی زنان روستایی دارد. از آنجا که پرورش زعفران حتی در فضاهایی با وسعت محدود و اندک نیز امکان‌پذیر است، امکان کشت آن در روستاها و بهره‌برداری از فضاهای بزرگتر مهیاتر است.
  • گیاهان دارویی: روستا به ذات خود بستر مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی است. بنابراین بانوان روستایی می‌توانند در مزرعه و کشتزارهای خود اقدام به کاشت گیاهان دارویی نمایند. این کشت و کار می‌تواند نمونه‌ی خوبی برای کارآفرینی زنان روستایی باشد و آنها را به درآمد مناسبی برساند.
  • کاشت چای: کاشت چای به اقلیم و آب و هوای منطقه بستگی دارد و اصولا در هر آب و هوایی امکان کاشت ندارد. اما در صورت تطابق با اقلیم منطقه می‌تواند یکی از ایده‌های کارآفرینی زنان روستایی باشد. کشت چای اگرچه کار دشواری است و زحمات بسیاری دارد اما فروش آن می‌تواند سود خوبی را عاید کند.

مواردی که تا اینجا برشمرده شد می‌تواند از راه‌حل‌های کاهش نرخ بیکاری زنان باشد.

نقش گردشگری در توسـعه‌ی کارآفرینی زنان روستایی 

روستاها به خودی خود به دلیل نزدیکی و هم‌جواری با طبیعت از زیبایی‌های محیطی و طبیعی و گاهی تاریخی خاصی برخوردارند و مخصوصا برای اهالی شهر که از این موهبت‌های طبیعی کم‌بهره هستند، جذابیت ویژه‌ای دارند. این جذابیت می‌تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری و به دنبال آن کارآفرینی زنان روستایی فراهم کند. صنعت گردشگری در تمام دنیا از جمله صنایع بسیار پردرآمد محسوب می‌شود و توجه به آن شاخص‌های رشد اقتصادی را ارتقا می‌دهد.

برای آن دسته از مناطقی که از طبیعت زیبا و بکری برخوردار هستند، ساخت خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی با رنگ و بوی سنتی منطقه به همراه ارائه‌ی غذاها و خوراک‌های محلی می‌تواند امکان پذیرایی مسافران و گردشگران را در آن مناطق فراهم و تسهیل کند و زمینه‌ساز درآمد گردشگری و کارآفرینی زنان روستایی باشد.

زنان روستایی می‌توانند با فروش محصولات خوراکی و صنایع دستی به عنوان سوغات محلی به گردشگران، سود و درآمد خوبی کسب کنند و به لحاظ اقتصادی برای منطقه رونق و رشد به ارمغان آوردند.

چگونه در روستا پولدار شویم

کارآفرینی زنان روستایی در ارومیه

در راستای توسعه کارآفرینی زنان و توانمندسازی زنان، ظرفیت‌های بسیاری در اغلب استان‌های کشور وجود دارد که قابل تأمل است. برای مثال بانوی کارآفرین، طیبه رحمانی از اهالی استان کرمان، پس از اتمام تحصیلاتش، زندگی در روستای سلیمان‌آباد شهرستان زرند را برگزید و برای کارآفرینی زنان روستایی دست به کار شد. این کارآفرین موفق با فراهم آوردن زمینه اشتغال زنان و روستاییان و تاسیس یک تعاونی، برای زنان کارآفرین روستایی امکان کسب درآمد را فراهم آورد. در ابتدای کار زنان روستا سبزی خورشتی، سبزی خوردن، حبوبات و…را پاک می‌کردند و سپس محصولات آنها در سطح شهر زرند حتی در دیگر روستاها به فروش می‌رسید یا حتی افراد در روستاها کالاهای خود را با یکدیگر مبادله می‌کردند.

در ادامه‌ کار این تعاونی ۱۶ روستا را در سطح شهرستان زرند تحت پوشش گرفت و حدود ۴۰ درصد افراد زیر پوشش این شرکت تعاونی را زنان بی‌سرپرست، بد سرپرست، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تشکیل دادند.  کار در منزل برای بانوان بسته بندی ارومیه می باشد. بسته بندی در منزل یکی ازکارهای بدون هزینه اولیه می باشد.

اگر علاقمند بودید مقاله راه حل بیکاری هم بخوانید.

سوالات پرتکرار

1.    کارآفرینی زنان روستایی در چه زمینه‌هایی امکان‌پذیر است ؟

زنان روستایی با ساخت محصولات صنایع دستی محلی و تولید محصولاتی که از باغ‌ها و کشتزارهای محلی به دست می‌آیند، می‌توانند به کارآفرینی و رونق بیشتر اقتصادی دست یابند.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین مقالات را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی