اقتصاد و کسب و کار

بیکاری زنان؛ بر طبق آمار چه قدر است؟

اگرچه در دوران گذشته زنان در عرصه‌ی اقتصاد فعالیت مستقیم نداشتند و حتی فعالیت آنها در جامعه مقبول و پسندیده قلمداد نمی‌شد. اما در زمانه‌ی جدید، تحولات بسیاری در جامعه رخ داده و زنان، به عنوان نیمی از جامعه جایگاه خود را در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بازیافته‌اند، بیکاری زنان دیگر به مانند گذشته امری طبیعی به شمار نمی‌آید و کسب و کار به مطالبه‌ی بدیهی آنان بدل گشته است. همچنین می‌توانید بعد از خواندن مقاله بهترین کار تولیدی در منزل را هم بخوانید.

رشد میزان تحصیلات زنان در دهه‌های اخیر و تلاش و تکاپو برای توسعه‌ی مهارت‌ها، آشکارا گویای این نکته است که زنان نسل‌های اخیر سهم بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواستارند، بر این خواسته، پرتلاش و استوارند و بیکاری زنان دیگر در بطن جامعه قابل پذیرش نیست. به بیان دیگر جمعیت زنان شآغل گسترش یافته و آشتغال زنان به دغدغه‌ای مهم بدل شده است. اما از سوی دیگر شرایط اقتصادی در کشور با اوضاع نابه‌سامان و غیر متعارفی روبه‌روست و آن نظم طبیعی که سبب فعالیت همگون آحاد جامعه اعم از مرد و زن می‌باشد را بر هم زده است.

در این برگ از نوشتارهای مجله خبری ایتوک، بر آن هستیم تا درباره‌ی عواملی که بیکاری زنان را در جامعه رقم می‌زند صحبت کنیم. پس برای آشنایی و برشمردن این عوامل تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

بیکاری زنان دو برابر مردان

نوشته های مشابه

بیکاری زنان دو برابر مردان

در جهت سنجش نرخ مشارکت نیروی کار که در گزارشی از سوی آکادمی دانایان منتشر شده است، نرخ مشارکت در اقتصاد ایران در قیاس با کشورهایی همچون آمریکا، آلمان و ترکیه پایین‌تر است. بر اساس این گزارش این نرخ در ایران رقم ۴۱ درصد را نشان می‌دهد، این در حالی است که این رقم در اقتصادی مانند ترکیه ۵۱ درصد را نشان می‌دهد و در کشوری مثل آلمان ۶۱ درصد و در آمریکا ۶۲ درصد است.

نرخ بیكاری در ایران طی دو دهۀ گذشته به طور میانگین حدود ۱۰ درصد را نشان می‌دهد. از آنجایی که نرخ مشارکت زنان پايین است و بیکاری زنان نسبت به مردان فراگیرتر است، روند نرخ بیكاری اعلام شده در ایران متأثر از نرخ بیكاری مردان است. بیكاری زنان و مردان معمولا روند مشابهی دارد، اما متاسفانه نرخ بیكاری زنان حدود ۹ درصد بیشتر از میزان این شاخص برای مردان است.

اگر علاقمند هستید مقاله پزشکان ارومیه را مطالعه کنید.

بیکاری زنان ایرانی

بیکاری در میان زنان ایرانی در دهه‌های اخیر شرایط به سامانی را نشان نمی‌دهد. از سویی قشر جوان و تحصیل‌کرده شغل مناسب و درخور خود را در جامعه پیدا نمی‌کند و از سوی دیگر بیکاری زنان سرپرست خانوار نیز این موضوع را بغرنج‌تر جلوه می‌دهد.

بیکاری زنان سرپرست

الگوی متداول در میان زنان سرپرست خانوار متعلق به طبقه پایین، اشتغال منقطع و نیمه وقت است. اشتغال دائم یا بیکاری الگوی رایج در میان زنان سرپرست خانوار طبقه متوسط و بالا است. بنابراین اغلب زنان سرپرست خانوار یا بیکارند و یا دارای مشاغل نیمه‌وقت، غیررسمی و کم‌درآمد هستند.

بیکاری زنان متاهل

با توجه به رشد فزاینده‌ی تورم و معضلات عمیق اقتصادی کشور، دیگر نمی‌توان همچون گذشته معاش خانواده را بر عهده‌ی مرد متصور بود. در جامعه‌ی امروز علاوه بر اینکه زنان مطالبه‌گر حقوق خود در جامعه هستند، شرایط اقتصادی نیز عرصه‌ی رفاه را بر خانواده تنگتر از سالیان گذشته کرده‌ است. امروزه بدون مشارکت اقتصادی زنان در تامین معاش و کسب درآمد در خانواده، چرخه‌ی زندگی روند رو به رشدی نخواهد داشت.

وضعیت بیکاری زنان به روایت آمارها

آنطور که گزارش‌های سال گذشته نشان می‌دهد، در کشور ما ایران، زنان بیشتر از مردان از وضعیت نابسامان و رکود بازار کار آسیب دیده‌اند. نرخ بیكاری زنان بیکار ۱۸ تا ۳۵ ساله در زمستان ۱۴۰۰ رقم ۲۶.۵ درصد را نشان می‌دهد ولی در زمستان ۱۴۰۱ به ۲۷.۷ درصد رسید. بدین ترتیب آمار بیکاری زنان نشان می‌دهد که در طول یک‌ سال، جمعیت زنان بیکار در این بازه‌ی سنی بیش از ۵۲ هزار نفر رشد داشته است. یکی از مشاغلی که در عین درآمد خوب، مهارت خاص خودش را می‌طلبد و شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد، ماهیگیری است؛ با شرایط پرورش ماهی بیشتر آشنا شوید.

نرخ بیكاری زنان نسبت به مردان

با توجه به بالا بودن مالیات و رشد هزینه‌های تخصیص بیمه، و همچنین اختصاص بیمه بیکاری زنان و بیمه بیکاری زنان متاهل که متاثر از همین موضوع است، جمعیت فعال در بخش اقتصاد غیر رسمی نسبت به اقتصاد رسمی بسیار بیشتر است. اگر چه برخی کارشناسان شیوه‌های آمارگیری و گزارش‌گیری در حوزه‌های مختلف، علی‌الخصوص حوزه‌ی مشارکت اقتصادی نیازمند بررسی و واکاوی مجدد است، اما بر اساس آمارهای موجود مرکز آمار ایران، نرخ بیكاری زنان از سال ۹۵ تا سال ۹۹ رو به کاهش بوده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از مرکز آمار ایران در مورد شرایط بوجود آمده در بازار کار ایران و میزان رونق آن، نرخ بیكاری در تابستان امسال، ۱۴۰۲، به ۷.۹ درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با بهار ۱۴۰۲ روند کاهشی داشته است.

بر اساس این آمار زنان فارغ‌التحصیل بیکار به طور متوسط، سهمی معادل ۶۸.۸ درصد از کل بیکاران کشور را داشته‌اند.

براساس داده‌هایی که مرکز آمار کشور اعلام نموه است و با بررسی سهم بیکاران تحصیل کرده از جمیع بیکاران می‌توان دریافت که حدود ۴۲.۸ درصد از کل بیکاران کشور از فارغ‌التحصیلان آموزش عالی هستند و مدارک بالایی تحصیلی دارند. از میان این فارغ‌التحصیلان بیکار، مردان فارغ‌التحصیل بیکار درصدی معادل ۳۰.۵ را به خود اختصاص دادند و درمقابل بیکاری زنان تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل بیکار، سهمی فراتر از ۶۶.۳ درصد دارند. بر طبق گزارش‌ها سهم زنان فارغ‌التحصیل بیکار دو برابر سهم مردان فارغ‌التحصیل بیکار از کل بیکاران کشور است.

به استناد آمارهای سالهای پیشین نیز، توجه به این نکته حائز اهمیت است که همواره طی این سالها به طور تقریبی نرخ بیکاری زنان ۲ برابر مردان (کمی کمتر از دو برابر) برآورد شده است.

بیکاری زنان سرپرست

راه حل بیکاری زنان

در راستای کاهش نرخ بیکاری زنان در جامعه، رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون، معصومه فرهمند بر این اعتقاد است که در موضوع زنان با مشکلاتی همچون بیکاری مواجه هستیم. ضمن اینکه باید به صورت ویژه به بحران بیکاری برای زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست اندیشده شود و راهکار مناسب اتخاذ شود، در شرایط فعلی مناسب‌ترین راهکار ایجاد تعاونی‌ها با در نظر گرفتن بعد مسافت در شهرها و شهرستان ها و روستاها است. شناخت مناسب و تسهیل ارتباطات تعاونی‌های همسو در حوزه زنان، تعامل و تبادلات اقتصادی کالا، تسریع در بیان مسائل و مشکلات، توانمندسازی، مهارت‌آموزی و بازاریابی محصولات، آسیب‌شناسی چالش‌ها و موانع در توسعه تعاونی‌ها از جمله اهداف این کمیسیون است.

این کمیسیون در تلاش است که به صورت ویژه سلامت اخلاقی و رفتاری بانوان، همکاری و حمایت زنان تعاونگر، افزایش مشارکت‌های مردمی، جذب حمایت و بودجه دولتی در بخش خصوصی را در صدر مهمترین اهداف خود مورد بررسی و توجه قرار دهد.

اگر علاقمند هستید مقاله کارخانه فولاد ارومیه را بخوانید.

بیکاری زنان در ارومیه

بر طبق آخرین آمار مندرج در گزارش‌های مرکز در ضمن بیشترین میزان نرخ بیكاری در تابستان ۱۴۰۲، در استان‌های آذربایجان شرقی ۱۲.۵ درصد، آذربایجان غربی ۱۱.۵ درصد، اردبیل ۱۱.۱ درصد ، اصفهان ۱۰.۳ درصد و البرز ۱۰.۳ درصد دیده می‌شود.

اما در ادامه بنا به گزارش مرکز اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ارومیه، با توجه به تصمیمات، برنامه‌ها و تلاش دولت سیزدهم در راستای برنامه‌ریزی و در  راستای بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید از نیروی مکمل موجود در بخش خصوصی کمک گرفته شد.

با تلاش استاندار آذربایجان غربی و تیم اقتصادی این استان تا به حال بیش از دویست واحد صنعتی و کشاورزی احیا شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند که در کاهش نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی تاثیرگذار بوده و توانسته جایگاه استان را در تولید ناخالص ملی ارتقا دهد.

ارتقا و رشد این چرخه‌ی اقتصادی و جذب نیروهای جدید، بر کاهش نرخ بیكاری زنان در این استان نیز موثر بوده و توانسته شرایط ناکارآمد اقتصادی که به بیکاری زنان نیز دامن می‌زند را تا حدودی بهبود ببخشد.

سوالات متداول

نرخ بیکاری زنان در کشور چه رقمی است ؟

نرخ بیکاری برای زنان فارغ‌التحصیل در کشور رقمی بیشت از ۶۶.۳ درصد را نشان می‌دهد. این میزان تقریبا دو برابر نرخ بیکاری مردان است.

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان‌هاست ؟

بر طبق آمار تابستان گذشته بیشترین نرخ بیکاری متعلق به استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان و البرز است.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین مقالات را دنبال کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی