اجتماعیپلیس و انتظامیقضایی و حقوقیمشکلات مردم

کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر از زبان سرهنگ پاشایی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فرجا با بیان اینکه جرایم کفگیر بیشتر توسط فروشندگان دوره گرد در جاده های شمال کشور انجام می شود، گفت: شهروندان از اعلام رمز کارت بانکی خود به فروشندگان خودداری و رمز کارت بانکی خود را به صورت هفتگی تغییر دهند. . .
سرهنگ رامین پاشایی در گفت وگو با میزان، در خصوص جرایم کلاهبرداران اظهار داشت: جرایم کلاهبردار توسط یک قطعه سخت افزاری انجام می شود که قابلیت کپی کارت های بانکی را دارد. در اختیار داشتن این قطعه سخت افزاری به خودی خود مجرمانه نیست، اما زمانی که برای اهداف پلید در دست مجرمان سایبری باشد، می تواند منجر به کلاهبرداری شود.

وی ضمن اشاره به اینکه این قطعه بیشتر برای کپی اطلاعات کارت های مغناطیسی مورد استفاده در هتل ها، باشگاه ها و استخرها استفاده می شود، ادامه داد: ظاهر این دستگاه می تواند متفاوت باشد اما بیشتر شبیه کارت خوان و کمی کوچکتر است.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتای فرج با بیان اینکه اکثر افرادی که قصد ارتکاب جرم در حوزه کفگیر را دارند به عنوان فروشنده دوره گرد و فروش اجناس مورد نیاز همشهریان خود فعالیت می کنند افزود: این مشکل را بیشتر در میوه فروشان می بینیم. که از ماشین استفاده می کنند اجاره می دهند یا اگر مال خودشان باشد پلاکش را می بندند و برای امنیت خودشان بیشتر در مسیرهای مواصلاتی خارج از شهر فعالیت می کنند و چون هدفشان فروش نیست ممکن است محصولی را با قیمت کمتری بفروشند. از قیمت واقعی برای جذب مشتری.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه این مجرمان گاه دستگاه کلاهبرداری را به دستگاه کارتخوان متصل می کنند و گاه دستگاه را در خودرو یا جیب خود مخفی می کنند، گفت: برای کلاهبرداری از طریق کلاهبردار باید کارت بانکی در دستگاه قرار داده شود. این مجرمان وقتی کارت بانکی را می گیرند، برای اولین بار آن را وارد دستگاه کارتخوان می کنند و دفعه بعد با بهانه جویی از بی توجهی مردم سوء استفاده می کنند و کارت را وارد دستگاه اسکیمر می کنند و با رمز کارت، فقط در مدت زمان کوتاهی. 10 ثانیه اطلاعات کارت بانکی را روی دستگاه اسکن کرده و به کارت مغناطیسی منتقل می کنند.

وی ضمن بیان اینکه شاهد این نوع کلاهبرداری در فروشگاه ها و پمپ بنزین ها بوده ایم، همچنین تصریح کرد: 90 درصد مجرمان کلاهبردار فروشندگان دوره گرد هستند و راه های مواصلاتی شمال کشور آلوده ترین نقاط این منطقه است.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتای فرجا درباره راه های جلوگیری از افتادن در دام مجرمان کلاهبردار گفت: برای جلوگیری از این معضل ابتدا باید از پول نقد برای خرید از فروشندگان دوره گرد یا سیار استفاده کنیم و در صورت نداشتن وجه نقد با ما لازم است کلیه عملیات بانکی مانند کشیدن کارت در کارتخوان و وارد کردن رمز را خودتان انجام دهید. این اقدام در تمام دنیا یک رویه امنیتی است که متأسفانه در کشور ما چندان مرسوم نیست و معمولاً کارتخوان در باجه های خرید و فروشگاه ها از دسترس مشتری دور است و باید در این مورد فرهنگ سازی شود. که هموطنان مراحل بانکی از جمله کشیدن کارت در دستگاه کارتخوان را رعایت کنند. و خود رمز عبور را وارد کنید.

سرهنگ پاشایی ادامه داد: اگر فروشنده کارت را از شما گرفته و در دستگاه وارد کرده است رمز را به او ندهید و اصرار کنید که رمز را خودتان وارد کنید و در صورت برخورد با فروشنده هایی که کارهای مشکوک انجام می دهند از خرید منصرف شده و با شماره تلفن تماس بگیرید. پلیس. با 110 تماس بگیرید.

وی افزود: اگر خرید انجام شده و رمز را در اختیار فروشنده قرار داده اید و به هر دلیلی مشکوک هستید، می توانید رمز کارت بانکی خود را از اولین دستگاه خودپرداز تغییر دهید. به طور کلی رمز کارت باید به صورت هفتگی و ماهانه تغییر یابد تا از وقوع جرایم در این زمینه جلوگیری شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی