فرهنگ و هنر

برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در مدرسه تاریخی هدایت ارومیه

نمایشگاه صنایع دستی با حضور مرتضی صفری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و قاسم زاده علی رئیس سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان غربی در مدرسه هدایت ارومیه افتتاح شد. مرتضی صفری ۱۷ دی ماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع دستی و مرحله استانی دومین جشنواره سراسری صنایع دستی بسیج آذربایجان غربی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کرمان و محکومیت جنایت تروریستی در این شهرستان گفت: آثار فوق‌العاده‌ای که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود، حاصل شور و اشتیاق هنرمندان استان است که بسیار ستودنی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی افزود: هنرمندان استان توانایی و استعداد زیادی در زمینه‌های مختلف صنایع دستی دارند که می‌توانند حتی در سطح بین‌المللی نیز بدرخشند.

وی بیان کرد: متأسفانه نبود بازار فروش و حاشیه سود کم از دغدغه‌های فعالان صنایع دستی است که برای حل این مسائل اولین قدم تغییر نگاه به این حوزه و سپس اقدام به درآمدزایی در این رشته با برنامه ریزی صحیح در این حوزه است. صفری در خصوص حمایت از صنایع دستی تصریح کرد: در این راستا در یک سال گذشته 100 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به هنرمندان استان پرداخت شده و اجرای خوشه های صنایع دستی در استان در دستور کار قرار گرفته است. در این طرح  4 زمینه گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، نساجی سنتی و هنرهای چوبی به عنوان زمینه‌های اصلی استان شناخته شده و سپس برندسازی در این 4 زمینه انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و سایر دستگاه های اجرایی استان، خاطرنشان کرد: در این راستا برای شرکت در نمایشگاه های خارجی و داخلی، برپایی غرفه های دائمی برای فروش صنایع دستی در پایانه های مرزی، ایجاد انجمن صنایع دستی زیر نظر اتاق. بازرگانی ارومیه و ایجاد شرکت های صنایع دستی برای خرید و فروش محصولات در سطح برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان، معاونت صنایع دستی و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارومیه برگزار شد، گفت: در این مرحله 100 اثر از آثار 40 هنرمند از به مرحله استانی جشنواره بسیج صنایع دستی آذربایجان غربی اعزام شدند. از این میان پنج اثر برگزیده یکی مربوط به احیای هنرهای منسوخ و دیگری مربوط به مناطق کم‌ بهره‌بردار استان انتخاب و به مرحله کشوری این جشنواره ارسال می‌شود.

صفری گفت: در این نمایشگاه علاوه بر نمایشگاه آثار ارسالی به جشنواره ملی بسیج هنرمندان استان، 60 اثر از استاد رحیمی در زمینه مینیاتور و آثار دیگر هنرمندان نیز به نمایش گذاشته شد. و همچنین پنج کارگاه در زمینه‌های شیشه‌گری، گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، منبت و معرق چوب برقرار شده است.

علاقمندان می‌توانند از ۱۷ اغایت ۲۰ دی ماه در مدرسه تاریخی هدایت از این نمایشگاه و آثار به نمایش درآمده در آن بازدید کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی