کتاب و مطبوعات

متولیان حوزه کتاب در فضای مجازی انتشار غیرقانونی کتاب را پیگیری نمی‌کنند، در حالی که این امر قابل پیگیری است

دزدی‌ها در بازار کتاب به خیابان‌ها و آسفالت‌های داغ پایتخت و شهرهای توریستی کشور محدود نمی‌شوند. سال‌هاست که پلتفرم‌ها، صفحات آقا و خانم کتاب در اینستاگرام و کانال‌های متعدد تلگرامی، همراه با سایت‌هایی مجهول‌الهویه، فایل‌های پی‌دی‌اف کتاب‌های ناشران را به صورت رایگان یا با دریافت وجهی اندک عرضه می‌کنند. این اقدامات بازار اصلی نشر را از جریان دور می‌کند و به اقتصاد نشر صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، درباره برخورد با انتشار کتاب‌های بدون مجوز، ممنوعه و فایل‌های پی‌دی‌اف کتاب‌های ناشران توضیح می‌دهد. در قانون جرایم رایانه‌ای، یک کارگروه به نام “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی” تشکیل شده است. این کارگروه فهرستی از مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی را تصویب کرده است. بند “ز” این فهرست به محتوای مجرمانه مرتبط با امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی اشاره دارد.

اخبار کتاب و مطبوعات

رجبی ادامه می‌دهد: سایت‌هایی که محتوای آنها با بندهای مصادیق محتوای مجرمانه در فهرست تعیین شده تطابق دارد، از طریق گشت‌زنی اعضای کارگروه یا گزارش مردمی شناسایی می‌شوند. سپس در کارگروه مربوطه بررسی و پس از تایید اعضا، ابتدا تذکر به آنها ارسال می‌شود. در صورت عدم توجه به تذکر، فرآیند مسدودسازی آنها آغاز می‌شود. البته، به سایت‌هایی که در اقدامات کلاهبرداری، قمار و سایر جرایم مشابه شرکت می‌کنند، به دلیل حفاظت از کاربران، تذکر داده نمی‌شود. سایت‌های مجرمانه، علاوه بر طرح و اقدام توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در صورتی که رفتار مجرمانه آنها قابلیت پیگیری قضایی را داشته باشد، توسط پلیس یا سایر اعضای کارگروه به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارجاع می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی