اجتماعیمحیط زیست

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه ۳ برابر افزایش یافته است

رئیس حوزه آبخیز رودخانه ارس گفت: با توجه به تعداد دبی‌ها و اندازه‌گیری‌های نرم‌افزاری و به لطف بارندگی‌های زمستانی امسال، تراز دریاچه به 1270.2 متر رسید و حجم آن بیش از یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است.

به گزارش وزارت نیرو، احمد قندهاری ادامه داد: بر اساس برنامه منابع و مصارف سدها که در ابتدای هر سال هیدرولیکی تهیه، تصویب و ابلاغ می‌شود، مقدار آزاد شده برای مصارف مختلف سدهای کل کشور کشور و همچنین حوزه آبخیز دریاچه ارومیه مشخص می شود.

وی افزود: با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی های پاییزی از یک سو و بهبود بارندگی های زمستانی از سوی دیگر، زمان رهاسازی آب از سدهای دریاچه ارومیه برای تامین بخشی از آب دریاچه مشخص شده است. رئیس حوضه آبریز ارس ادامه داد: در سال آبی جاری بارندگی های پاییزی نسبت به سال گذشته ۹ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین وضعیت بارندگی امسال نسبت به میانگین بلندمدت حوضه دریاچه ارومیه 28 درصد افزایش نشان می دهد. در این شرایط رهاسازی 10 میلیون مترمکعبی آب سدهای مهاباد، بوکان و ساروق در مرحله اول برنامه ریزی از 12 اسفند ماه جاری آغاز شد.

رئیس حوزه آبخیز ارس ادامه داد: بی شک تخلیه آب به دریاچه ارومیه نیازمند هماهنگی کامل مدیران بود که با نظارت رئیس ستاد حوزه آبخیز ارس احیای دریاچه ارومیه فعال شد.

قندهاری بیان کرد: در این راستا از اواسط پاییز تمهیدات و اقدامات لازم به گونه ای برنامه ریزی شده است که با بسته شدن کانال های کشاورزی و با مراقبت و نظارت مستمر برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز، حداکثر آب ممکن به دریاچه برسد. به طوری که حجم آب ورودی به دریاچه در سال گذشته سه بار از رودخانه های اصلی اندازه گیری شد.

وی افزود: مرحله بعدی رفع انسداد پس از اتمام این دوره رفع انسداد و با در نظر گرفتن پوشش برف حوضه، ذخیره آب سدها و با توجه به اولویت تامین پایدار آب شرب به مناطق شهری و بارش های فصلی تا ماه می برنامه ریزی شده است.

رئیس حوزه آبخیز رودخانه ارس افزود: با توجه به حجم آبدهی ها و اندازه گیری های نرم افزاری انجام شده و به لطف بارندگی های زمستانی، علیرغم سه سال خشکسالی متوالی و بارندگی اندک در پاییز امسال، تراز دریاچه 1270.2 متر است. حجم در آن بیش از یک میلیارد و به 400 میلیون مترمکعب رسیده است و امید است با تداوم بارندگی های زمستانی و بهاری شاهد وضعیت بهتر دریاچه ارومیه در سال آینده باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی