رهبریسیاسی

بیانات امروز رهبر جمهوری اسلامی

متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران کنگره بین المللی علامه طباطبایی که روز چهارشنبه 26 آبان 1402 برگزار شد، صبح امروز در محل این همایش در قم منتشر شد.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه ای مرحوم علامه را پدیده ای نادر در قرن های اخیر در حوزه های علمیه خواندند و گفتند: یکی از کارهای مهم آیت الله سید محمد حسین طباطبایی در بحبوحه هجوم افکار خارجی و وارداتی، جهاد فکری و شکل گیری تحقیر نمودن. این یک فکر محکم با آرایشی تهاجمی بود، چیزی که امروز به آن نیاز داریم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های بارز و ممتاز مرحوم علامه طباطبایی از جمله «علم»، «تقوا و تقوا»، «خصلت‌های اخلاقی»، «ذوق هنری، شعر و ادب» و «صفا، دوستی». و وفاداری» افزود: در آینده جنبه های مختلفی از علم او وجود دارد که یکی از آنها تنوع علمی منحصر به فرد آن مرحوم است.

حضرت آیت الله خامنه ای به تسلط علامه طباطبایی در علومی چون فقه، حقوق، مرجعیت و ریاضیات، تفسیر، علوم قرآنی، شعر و ادب و انساب اشاره کردند و خاطرنشان کردند: همچنین به همین دلیل تنوع علمی عجیب او، عمق علمی و فکری او در علوم مختلف نیز بسیار قابل توجه است، به گونه ای که او یک اصل اساسی، یک فیلسوف مبتکر و یک مفسر شگفت انگیز بود.

انتشار بیشتر آثار علمی علامه طباطبایی در زمان حیات و شاگردی ایشان از دیگر شئون علمی مرحوم علامه طباطبایی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و افزودند: تربیت شاگردانی عالم، اندیشمند و تأثیرگذار از جمله. شهید مطهری و شهید بهشتی و مرحوم مصباح یزدی در هیچ. عالم دیگری در این حد دیده نشده است و بیشتر شاگردان مرحوم علامه از رهبران انقلاب اسلامی بودند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دو ویژگی بارز علامه طباطبایی اشاره کردند و افزودند: یکی از این ویژگی‌ها، جهاد علمی بی‌نظیر ایشان و تشکیل پایگاه فکری مستحکم با رویکرد تهاجمی، در میان هجوم افکار و شبهات وارداتی و بیگانه بود که دو اثر « اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «تفسیر المیزان» نمونه هایی از این جهاد علمی است.

وی تفسیر المیزان را دریایی از معارف اجتماعی و سیاسی روز در کنار مبانی فکری و حکمت و جنبه های خاص تفسیری برشمرد و گفت: امروز نیز نیازمند پایگاه فکری تهاجمی هستیم که پاسخگوی نیازهای روز و شبهات باشد. و این اثر را باید از مرحوم علامه طباطبایی به یادگار گذاشت. گرفتن

رهبر انقلاب اسلامی دومین ویژگی بارز علامه را عمل به آموزه های اخلاقی و اجتماعی و اکتفا نکردن به ارائه مطالب اخلاقی دانستند و خاطرنشان کردند: مرحوم علامه طباطبایی با وجود همه جنبه های علمی، هویتی نداشت. برای خودش و در مراودات دوستانه و عمومی فردی خوش زبان، متواضع، خونگرم، جذاب و خوش بیان بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: علامه طباطبایی به اندازه الان شناخته شده نبود و به برکت اخلاص ایشان، شخصیت و آثار علامه روز به روز در کشور و جهان بیشتر شناخته خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی