دین، قرآن و اندیشهسفر و گردشگریفرهنگی

کلیسای مارسرگیز ارومیه تاریخی و دیدنی

کلیسای مارسرگیز ارومیه جاذبه‌­ای تاریخی و دیدنی برای عاشقان تاریخ

کلیسای مارسرگیز ارومیه

کلیسای تاریخی ارومیه یا کلیسای مار ماری به عنوان یکی از مکان‌های مقدس در آذربایجان غربی شناخته می‌شود. این کلیسا در شهر ارومیه واقع شده و قدمتی تاریخی دارد. این بنا در دوره ساسانیان ساخته شده و به مرور زمان تحت تأثیرات معماری مختلف قرار گرفته است.
کلیسای مار ماری یکی از مقاصد زیارتی مهم برای مسیحیان آشوری، ارمنی، کاتولیک و پروتستان است. این کلیسا به عنوان یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای جوامع مسیحی در آذربایجان غربی و مناطق اطراف آن روشنفکری و ارزش‌های مذهبی مهمی دارد.
کلیسای مار ماری با بناهای معماری منحصر به فرد خود، به ویژه آرامگاه‌های مستحکم و زیبا، جلب توجه مسافران و زائرانی که به این منطقه سفر می‌کنند می‌کند. این کلیسا نمادی از تاریخ، فرهنگ و تعالی معماری در آذربایجان غربی است و یک جواهر در تاج این منطقه محسوب می‌شود.
از آنجا که من مدل زبانی هستم و دسترسی محدودی به اطلاعات فعلی دارم، نمی‌توانم در مورد وضعیت کنونی کلیسای ارومیه در سال 2023 بگویم. برای اطلاعات دقیق‌تر، توصیه می‌کنم از منابع معتبر و محلی مراجعه کنید.

کلیسای-مارسرگیز
بهترین زمان بازدید

بهار و تابستان به‌طور کلی بهترین زمان‌ها برای بازدید از استان آذربایجان غربی و کلیسای مارسرگیز هستند. در این فصول، آب و هوای معتدل و خنکی در منطقه حاکم است و شما می‌توانید از طبیعت زیبا و جاذبه‌های دیدنی استان لذت ببرید.
در بهار، معمولاً مناظر طبیعی استان در رنگارنگی از گل‌ها و گیاهان خزانه‌دار تزئین می‌شوند. همچنین، در این فصل درختان سرسبز و طبیعت زیبای استان با زندگی و رونق پر می‌شود. این فصل برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و صحراپیمایی بسیار مناسب است.
در تابستان، هوا در آذربایجان غربی خنک و خوب است. در این فصل، می‌توانید از مناظر طبیعی آبشارها، دریاچه ارومیه و کوهستان‌های زیبا لذت ببرید. همچنین، در فصل تابستان فعالیت‌های خارج از در برای شما بیشتر خواهد شد، مانند پیاده‌روی در کوهستان‌ها، کمپینگ و قایق‌رانی در دریاچه ارومیه.
مهمترین نکته این است که قبل از سفر به استان آذربایجان غربی و بازدید از کلیسای مارسرگیز، بهتر است از منابع معتبر محلی برای بررسی وضعیت جوی و شرایط جاده‌ها استفاده کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که در فصول پربازدید، مانند تعطیلات، توریست‌های بیشتری به منطقه سفر می‌کنند و ممکن است جمعیت گردشگری زیادی در این مناطق حاضر باشد.

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را بخوانید.

کلیسای مارسرگیز ، جاذبه‌­ی تاریخی شهر ارومیه

در طول تاریخ، شاهد ظهور ادیان مختلفی در ایران بوده­ایم که یکی از آنها مسیحیت است و افراد زیادی با این کیش از گذشته در کشور ما زندگی می­کردند و کلیساهای زیادی را برای عبادت خود ساخته­اند. قدمت این کلیساها به گذشته­های دور می­رسد و به دلیل داشتن معماری زیبا و تاریخی­بودن به جاذبه گردشگری تبدیل شده­اند.

ما در مجله خبری ایتوک، با تیمی مجرب و آشنا به صنعت گردشگری ایران و همچنین تاریخ غنی آن، با تحقیقات بسیار مناطق دیدنی را شناسایی و اطلاعات کافی و وافی را در مورد آنها در اختیار هم­وطنان عزیز قرار می­دهیم.

مکانی که در این مقاله می­خواهیم به شما معرفی کنیم تمام تاریخ­دوستان و البته علاقمند به آثار باستانی را مجذوب خود می­کند. این مکان دیدنی، کلیسای تاریخی ارومیه یا کلیسای مریم است که به عنوان یکی از اماکن مقدس آذربایجان غربی شناخته می­شود و همچنان فعال بوده و یکی از مقاصد مهم زیارتی برای مسیحیان آشوری، ارمنی، کاتولیک و پروتستان و همچنین، گردشگران است.

تیم مجله خبری ایتوک از شما می­خواهد ادامه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

کلیسای-مارسرگیز

مروری اجمالی بر تاریخچه خواندنی کلیسای مارسرگیز

طبق تحقیقاتی که محققان و باستان­شناسان انجام داده­اند، قدمت کلیسای مارسرگیز به قبل از اسلام بر می­گردد. اگر برای بازدید به این مکان زیبا بروید، خواهید دید که در قسمت ورودی آن، کتیبه ای وجود دارد که می­گوید قدمت کلیسای مارسرگیز به 18 قرن پیش باز می­گردد.

البته گمانه­زنی­های دیگری هم در مورد ساخت این بنا وجود دارند و آن را به شیرین همسر خسرو پرویز که او نیز مسیحی بود نسبت می­دهند و اینطور که معلوم است در برخی از نامه­ها آمده است که وقتی خسرو پرویز بر رومیان پیروز شد، همسرش دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد.

اگر علاقمند هستید مقاله معرفی شهر ارومیه را بخوانید.

علت نامگذاری آن به کلیسای مارسرگیز

در این کلیسا دو قدیس به نام­های مار سرگیز و مار بورگوس مدفون هستند، باید بدانید که در زبان عاشوری مار به معنای پیامبر است.

جایگاه ویژه کلیسای مارسرگیز در میان مسیحیان اروپایی

کلیسای مارسرگیز در زمان خود یکی از مشهورترین کلیساهای جهان به حساب می آمد و مسیحیان زیادی از جهان از جمله فرانسه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و… برای زیارت به آنجا می­آمدند. فرمانده کل ارتش روم فردی به نام سرگیس بود. او و معاونش بورگوس هر دو در ابتدا بت­پرست بودند و بعدا به دین مسیحیت گرویدند.

بعد از آشنایی با دین مسیحیت، شروع به موعظه مردم و هدایت آنها به سمت خدا کردند. اما پادشاه روم از این حرکت آنها بسیار خشمگین شد و اعلام کرد اگر آن دو یک بار دیگر به کلیسا بروند، حکمشان اعدام خواهد بود.

بنابراین، مار سرگیس و مار بورگوس هر دو در راه خدا شهید شدند و پس از 3 قرن رومیانی که به دین مسیحیت وارد شدند، مقبره زیبایی برای این دو نفر ساختند و از آن زمان تاکنون بسیاری از مسیحیان جهان به این مکان توجهی ویژه دارند.

کلیسای-مارسرگیز

کلیسای مارسرگیز کجاست؟

کلیسای مارسرگیز در 12 کیلومتری شهر ارومیه و در دامنه کوه سیر واقع شده است. برای دسترسی به این کلیسا باید از تاکسی­های آنلاین استفاده کنید. اگر قصد دارید با ماشین شخصی خود از این مکان تاریخی دیدن کنید، باید 12 کیلومتری غرب شهر ارومیه را طی کرده و به سمت کوه سیر ادامه دهید. با کمک تابلوهای نصب شده در جاده به راحتی می­توانید این کلیسا را پیدا کنید.

اگر علاقمند هستید مقاله کوه‌های ارومیه را مطالعه کنید.

معماری زیبا و تامل­ برانگیز کلیسای مارسرگیز

یکی از چیزهایی که توجه مسافران و زائران را به این منطقه جلب می­کند، بناهای معماری منحصربه­فرد کلیسا، به ویژه مقبره­های مستحکم و زیبای آن است. این کلیسا نماد تاریخ، فرهنگ و تعالی معماری آذربایجان غربی است و همچون نگینی در تاج این منطقه می­درخشد.

در این قسمت، با دقت بیشتری معماری این بنای زیبا را بررسی می­کنیم:

کلیسای مارسرگیز دو قسمت دارد که سقف قسمت ورودی آن کوتاه است و برای داخل­شدن باید تعظیم کنید تا  احترام خود را به این مکان مقدس نشان دهید. یک نکته جالب در مورد معماری این بنا سوراخ هایی است که روی سقف کلیسای مارسرگیز تعبیه شدند تا هنگام ادای دعای قدیس صدایش به گوش مشتاقانی که بیرون کلیسا منتظر هستند برسد.

در تالار اول این کلیسا، مکانهایی مثل محل نماز، محراب و اتاق­های متعددی وجود دارند و در قسمت دوم بنا که پشت محراب است اتاق­های دیگری هم قرار دارند. تالارها هر کدام نام جداگانه­ای دارند: تالار جنوبی به نام مار سرگیس و تالار شمالی به نام ماربورگوس معروف است. نمای بیرونی کلیسا مارسرگیز را با سنگ و به صورت نامنظم اما ماهرانه ساخته­اند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلیسای ننه مریم به بلاگ زیر مراجعه کنید.

معماری زیبای درون تالارهای کلیسا

از دلایل منحصربه­فرد­بودن این بنا، شکل نیمه بیضی و طاق و گهواره مانند­بودن آن است که معرف معماری دوران باستان ایران است. درون تالارهای کلیسا پوششی از گچ دارد و نقاشی شده است. با توجه به تزئینات بسیار زیبا و چشم­نواز قسمت­هایی از این تالارها برخی از باستان­شناسان و مورخان قدمت این کلیسا را از نظر سبک معماری قرن سوم میلادی و دوره ساسانی می­دانند.

بهترین زمان برای بازدید از کلیسای مارسرگیز ارومیه با قدمتی چندین ساله

بهار و تابستان عموما بهترین زمان برای بازدید از استان آذربایجان غربی و کلیسای مارسرگیز است. در این فصول هوای معتدل و خنک بر منطقه حاکم است و می توانید از طبیعت زیبا و جاذبه­های دیدنی استان لذت ببرید.

در این فصل، مناظر طبیعی استان معمولاً با گل­ها و گیاهان رنگارنگ تزئین می­شود. همچنین، درختان سرسبز و طبیعت زیبای استان مملو از زندگی و آبادانی است. این فصل برای کسانی که عاشق طبیعت و طبیعت­گردی هستند بهترین انتخاب است.

در فصل تابستان هم هوای آذربایجان غربی خنک و مطبوع است. در این فصل هم می­توانید از جاذبه­های طبیعی منطقه از جمله آبشارها، دریاچه ارومیه و کوه­های زیبا لذت ببرید. همچنین، می­توانید در فضای باز به فعالیت­هایی مانند پیاده­روی در کوه، کمپینگ و قایق­سواری در دریاچه ارومیه مشغول و سرگرم شوید.

کلیسای-مارسرگیز

ما در تیم مجله خبری ایتوک شما را در این سفر تنها نمی­گذاریم

مهم­ترین نکته این است که قبل از سفر به استان آذربایجان غربی و بازدید از کلیسای مرسرگیز، بهتر است از منابع معتبر برای بررسی وضعیت آب و هوا و وضعیت جاده­ها و همچنین دریافت اطلاعات کامل در مورد مکانهای جذاب و دیدنی آن استفاده کنید. برای همین منظور ما در تیم مجله خبری ایتوک آماده هستیم تا به شما کمک کنیم از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

کلام آخر

اگر ارومیه را برای سفر بعدی خود انتخاب کرده­اید، در کنار جاذبه­های متعدد آن، کلیسای مارسرگیز را هم قرار دهید که یکی از بناهای زیبا و برجسته در ارومیه است و همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می­کند. در این سفر می­توانید هم از مناظر زیبا و طبیعت دیدنی اطراف کلیسای مارسرگیز لذت ببرید، هم از شکوه و عظمت معماری جالب توجه آن بهره­مند شوید.

سوالات متداول

  1. کلیسای مارسرگیز کجا قرار دارد؟

در فاصله 12 کیلومتری ارومیه بر روی دامنه کوه سیر.

  1. چه ساعاتی می­توان از کلیسا دیدن کرد؟

درهای این مکان جذاب و دیدنی 24 ساعت شبانه­روز به روی بازدیدکنندگان باز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی