چهره هاسیاسی

درباره‌ی محمدمهدی شهریاری، استاندار سابق ارومیه

آذربایجان غربی یک از استان‌های غربی کشور با جمعیت بیش از سه میلیون و پانصد هزار نفر و مساحت بیش از ۳۸ هزار کیلومتر مربع است. این استان یکی از ۱۰ استان پرجمعیت ایران است. به دلیل واقع شدن در مسیر اصلی ایران به سمت اروپا، این استان به عنوان دروازهٔ ایران به اروپا شناخته می‌شود. علاوه بر موقعیت جغرافیایی استراتژیک و ظرفیت‌های مرزی و تجاری قابل توجه، آذربایجان غربی ظرفیت‌های کشاورزی، اقتصادی و خدماتی زیادی را نیز داراست. در این مقاله از ایتوک به محمدمهدی شهریاری، یکی از اشخاص معروف در ارومیه استاندار آذربایجان غربی می‌پردازیم.

در جلسه هیات دولت، رئیس جمهور ایران تاکید کرده است که استانداران باید برنامه‌هایی جامع و امیدآفرین برای حل مشکلات استان خود تدوین کنند و در نظر داشتن دغدغه‌های مردم باشند. همچنین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بر ضرورت استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌های مرزی آذربایجان غربی برای توسعه و گسترش همکاری با همسایگان تأکید کرده است.

 

معرفی محمدمهدی شهریاری

 

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجانغربی، در سال ۱۳۴۳ در شهر مانه و سملقان، یکی از شهرستان‌های استان خراسان شمالی، به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش به پایان رساند و در سال ۱۳۶۱ مدرک دیپلم را دریافت کرد.

در سال ۱۳۶۰، هنگامی که هنوز دانش‌آموز دبیرستانی بود، به جبهه‌های مبارزه علیه دشمن متجاوز اعزام شد. همچنین، برادر وی در سال ۱۳۶۳ در منطقه کامیاران به شهادت رسید.

در سال ۱۳۶۵، به دلیل استفاده دشمن بعثی از سلاح شیمیایی در منطقه شلمچه، تحت تأثیر این مواد قرار گرفت و به درجه جانبازی دست یافت.

در سال ۱۳۷۳، به عنوان کارشناس در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به کار خود ادامه داد.

دکتر محمدمهدی شهریاری در سال ۱۳۸۶ به عنوان کاندیدای هشتمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی به مجلس منتخب شد و با رای قاطع در حوزهٔ انتخابیه خود (بجنورد، جاجرم، مانه، سملقان و گرمه) نمایندهٔ مجلس شد.

پس از پایان دورهٔ نمایندگی، در سال ۱۳۹۰، شهریاری مجدداً به عنوان کاندیدا حضوری در انتخابات نداشت و پس از پایان دورهٔ نمایندگی به وزارت امور خارجه بازگشت.

از سال ۱۳۹۳ به بعد، وی به عنوان سرکنسول وزارت امور خارجه در شهر فرانکفورت آلمان درگیر فعالیت است.

وظایف استاندار هر استان چیست؟

 

استاندار در هر استان ایران مسئولیت برقراری و حفظ نظم و امنیت استان را بر عهده دارد. وظایف امنیتی استانداران توسط شورای امنیت کشور تعیین می‌شود. شورای امنیت کشور، که تشکیل شده از رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضائیه است، مسئول تعیین سیاست‌ها و اقدامات امنیتی در سطح کشور است.

استاندار در نقش خود به عنوان مقام اجرایی در استان، مسئولیت هدایت و تشکیل مرتب جلسات شورای تأمین استان را دارد. شورای تأمین استان، که تشکیل شده از استاندار و سایر اعضا از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نماینده وزارت کشور در استان است، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره تأمین منابع و حل مشکلات استان را برعهده دارد.

استاندار همچنین مسئولیت نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای تأمین استان را دارد. او باید اطمینان حاصل کند که تصمیمات شورا به درستی اجرا می‌شوند و منافع استان و مردم در نظر گرفته می‌شوند. برای این منظور، استاندار ممکن است با اعضای شورا، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها در استان همکاری کند تا اجرای مصوبات شورا را نظارت کند و گزارش‌های لازم را به شورای امنیت کشور ارائه دهد.

به طور کلی، استاندار در نقش امنیتی خود مسئولیت بسیاری را بر عهده دارد از جمله حفظ نظم و امنیت استان، هدایت شورای تأمین استان و نظارت بر اجرای مصوبات آن.

شهریاری

پیشرفت اقتصادی آذربایجان غربی

 

محمدمهدی شهرياري استاندار آذربايجان غربي، در مورد پیشرفت‌های اقتصادی استان آذربایجان غربی او بیان کرده است  که استان آذربایجان غربی در شاخص‌های اقتصادی مهمی مانند کاهش بیکاری، کاهش تورم، رشد سرمایه‌گذاری، رشد صادرات، رشد نرخ مشارکت اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار رتبه‌های برتر کشوری را به خود اختصاص داده است. وی معتقد است که این پیشرفت‌ها تنها با وحدت و همراهی مردم و توجه ویژه دولت تدبیر و امید امکان‌پذیر است.

تقابل محمد مهدی شهریاری با یکی از نماینده های ارومیه

 

تقابل و بحث بین هادي بهادري، نماینده ارومیه در مجلس ، و محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی اتفاق افتاده است. در این مشاجره، هادی بهادری در سخنرانی خود به استاندار انتقاد کرده و برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی را مطرح کرده است. به جواب او، استاندار شهریاری با ارائه آمار و ارقام پاسخ داده و اتهامات بهادری را رد کرده است.

 

اظهارات محمد مهدی شهریاری درباره اعتراضات دی ماه 96

 

اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در پی مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی صورت گرفت. مقامات ایرانی در طول این اعتراضات نظرات مختلفی را ابراز کردند. محمدمهدی شهریاری، استاندار اروميه درباره این اعتراضات صحبت کرده و بر این باور بود که برخی از افراد بهانه‌ای را برای تحریک مردم و ایجاد اغتشاش استفاده کرده‌اند. او نیز از نقش رسانه‌های معاند خارجی در تحریف این اعتراضات و انتقال آن به سوی مسائل سیاسی و اجتماعی دیگر اشاره کرد.

محمد مهدی شهریاری

مدیریت خوب محمد مهدی شهریاری در اعتراضات آبان 98

 

اعتراضات آبان ۹۸ در ایران در پاسخ به افزایش قیمت سوخت و کاهش یارانه‌ها رخ داد. در این مورد، محمدتقی اوصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا، در جلسه تودیع و معارفه استانداری جدید آذربایجان غربی، از مدیریت خوب و جهادی محمدمهدی شهریاری تقدیر کرد.

محمدمهدی شهریاری در همان زمان اعتراضات، به تلاش استکبار برای تجزیه ایران اشاره کرده و اصلاح قیمت سوخت را به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در جامعه دانست. او نقش مردم و نیروهای امنیتی در خنثی کردن توطئه‌ها را تحسین کرد.

سخن آخر

در این مقاله درباره محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی صحبت شد. محمد مهدی شهریاری سال 1386 کانیدای هشتمین دوره مجلس شد و با رای در حوزه انتخابی خوب نماینده مجلس شد پس از اینکه دوره نمایندگی ایشان تمام شد در سال 1390 دیگر در انتخابات کاندید نشد و در وزارت أمور خارجه مشغول به کار شد. از سال 1393 هم او به عنوان سرکنسول وزارت أمور خارجه در فرانکفورت آلمان فعالیت می‌کند.

 

سوالات متداول

 

۱. محمدمهدی شهریاری کیست؟

محمد مهدی شهریاری استاندار اذربایجان غربی است.

 

۲.محمدمهدی شهریاری اهل کجاست؟

محمدمهدی شهریاری در سال ۱۳۴۳ در شهر مانه و سملقان، یکی از شهرستان‌های استان خراسان شمالی، به دنیا آمده است.

 

۳.اطلاعات درباره محمدمهدی شهریاری در فضای مجازی چیست؟

اینستاگرام محمدمهدی شهریاری shahryari_ir است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی