مشکلات مردم

تعداد مهاجران افغانستانی در ایران چقدر است؟

در گزارش رصدخانه مهاجرت ایران آمده است که افغانستان، عراق و سوریه جزو کشورهایی هستند که سهم زیادی از پناه‌جو را دارند. در سال ۲۰۲۱، درخواست‌های جدید پناهندگی بیشتر توسط اتباع افغانستان (افزایش ۶۵ درصدی)، نیکاراگوئه و سوریه‌ای ثبت شده است. اگرچه پناهجویان ونزوئلایی در سال ۲۰۲۲ در جایگاه اول درخواست‌های پناهندگی قرار دارند، اما درخواست‌های پناهندگی مردم افغانستان نیز باز هم نشان از ردپای پررنگی دارند و رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

هر چند تعداد دقیق مهاجران افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند مشخص نیست، اما ایران به عنوان یکی از کشورهای مقصد، همواره سهم بیشتری از این مهاجران را به خود اختصاص می‌دهد. بیشتر این مهاجران بدون اظهارنامه در ایران اقامت دارند. در آخرین سرشماری رسمی در سال ۱۳۹۵، بیش از ۱.۵ میلیون افغانستانی در ایران ثبت شده‌اند.

بعد از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، تعداد زیادی از مردم این کشور خود را به ایران منتقل کردند. به همین دلیل، با گذشت ۷ سال از آخرین سرشماری، بسیار بعید است که تعداد جمعیت افغانستانی‌های مقیم در ایران همچنان ۱.۵ میلیون نفر باقی بماند. در واقع، قبل از مرداد ۱۴۰۰، دو الی سه میلیون نفر پناهنده افغانستانی در ایران وجود داشته‌اند. بعد از بحران در افغانستان، بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون نفر پناهنده جدید به ایران وارد شده‌اند. به عبارت دیگر، نماینده یونیسف در ایران اعلام کرده است: «بعد از بحران در افغانستان، بین ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون نفر پناهنده جدید به ایران وارد شده‌اند». با این وجود، احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد که برآوردها نشان می‌دهد تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران بیش از ۵ میلیون نفر است.

اخبار-مشکلات-مردم

نگرانی از افزایش تعداد پناهجوها

حشمت‌الله لاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره ورود مهاجرین افغانستانی به ایران اظهار نظر کرده است. او اعلام کرده که در زمان حکومت طالبان حدود ۲ میلیون نفر به ایران آمده‌اند. در حال حاضر روزانه ۱۰ هزار نفر وارد ایران می‌شوند. این آمارها نشان می‌دهد که یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند. او همچنین به کمپ‌های مهاجرین افغانستانی در ایران اشاره کرده و گفته است که این مهاجران پس از ۲۴ ساعت جای خواب و پس از ۴۸ ساعت شغل خود را پیدا می‌کنند.

به علاوه، در گزارشی به نقل از استفاده قابل توجه مهاجرین افغان از منابع و یارانه‌های پنهان اعم از مواد غذایی و مسکن و حمل‌ونقل عمومی و بهداشت اشاره شده است. در این گزارش لزوم کنترل ورود ایشان و ساماندهی اتباع قانونی ساکن کشورمان و همچنین اخراج مهاجرین غیرقانونی را برای کاهش چالش‌های امنیتی پیشنهاد داده است. در مقابل، وزیر کشور ایران اظهار کرده است که مهاجرین افغانستانی چالش امنیتی برای ایران ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی