سفر و گردشگری

غار سهولان كجاست؟ یک شگفتی کم‌نظیر در طبیعت مهاباد

برای سفر به غار زیبای سهولان، ابتدا باید به استان آذربایجان غربی سفر کنید. بهتر است پروازی را به فرودگاه ارومیه رزرو نمایید. می توانید از پروازهای ارزان قیمت استفاده کنید. پس از رسیدن به ارومیه، یک خودرو اجاره کنید تا به سمت روستاي سهولان حرکت نمایید.

مسیر شما از طریق جاده مهاباد- بوکان است. در این مسیر باید از کنار تپه ماهورها و روستای عیسی کند عبور کنید. هنگام عبور از این مناطق، نشانه‌ها و تابلوهای راهنمای غارسهولان را دنبال کنید. پس از طی مسافتی حدود 20 کیلومتر، به مقصد خود یعنی غار سهولان مهاباد خواهید رسید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قره کلیسا ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

در جواب غار سهولان کجاست؟ باید بگوییم یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه و دارای مناظر طبیعی بسیار زیبایی است که حتماً برای شما خاطرات بیادماندنی خواهند ساخت. از آبشارها، رودخانه‌ها و غارهای متعدد آن می‌توانید بازدید کرده و لذت ببرید. در ادامه با این مقاله از مجله خبری ایتوک همراه باشبد.

غار سهولان مهاباد

تاریخچه غار سهولان

غار سهولان کجاست؟ یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین غارهای آبی ایران است که پس از غار عليصدر، دومین غار آبی بزرگ کشور به‌شمار می‌رود.

این غار در استان کرمانشاه و در کوه‌های زاگرس واقع شده و تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد. بر اساس مطالعات زمین‌شناسی، ساختار این غار به اواخر دوران کرتاسه بازمی‌گردد، یعنی حدود 70 میلیون سال پیش تشکیل شده است. در طول هزاره‌های دوم و اول پیش از میلاد، این غار به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود از جمله دسترسی آسان به آب و امنیت بالا، محل سکونت و پناهگاه انسان‌های اولیه بوده‌ است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قره کلیسا ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

غار سهولان مهاباد دارای چشم‌اندازها و نقاشی‌های طبیعی بسیار زیبا و دیدنی است. ستون‌ها و چکنده‌های آهکی این غار که طی میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند، تماشایی‌ترین بخش غار هستند. همچنین مجسمه‌های طبیعی موجود در این غار، شبیه مجسمه‌های انسان و حیوان هستند که نام‌هایی همچون «مجسمه شتر مرغ» و «تخت سلیمان» به خود گرفته‌اند.

به‌طور کلی، غار سهولان با وسعتی در حدود 46 هزار متر مربع، یکی از باارزش‌ترین و دیدنی‌ترین غارهای طبیعی ایران است که علاوه بر زیبایی‌های بصری، سرگذشتی کهن و پرماجرا از حیات بشری در دل خود حفظ کرده‌است.

درباره‌ی قره کلیسا ارومیه و یا جاهای دیدنی مهاباد هم بخوانید، شاید برای سفر بعدی لازم داشته باشید.

ویژگی‌های غار آبی سهولان

غارسهولان با وسعت حدود 2 هکتار، یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای ایران به شمار می‌رود. این غار دارای ساختاری آبی-خاکی-سنگ آهک است و در ارتفاع 1751 متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده است.

تاکنون 300 متر از مسیر آبی و 250 متر از مسیر خشک این غار کشف و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. میانگین عمق آب غار سهولان در طول مسیر آبی 22 متر و حداکثر عمق آن تا 62 متر نیز گزارش شده است. وسعت تالار اصلی این غار نیز 58 در 42 متر برآورد می‌شود.

ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه‌های داخلی 50 متر است. میزان رطوبت هوا بین 70 تا 75 درصد متغیر بوده و دمای هوا بین 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. اختلاف دمای درون و بیرون غار نیز به‌طور میانگین 10 تا 15 درجه می‌باشد.

جاذبه گردشگری غار سهولان یکی از جاذبه‌های گردشگری ارومیه است که به صورت طبیعی بوجود آمده است، می‌توان به وجود قندیل‌های زیبای آهکی به اشکال متنوع اشاره کرد. همچنین کبوتر و خفاش از جانوران ساکن این غار به‌شمار می‌روند.

غار سهولان روی نقشه کجاست؟

پیش‌تر گفتیم که غار سهولان کجاست که در استان کرمانشاه و در کوه‌های زاگرس واقع شده است. اگر مکان دقیق‌تری از غار سهولان مد نظرتان است، باید بگوییم در 43 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهاباد و در محور مهاباد- بوکان قرار گرفته است.

غار سهولان مهاباد

غار سهولان کجاست و جاذبه های شهرستان مهاباد چیست؟

در مورد چشم‌اندازها و ویژگی‌های غار سهولان مطالب بسیاری برای گفتن وجود دارد، عکس‌های منتشر شده از محیط اطراف غار سهولان کاملا مشخص است که طبیعت این منطقه به تنهایی بسیار دل انگیز است. مسیرهای غار سهولان که در فاصله 43 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد واقع شده است همه از طریق جاده‌هایی سرسبز که از دشت‌های وسیع و باغ‌های میوه زیبایی عبور می‌کند، به سمت شهر بوکان می‌رسند.

سهولان در زبان کردی به معنای یخبندان است. غار مهاباد در ارتفاع 2222 متری از سطح دریا قرار گرفته و مساحت آن حدود 2 هکتار می‌باشد. این غار به دو قسمت خشک و آبدار تقسیم می‌شود که قسمت آبدار آن در ارتفاع 1751 متری از سطح دریا قرار دارد.

برای ورود به بخش آبی غار، باید از ورودی اصلی 20 متر پایین رفت. در این بخش، ارتفاع سقف غار تا سطح آب 50 متر و عمق آب در برخی نقاط تا 30 متر می‌رسد. تاکنون 250 متر از مسیر آبی و 300 متر از بخش خشک این غار کشف و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. غار دارای دو دهانه یا ورودی است که بیشتر گردشگران از دهانه بزرگ‌تر وارد می‌شوند. پس از طی مسیر 106 پله‌ای و پایین رفتن 45 متری، به اولین دریاچه درون غار می‌رسیم. دمای هوا در داخل غار بین 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد متغیر است و میزان رطوبت 70 تا 80 درصد می‌باشد.

درباره دریاچه ارومیه بیشتر بخوانید.

ایتوک مجله ایران

شما هم می‌توانید با ایتوک همراه باشید! ایتوک، مجله خبری آنلاین پرطرفدار در اختیار شما برای بودن در جریان اخبار.

سخن آخر درباره‌ی غار آبي سهولان

غار سهولان با تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌هایش، یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی ایران به‌شمار می‌رود. دیدنی های غار سهولان در منطقه‌ای کوهستانی در استان کرمانشاه بسیار لذت بخش است و با وسعت حدود ۲ هکتار، دارای مناظر و چشم‌اندازهای بدیعی است.

مسیرهای پیچ در پیچ آبی غار سهولان شهرستان مهاباد که گاه به اعماق زمین تا ۳۰ متر ادامه می‌یابند و همچنین تالارهای باشکوه آن که ستون‌ها و ناودان‌های بلورین زیبایی دارند، غار سهولان را به یک اثر طبیعی منحصر به فرد تبدیل کرده‌اند. علاوه بر آن، وجود انواع پرندگان و خفاش‌ها و همچنین کشف آثار باستانی در دل این غار، بر غنای فرهنگی- تاریخی آن دامن زده است.

بی‌شک غار سهولان ما را به مواجهه‌ای خیره‌کننده با عظمت و شگفتی خلقت دعوت می‌کند و بر کسی پوشیده نیست که مایه افتخار ایران عزیز می‌باشد. اکنون نوبت ماست که با مراقبت هرچه بیشتر و با کیفیت از این گنجینه طبیعی، آن را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

سوالات پرتکرار در خصوص غار سهولان کجاست؟

۱. شرایط اقلیمی غار سهولان چگونه است و بازدیدکنندگان باید برای ورود به غار چه آمادگی‌هایی داشته باشند؟

 غار سهولان دارای آب و هوایی مرطوب و سرد است. دمای هوا در داخل غار به طور میانگین بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و میزان رطوبت بین ۷۰ تا ۷۵٪ در نوسان می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود بازدیدکنندگان لباس‌های گرم، مناسب و راحت بپوشند و در صورت امکان از کلاه، شال، دستکش و کفش‌های محافظ استفاده کنند.

۲. آیا در غار سهولان امکانات رفاهی مانند رستوران وجود دارد؟

بله، در مجاورت غار سهولان مجموعه‌ای تفریحی-رفاهی احداث شده‌است که شامل رستوران سنتی با ظرفیت ۲۵۰ نفر، کافی‌شاپ، نمازخانه، سرویس بهداشتی و سالن اجتماعات می‌باشد. همچنین اقامتگاه بوم‌گردی در مجاورت غار و روستای گردشگری سهولان نیز در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی