سفر و گردشگری

جاهای دیدنی مهاباد ؛ از غار سهولان تا نقوش صخره‌ای خره هنجیرا

مهاباد، شهری سرسبز و زیبا که در میان چند کوه واقع شده است، از شهرهای استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود. از شمال با میاندواب، از شرق با بوکان، از غرب با پیرانشهر و نقده و از جنوب با سردشت مرز مشترک دارد.

درباره گردشگری ارومیه بیشتر بخوانید.

در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره دیدنی های مهاباد ارومیه، آثار باستانی و نقوش کهن به جا مانده، طبیعت زیبا و جاذبه‌های کم‌نظیرش و … در شهرستان مهآباد و اطرافش بیشتر بدانیم.

شهرستان مهآباد پیش از دوره‌ی پهلوی به زبان ترکی آذربایجانی ساوجبلاغ (سابلاغ یا سابلاخ) نامیده می‌شد که در زمان حکومت رضاشاه به مهاباد تغییر داده شد. مهاباد را مه‌آباد نیز گفته‌اند که در واقع به جایی اطلاق می‌شود که همیشه مه‌آلود است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفرجگاه بند ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

غار آبی سهولان یکی از جذابترین جاهای دیدنی مهاباد

از جمله جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی مهاباد غار سهولان است که در فاصله‌ی ۴۳ کیلومتری از این شهر زیبا، در محور مهاباد به سمت بوکان، در نزدیکی روستایی به نام سهولان و دامنه‌ی رشته کوه‌های کوتر، این غار زیبا و شگفت‌انگیز زیبایی بی‌بدلیل خود را نمایان ساخته است.

«سهول» در زبان کردی به معنای یخ است و به همین دلیل این غار و روستای نزدیکش به این نام خوانده می‌شوند. مردمان این منطقه نام دیگری نیز بر این غار نهانده‌اند که به سبب زندگی کبوتران و لانه‌سازی آن‌ها «کونه کوتر» به معنای لانه کبوتر است. از آنجایی که غار دو بخش آبی و خشک دارد بخش آبی غار را «کونه کوتر» و بخش خشک آن را «کونه مالان» می‌نامند.

غار سهولان که از گردشگری‌های بی‌نظیر و شگفت‌انگیز ديدنيهاي مهاباد در استان آذربایجان غربی است، گوشه و کنارش پر از دیدنی‌های چشم‌نواز است و قندیل‌های زیبایی که تماشای سقف و دیوارهای سهولان را مزین کرده‌اند.

قایق‌سواری به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات، بدلیل وجود حوضچه‌ها و دریاچه‌های متعدد که لبریز از آب‌های زلال و صاف هستند، امکان‌پذیر است. در حین قایق‌سواری شنیدن صدای آب یکی از خاطرات بیادماندنی بازدیدکنندگان این غار زیبا خواهد بود.

طبیعت مهاباد

طبیعت مهاباد

استان آذربایجان غربی همانند جای‌جای کشور پر از نمونه‌های بی‌بدیل زیبایی طبیعی و تاریخی است. مهاباد با آب و هوای بی‌نظیر در مرکز تلاقی سه استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی کردستان، طبیعت بی نظیری دارد و جاهای دیدنی مهاباد در کشور زبانزد شده است.

تالاب برازان

یکی دیگر از اماکن گردشگري مهاباد و از جمله جاهای دیدنی مهاباد تالاب برازان است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی مهاباد قرار دارد و با ۹۰۷ هکتار وسعت، نخستن سایت پرنده‌نگری و پرنده‌پژوهی به شمار می‌آید. پژوهش‌گران حوزه طبیعت،  بیش از ۷۵ گونه از پرندگان آبزی و کنار ‌آبزی را در این تالاب شناسایی کرده‌اند که با توجه به گونه‌های خشک‌زی، تعداد آن‌ها از ۱۸۰ گونه نیز فراتر خواهد رفت. از جمله‌ی این پرندگان می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک مرمری و …. اشاره کرد. دسترسی به این تالاب زیبا از کمربندی دارلک مهاباد، در نزدیکی روستای حاجی خوش از طریق یک جاده‌ی فرعی مقدور است.

تالاب قوپی باباعلی از بهترین جاهای دیدنی مهاباد

یکی دیگر از تالاب‌های استان ‌آذربایجان غربی است که با ۵۰۰ کیلومتر وسعت، ۳۰ کیلومتر با شهر مهاباد فاصله دارد. نه تنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بلکه دیپلم افتخار سازمان ملل متحد يونسکو را هم به خود اختصاص داده است.

این جاذبه‌ی طبیعی در میان جاهای دیدنی مهاباد از خشکسالی‌های اخیر هم محفوظ نمانده و حیاتش در خطر است در لیست تالابهای مهم بین‌المللی کنوانسیون رامسر نیز قرار دارد و زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی به شمار می‌آید.

آثار تاریخی مهاباد

آثار تاریخی مهاباد

این شهر زیبا در منطقه تاریخی مکریان قرار دارد، که روزگاری مرکز حکومت امرای مکری بود، حکومتی که در این شهر اقدام به ضرب سکه کرد.

موزه مردم‌شناسی حمام میرزا رسول

این حمام قدیمی اولین موزه مردم شناسی استان آذربایجان غربی لقب گرفته و در کنار یکی از گذرگاه‌های قدیمی بازار در مرکز شهر مهاباد (تقاطع خیابان طالقانی و سید نظام) است که قدمتش با توجه به فرم معماری و آجرهای سرخ‌رنگ به زمانه‌ی صفویان و قاجاریان بازمی‌گردد. این حمام میرزا رسول، از جمله جاهای دیدنی مهاباد که از آثار ملی ایران به شمار می‌رود در قالب موزه، امکان به نمایش گذاشتن انواع ظروف سفالی، مسی، مفرغی و انواع سکه‌های قدیمی، شما را با سبک زندگی مردم این منطقه کردنشین در آذربایجان غربی آشنا خواهد کرد.

همواره می‌توانید مقاله روستای گلپاشین ارومیه را بخوانید

مقبره بداق سلطان

این مقبره از دوران صفویان در این شهر به جا مانده است و آرامگاه بداق سلطان، فرزند شیرخان و از نوادگان صارم بیگ مکری است. او در زمان شاه سلیمان صفوی حاکم مهاباد بود. این مقبره که نامش در فهرست اثار ملی ایران گنجانده شده است از جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی مهاباد به شمار می‌آید.

محوطه باستانی آتشکده سنگی برده کنته

از هزاره‌ی پیش از میلاد و در هفت کیلومتری شمال شهر مهاباد در مسیر ارومیه یکی دیگر از آثار ملی ایران به یادگار مانده است. این محوطه‌ی باستانی قدمتی از دوره مانائی‌ها دارد و در نزدیکی روستای یوسفکند قرار دارد. «برده کنته» در زبان کردی به‌معنای سنگ حفره‌دار است. آتشکده برده کنته یکی از ارزشمندترین آثار باستانی استان آذربایجان غربی محسوب می‌گردد؛ منطقه‌ای که نامش در میان فهرست جاهای دیدنی مهاباد دیده می‌شود و شناخت آن نیازمند حفاری‌ها و کاوش‌های بیشتر است.

نقوش صخره‌ای خره هنجیران

در سال ۱۳۷۹ و در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر مهاباد و در دره‌ای به نام هنجیران یکی از آثار باستانی از هزاره‌ي پیش از میلاد، در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.

بر روی سنگ‌های رسوبی آن نقوش مختلفی از جمله طرح‌هایی از سوارکاری و شکار حیوانات دیده می‌شود. نوع کنده‌کاری و حجاری روی صخره خره هنجیران به دخمه‌های هخامنشی در تخت جمشید و نقش رستم استان فارس شباهت زیادی دارد.‌ مجموعه سنگ‌های خره هنجیران از بقایای دوران سوم زمین‌شناسی شناخته شده‌اند و بزرگترین سنگ حکاکی شده در میان آن‌ها در قلب مجموعه قرار دارد.

یکی از جاهای دیدنی مهاباد به شمار می‌آید که قدمت آن شگفت‌انگیز است و تعجب بسیاری را بر‌می‌انگیزد.

این منطقه حالت تپه ماهوری دارد و نقوش بالای یکی از این تپه ماهورها روی تخته سنگ‌های شیست رسوبی دوران سوم زمین شناسی حک گردیده، هر ۳۰ نقش روی ۲ قطعه سنگ تصویر شده و در کل ۲۴ نقش دارد و مجموعه دوم دارای ۴ نقش روی تخته سنگ کوچکتر در فاصله ۵ متری از مجموعه اصلی حک شده است و نقوش حیوانی و انسانی را شامل می‌شود.

همواره می‌توانید مقاله روستای بالو ارومیه را بخوانید.

 

با مشاهده و پژوهش بر روی قسمتهای پایینی و میانی مجموعه نمایان شد که تعدادی بزکوهی با شاخ‌های بلند نقش شده که فقط تصویر یکی از آنها گویاست. برخلاف دیگر آثار صخره‌ای سایر نواحی کشور که در آنها نقش حیوانات علفخوار مثل بزکوهی بیشتر دیده می‌شود.

در نقوش صخره‌ای این منطقه، نقش حیوانات گوشتخوار درصد بیشتری را به خود اختصاص داده است.

سد مهاباد

این سد که از جمله سازه‌های پیش از انقلاب است، نوع سازه‌ی آن، سنگریزه‌ای با هسته رسی مایل طراحی شد. در آن زمان سد شاپور اول نامیده می‌شد و حالا با عنوان سد مهآباد از آن یاد می‌شود. ارتفاعی در حدود ۴۷.۵ متر و طول ۷۰۰ متر دارد و با گنجایش سالانه‌ی در حدود ۳۳۹ میلیون مترکعب از جزو ده سد پرآب کشور محسوب می‌شود.

در اطراف دریاچه‌ی ایجاد شده از سد که از جمله جاهای دیدنی مهاباد محسوب می‌شوند میتوان به جزیره گردشگری مهاباد، قاضی‌آباد، سرمیدان، تاقه‌دار (تک درخت) اشاره کرد.

همواره می‌توانید مقاله روستای گردآباد را بخوانید

بازار مهاباد از جاذبه های دیدنی مهاباد

مهاباد را به بازار تاناکورای خوبش می‌شناسند. پوشاک دسته دوم با عنوان تاناکورا در سال ۱۳۶۰ به ایران راه یافت و حدود20 سال پیش به شهر مهاباد رسید و مردم و کسبه این شهر بر آن شدند تا بازارچه‌ای را به این کسب و کار اختصاص دهند. این بازار که از جمله جاهای دیدنی مهاباد است در نزدیکی ترمینال قرار گرفته است. در این بازار اجناس استوک نیز در همه رقم موجود است و با قدری جست و جو در بخش‌های مختلف ان می‌توانید هر جنس و کالایی مخصوص هر فصلی را در بازار تاناکورای مهاباد که مشهورترین مرکز خرید مهاباد است، پیدا کنید.

جاهای دیدنی مهاباد

مهاباد، شهری با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی در استان آذربایجان غربی ایران است. این شهر دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است، که شامل موزه‌ها، مساجد تاریخی، گورستان‌های باستانی و مناظر طبیعی زیبا می‌شود. در ادامه به توضیحاتی درباره هر یک از این جاذبه‌ها می‌پردازیم:

موزه سرای استاد هیمن: این موزه در خانه‌ای که سابقاً خانه و محل زندگی استاد هیمن، شاعر و هنرمند محبوب مهاباد بوده است، قرار دارد. استاد هیمن یکی از شاعران بزرگ و خلاق ایران بوده و در دوران خود مجموعه‌ای از شعرها، داستان‌ها و موسیقی‌های زیبا ایجاد کرده است. در این موزه، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌ها، لوازم شخصی، سازهای نوازندگی استاد هیمن، تابلوهای نقاشی و آلبوم تصاویر وی به نمایش گذاشته شده است. با بازدید از این موزه، شما می‌توانید با زندگی و آثار استاد هیمن آشنا شوید و نمونه‌هایی از هنر و ادبیات محلی را ببینید.

مسجد جامع سرخ: این مسجد که به دوران صفوی تعلق دارد، یکی از آثار ملی ایران است. مسجد جامع سرخ دارای دو ایوان، طاق‌های زیبا، گنبد و شبستان است. ساختمان این مسجد با استفاده از آجر و سنگ صورت گرفته است. طراحی معماری زیبا و عناصر هنری منحصر به فرد در داخل مسجد، آن را به یک مقصد جذاب برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران تبدیل کرده است.

این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی در غرب کشور است. این مسجد دارای معماری زیبا و استواری است و توزان شکل طاق، گنبد و شبستان به خوبی رعایت شده است. ساختمان اصلی مسجد با استفاده از آجر و سنگ ساخته شده است. این مسجد یک نمونه برجسته از هنر و معماری اسلامی است و بازدید از آن به شما فرصتی می‌دهد تا به تاریخ و فرهنگ این منطقه نزدیک‌تر شوید.

گورستان فخریگاه: این گورستان مربوط به دوره مادها است و در نزدیکی روستای اگریقاش واقع شده است. گورستان فخریگاه شامل گور دخمه‌هایی است که در دو طبقه ساخته شده‌اند و دارای ستون‌های سنگی و گورهای داخلی است. این گورستان شباهتی به مقبره‌های دوره ماد دارد و شاهکاری از هنر و معماری باستانی می‌باشد. با بازدید از گورستان فخریگاه، شما می‌توانید به تاریخ و فرهنگ باستانی این منطقه نزدیک‌تر شوید و از زیبایی هنر و معماری آن لذت ببرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارک های ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

سوالات متداول

  • غار آبی سهولان در کدام استان است؟

غار سهولان در فاصله‌ی ۴۳ کیلومتری شهر زیبای مهاباد در استان آذربایجان غربی، در محور مهاباد به سمت بوکان، در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد.

 

  • مهمترین بازار مهاباد کدام است؟

بازار تاناکورای مهاباد محل عرضه‌ی پوشاک دست دوم است و یکی از مراکز خرید مهم مهاباد به حساب می‌آید. این بازار در نزدیکی ترمینال این شهر قرار دارد.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین اخبار را دنبال کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی