فرهنگی

معرفی فرودگاه های ارومیه و شهرهای اطراف

خیلی‌ها می‌پرسند آیا ارومیه فرودگاه دارد؟ بله در استان آذربایجان غربی سه فرودگاه بزرگ و مهم داریم به نامهای خوی، ارومیه و منطقه آزاد ماکو که از بین آن‌ها فرودگاه ارومیه از لحاظ فعالیت و برنامه پروازی اهمیت ویژه­ ای دارد. قصد داریم در این مطلب به معرفی فرودگاه های ارومیه بپردازیم. قبل از اقدام به سفر بهتر است اطلاعاتی جامع در مورد پرواز و فرودگاه های آذربایجان غربی مورد نظر خود داشته باشید، ما در تیم مجله خبری ارومیه تمامی آنچه را که باید از معرفی فرودگاه ارومیه بدانید برایتان مهیا کردیم تا برای پیداکردن و رزرو پرواز به مقصد خود مشکلی نداشته باشید و  همچنین می‌توانید تصاویر فرودگاه ارومیه را ببینید.

معرفی فرودگاه های خوی

در معرفی فرودگاه های بین المللی خوی باید گفت از آنجایی که این فرودگاه  –  عمومی، بین­المللی – در نزدیکی کشور ترکیه و شهر وان قرار دارد و به دلیل داشتن گذرگاه مرزی (رازی) خوی نقش مهمی در جابه‌جایی هوایی مسافر، توریست، بازرگانان، هنرمندان، اساتید دانشگاهی، دانشجویان، مهندسان و صنعتگران و… به عهده دارد.

استخرهای ارومیه با امکانات و تجهیزات بالا آماده خدمات برای بانوان و آقایان می باشد. برای اطلاع بیشتر بخوانید.

تاریخچه و معرفی فرودگاه های خوی

فرودگاه بين المللي خوی دومین فرودگاه استان آذربایجان غربی واقع در شهر خوی است که از سال ۷۲ شروع به فعالیت کرد و با فرود هواپیمای حامل مهندس احمد خرم – وزیر راه و ترابری دولت خاتمی – در سال 1383 افتتاح شد. اندازه طول باند این فرودگاه ۲۸۵۰ متر و عرض آن ۴۵ متر است و مساحت آن به  ۱۵۰۰۰ متر مربع می­رسد. ارتفاع برج مراقبت فرودگاه هم ۴۱ متر است.

نخستین مقام دولتی کشور، رئیس جمهور حسن روحانی بود که در ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۹۷ به همراه هیئت خود با سه فروند هواپیمای آرجی شرکت ماهان به این فرودگاه وارد شدند. این فرودگاه با وسعت 700 هکتار در سال 1383 بهره ­برداری شد.

در این قسمت از مقاله به همراه معرفی فرودگاه های خوی ، درباره ویژگی­ها و امکانات آن به تفصیل صحبت می­کنیم

امکانات این فرودگاه

۲ باند پروازی به شماره‌های ۱۵ و ۳۳

طول باند ۲۸۵۰ متر و عرض ۴۵ متر با مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع

این فرودگاه گنجایش توقف سه فروند هواپیمای توپولف، فوکر۱۰۰، فوکر۵۰، بوئینگ۷۳۷، بی‌ای‌ئی ۱۴۶، سوخو سوپرجت ۱۰۰ را دارد.

ارتفاع برج مراقبت آن به ۴۱ متر می­رسد. ساختمان‌های احداث شده در آن شامل سالن اصلی ترمینال، سالن ورودی، سالن خروجی، سالن تشریفات، ساختمان عملیات و ساختمان‌های اداری و برج مراقبت پرواز می­باشند که مساحت مجموع آنها بالغ بر ۳۷۰۰ متر مربع است و ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا ۳۹۸۱ متر است.

معرفی-فرودگاه-ارومیه

آدرس فرودگاه های خوی

فرودگاه خوی در استان آذربایجان غربی، شهر خوی – جاده سلماس خوی قرار دارد. فاصله هوایی آن تا تهران، 630 کیلومتر و فاصله آن تا مرکز شهر، در حدود 15 کیلومتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در جهت معرفی فرودگاه های خوی با شمار تلفن زیر تماس حاصل یا به وبسایت زیر مراجعه کنید:

شماره تلفن : ۳۶۴۳۷۳۰۳ ۰۴۴

وب‌سایت رسمی: khoy.airport.ir

معرفی فرودگاه های بین المللی ماکو

در این قسمت از مقاله معرفی فرودگاه های بین المللی ارومیه به سراغ دومین فرودگاه مهم ارومیه و البته ایران می­رویم: فرودگاه بین­ المللی ماکو.

منطقه آزاد ماکو را در حکم دروازه تجاری ـ بازرگانی ایران به اروپا می­دانند که همواره از نقش و اهمیت فراوانی برخوردار بوده است‌. چراکه با توجه به وسعت زیاد روابط تجاری ایران و اروپا و همچنین تبادلات کالای زیادی که بین کشورهای دو قاره صورت می­گیرد، این منطقه به فعال‌ترین منطقه آزاد کشور تبدیل شده است.

معرفی-فرودگاه-ارومیه

تاریخچه احداث فرودگاه ماکو

احداث این فرودگاه در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ شمسی آغاز شد. اولین پرواز انجام شده در آن هم هواپیمای مسافری بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی سپهران در مسیر تهران – ماکو و بالعکس بوده است.

فعالیت ­های مهم فرودگاه بین­ المللی ماکو در سال جاری

فرودگاه ماکو از نیمه دوم مهرماه علاوه بر ۳۳ هزار مسافر، بیش از ۳۳ تُن بار جابجا کرده است و در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه پروازهایی با هواپیمای ۷۳۷ شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام می­شود.

برآورد وسعت فرودگاه بین­لمللی ماکو

زمین این فرودگاه دارای مساحت ۴۰۰ هکتار و مساحت سطوح پروازی آن ۲۰۰ هکتار است. طول باند آن 3270 متر است و تمام تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی آن مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا و استاندارد هستند.

ویژگی مهم این فرودگاه طراحی آن است که مختص هواپیماهای ایرباس A۳۲۰ می­باشد.

مساحت ترمینال اصلی آن هشت هزار مترمربع  و مساحت سالن تشریفات آن به ۸۰۰ مترمربع می­رسد. ارتفاع برج مراقبت آن ۳۲ متر است و یکسری ساختمان‌های جنبی هم از جمله ایمنی آتش‌نشانی و هواشناسی و غیره در مرحله احداث هستند.

معرفی-فرودگاه-ارومیه

مزیت­ های عمده فرودگاه بین ­المللی ماکو

از جمله مزیت­های منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو این است که با کشورهای ترکیه و نخجوان هم­مرز بوده است و در مجاورت کشورهای ارمنستان و منطقه قفقاز قرار دارد، همچنین گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپا محسوب می­شود و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، اکثریت مبادلات و رفت و آمدهای تجاری سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و اروپا از این محور انجام می­شوند.
همانطور که در بالا اشاره شد این منطقه – منطقه آزاد ماکو – از موقعیت و ظرفیت­های بالقوه بی­شماری برخوردار است و همین مسئله باعث شد تا مسئولان منطقه به دنبال صدور مجوز مرز هوایی باشند.
این مجوز – مجوز مرز هوایی – پس از بررسی کار گروه مرزهای هوایی کشور به فرودگاه‌هایی اعطا می­شود که امکانات لازم را داشته باشند، از جمله گمرک‌، گذرنامه‌، قرنطینه بهداشت و همچنین فضا و امکانات فرودگاهی مناسب برای پذیرش مسافران خارجی.

در حال حاضر مسئله مهم این است که توسعه مناسبات با کشورهای همسایه در راس کار و پرواز به این کشورها در اولویت باشد. در ادامه، پس از بررسی های لازم با توجه به نیاز‌های مسافری و اقتصادی آتی منطقه اولویت­ها به طور دقیق­تر مشخص می­شوند.
منظور از فرودگاه مرز هوایی همان فرودگاه بین‌المللی است اما تفاوتهایی با هم دارند،از این جهت که امکانات فرودگاه مرز هوایی کمتر است و می­تواند نیاز‌های بین‌المللی منطقه را برآورده کند.

برای اینکه بهتر به تفاوت این دو پی ببرید برایتان بیشتر توضیح می­دهیم: بر فرض مثال، هر دوی آنها امکانات گمرک و گذرنامه دارند، اما ارائه این خدمات در فرودگاه‌های بین‌المللی در ساعات مشخصی انجام می­شود، در حالی که در فرودگاه مرز هوایی به صورت موردی و با توجه به زمان پرواز استقرار پرسنل مربوطه انجام می‌شود.

فرودگاه‌های بین المللی ایران

ما در ایران ۹ فرودگاه بین‌المللی و حدودا۲۰ فرودگاه مرز هوایی داریم.

در ادامه مقاله معرفی فرودگاه های ارومیه شما را با نام شرکت­های هواپیمایی را که در این فرودگاه فعال هستند آشنا می­کنیم.

هواپیمایی ایران ایر :فرودگاه مهرآباد – فرودگاه خوی، شرکت و مقاصد پروازی

ایران ایر: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، فرودگاه جدید استانبول

ترکیش ایرلاینز: فرودگاه استانبول

هواپیمایی آسمان: فرودگاه استانبول

عکس فرودگاه ارومیه:

آدرس-فرودگاه-ماکو

آدرس فرودگاه های بین المللی ماکو

فرودگاه ماکو که به فرودگاه بین‌المللی ماکو هم معروف است، سومین فرودگاه استان آذربایجان غربی واقع در منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو است و در محدوده شهرستان شوط قرار دارد.

فاصله این فرودگاه به شهرهای اطراف به قرار زیر است:

۱۱ کیلومتر تا شهر شوط، ۲۶ کیلومتر تا شهر پلدشت و ۴۷ کیلومتر تا شهر ماکو. این فرودگاه طبق برنامه هفتگی خود، سه روز در هفته، پروازهایی به مقصد تهران دارد و قرار است در آینده‌ای نزدیک، پروازهایی هم به استانبول داشته باشد.

همچنان با ما در مجله خبری ارومیه و مقاله « معرفی فرودگاه های ارومیه » همراه باشید تا شما را با مهم­ترین فرودگاه شهر ارومیه آشنا کنیم.

معرفی فرودگاه بین المللی ارومیه

نام دیگر فرودگاه بین المللی ارومیه، فرودگاه بین‌ المللی شهید باكري اروميه است. این فرودگاه در سال ۱۳۴۲ و در شمال شهر ارومیه و در مرکز استان آذربایجان غربی احداث شد. ساخت اولیه آن در زمینی با مساحت ۳۴۳ هکتار بود، اما ۳ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۵ بهره­برداری از آن آغاز شد.

مشخصات فرودگاه ارومیه از نظر اندازه و مساحت و تجهیزات آن

طول باند فرودگاه 3250 متر و عرض آن، 45 متر است که به سیستم ILS همراه با 900 متر چراغ نشان دهنده مسیر باند مجهز می­باشد. در واقع،  ILS سیستمی است که به بالا بردن امنیت فرود هواپیماها کمک می­کند. محدوده کنترل پروازی آن هم به شعاع 40 کیلومتر است. چراغ ‌های آستانه و کناره باند هم برای نشان­دادن جهت فرود مناسب پروازها در ساعات شب یا شرایطی که دید کم است تعبیه شدند.

همانطور که پیشتر گفتیم، محدوده کنترل پروازی فرودگاه ارومیه به شعاع ۴۰ کیلومتر و برج مراقبت پرواز ارومیه مجهز به دستگاه AMD است. این دستگاه به پرسنل برج مراقبت پرواز کمک می­کند تا با استفاده از آن، کلیه تحرکات هواپیماها را در این محدوده تحت کنترل نگه دارند.

معرفی-فرودگاه-ارومیه

رتبه­ بندی فرودگاه بین­المللی ارومیه

رتبه این فرودگاه در میان فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از لحاظ جابجایی مسافران در پروازهاي فرودگاه داخلی، پانزده و در پروازهای بین‌المللی، یازده می­باشد.

برنامه پرواز هفتگی فرودگاه بین­المللی ارومیه

برنامه هفتگی فرودگاه ارومیه شامل ۴۵ پرواز ۲ طرفه و ۱۶ پرواز یک‌طرفه به مقصدهای تهران، مشهد و استانبول است. این پروازها از طریق ۶ شرکت مسافربری ایران ایر، آسمان، ایرتور، زاگرس، آتا و قشم صورت می­گیرند.

همچنان با ما در مقاله « معرفی فرودگاه های ارومیه » همراه باشید تا از امکانات رفاهی فرودگاه مطلع شویم، چراکه برای داشتن سفری خوب و راحت این بخش اهمیت ویژه­ای دارد.

این فرودگاه دارای غرفه‌ های تجاری، شعبات بانک‌ها، رستوران و بوفه می­باشد. در غرفه های تجاری هم بخش­هایی مانند کافی شاپ و بوفه ها و مغازه های سوغاتی دارد که آماده ارائه خدمات به مسافرین محترم هستند، از جمله انواع نوشیدنی و قهوه و خوراکی های مختلف.

علاوه بر این، چندین شعبه از بانک های مختلف و همینطور دستگاه های خود پرداز در محل وجود دارند تا در صورت نیاز بتوانید وجه نقد دریافت کنید. این دستگاه ها و شعب هم در قسمت سالن عمومی فرودگاه و هم در سالن ترانزیت قابل دسترسی هستند. برای خوردن غذا هم می­توانید به سالن عمومی مراجعه کنید. در سالن ترانزیت هم بوفه ای برای خرید خوراکی های مختلف و رفاه بیشتر مسافران احداث شده است.

آدرس-فرودگاه-ماکو

ترمینال های فرودگاه ارومیه

فرودگاه بین­المللی ارومیه ۲ ترمینال داخلی به مساحت ۴۲۰۰ مترمربع و یک ترمینال خارجی به مساحت ۴۴۰۰ مترمربع دارد که هر دوی آنها دارای دستگاه‌ های گشت بار و مسافر هستند.

مسیرهای پروازی فرودگاه بین­المللی ارومیه به قرار زیر است:

هواپیمایی آتا: فرودگاه مهرآباد، فرودگاه استانبول، فرودگاه بغداد

شرکت هواپیمایی ایران ایر : فرودگاه مهرآباد، فرودگاه جده (فصلی)، فرودگاه مدینه(فصلی)

هواپیمایی آسمان : فرودگاه مهرآباد

شرکت هواپیمایی تابان : فرودگاه مهرآبا

هواپیمایی ساها : فرودگاه مشهد

هواپیمایی قشم : فرودگاه مهرآباد، پگاسوس : فرودگاه آدانا (فصلی)

معرفی-فرودگاه-ارومیه

آدرس فرودگاه ارومیه

فرودگاه بین­المللی ارومیه در شمال شهر ارومیه و در فاصله ی ۱۵ کیلومتری از مرکز آن قرار دارد.

در مقاله « معرفی فرودگاه های ارومیه » سعی شده است تا تمامی اطلاعات لازم در مورد فرودگاه مورد نظرتان در اختیار شما قرار داده شود.

اطلاعات تماس فرود گاه

تلفن شبانه روزی اطلاعات پرواز فرودگاه 2199 – 2220

تلفن گویای فرودگاه:  31802000 – 044، تلفنخانه:  32777766 – 044

دفتر شرکت آتا : داخلی 2344، دفتر شرکت آسمان: داخلی 2237

تحویل بار شرکت هما (ایران ایر): داخلی 2256

برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید به سایت فرودگاه هم مراجعه کنید:

uromieh.airport.ir

مجله خبری ایتوک

ما در مجله خبری ارومیه آماده هستیم تا هر گونه اطلاعاتی را در مورد این شهر زیبا و دیدنی در اختیرا شما قرار دهیم. در مقاله « معرفی فرودگاه های ارومیه » هم سعی شده است تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد سه فرودگاه مهم شهر ارومیه به شما داده شود.

کلام آخر

برای داشتن یک سفر ایمن و خاطره­انگیز باید در مورد مقصد سفرخود اطلاعات کافی داشته باشید، از جمله شرایط آب و هوایی، امکانات محل و جاذبه­های گردشگری. اما یکی از مسائل مهم اطلاعات در مورد نحوه رفتن به مقصد است که به فردوگاه و نوع پرواز مربوط می­شود و نباید از آن غافل شد.

سوالات متداول

  1. استان آذربایجان چند فرودگاه بین­المللی دارد؟ نام ببرید.

استان آذربایجان غربی دارای سه فرودگاه بین المللی است: فرودگاه بین­المللی ارومیه، فرودگاه خوی و فرودگاه ماکو دو.

  1. آدرس هر کدام از فرودگاه­های بینالمللی ارومیه، خوی و ماکو کجا است؟ به همراه مختصر توضیحاتی در مورد هر یک از آنها.

(الف) فرودگاه بین‌ المللی شهید باکری در سال 1342 در شمال شهر ارومیه در 343 هکتار ساخته شد و سه سال بعد در سال 1345 به بهره برداری رسید. فاصله فرودگاه تا شهر ارومیه 15 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۲۴ متر می باشد.

(ب) آدرس فرودگاه بینالمللی ماکو: این فرودگاه، سومین فرودگاه استان آذربایجان غربی است که در منطقه آزاد ماکو و در محدوده شهرستان شوط واقع شده است. فاصله این فرودگاه تا شهرستان شوط، 11 کیلومتر، تا شهرستان پلدشت، 26 کیلومتر و تا شهرستان ماکو، 47 کیلومتر است. پروازهای فرودگاه در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ شروع شدند.

(پ) آدرس فرودگاه های خوی : فرودگاه بین­المللی خوی در استان آذربایجان غربی، شهر خوی – جاده سلماس خوی قرار دارد. فاصله هوایی آن تا تهران، 630 کیلومتر و فاصله آن تا مرکز شهر، در حدود 15 کیلومتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی