تاريخ

۸ دروازه‌ تاریخی شهر ارومیه باید احیا شود

دروازه‌ تاریخی شهر ارومیه

به گزارش خبرگزاری ایتوک، عادل اعظم انهار بر لزوم توجه به آثار فرهنگی و تاریخی ارومیه تاکید کرد و افزود: دروازه ها یکی از نمادهای تاریخی این شهر هستند که هنوز هم طرفداران خود را دارند و مردم خواهان احیای آن هستند.

وی گفت: شهر ارومیه دارای هشت دروازه اصیل بود که ورودی های شهر محسوب می شد و با گسترش شهرنشینی این هشت دروازه وارد محدوده اصلی شهر شد و امروز حذف شد.

وی توجه به میراث فرهنگی را یکی از اولویت های شورای اسلامی شهر ارومیه دانست و ادامه داد: احیای دروازه های نمادهای تاریخی ارومیه از جمله «یدی درمان» توسط شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری باید انجام شود تا در این راستا احیا شود. نمادهای این شهر ناپدید نمی شوند.

عضو شورای شهر ارومیه یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت شهری را مرمت دروازه های شهر عنوان کرد و گفت: با مصوبه شورای اسلامی، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید اقدام کنند. اقدام در جهت احیاء و حفظ تاریخ ارومیه زیرا با اجرای این دروازه ها از تحریف هویت غنی و اصیل ارومیه جلوگیری می شود.

وی گفت: با نصب تابلوهای دائمی و تفسیر عناصر برتر در آن مکان و یا با بازسازی دروازه ها می توان هویت شهر ارومیه را به رخ کشید تا به سمت ویرانی نرود.

وی حفظ آثار فرهنگی را پاسداری از هویت شهر دانست و تصریح کرد: شهدا یکی از اصلی ترین و بارزترین نمادهای هویتی شهر هستند بنابراین جایگاه، جایگاه و آثار آنها باید حفظ شود.

عادل اعظم انهار افزود: مناطقی که شهدای گرانقدر در آن زندگی می کردند باید توسط شهرداری و اداره کل میراث و فرهنگ بازخوانی، احیا و ثبت شود و به یادگار ماندگار این شهر تبدیل شود.

وی یادآور شد: خانه شهید امینی، محل تجمع و محل شهادت انقلابیون و خانه غرور ملی ما باید به نمایشگاه های تاریخی هویت پرافتخار این شهر تبدیل شود.

اعظم انهر تاکید کرد: این اقدامات علاوه بر ارائه خدمات فرهنگی به شهرستان در جذب گردشگر، رونق و رشد اقتصادی شهرستان نیز بسیار موثر است.

«دروازه یوردشاه» واقع در کنار میدان انقلاب فعلی، «دروازه نوغچر» واقع در پنجراه، «دروازه هندو یا عسگرخان» در محله عسگرخان، «دروازه بالو» واقع در میدان شهدا، «دروازه قلعه توپراق» واقع در کنار آتش سوزی اصلی. ساختمان ادارات ارومیه (تقاطع خیابان مدنی و مجاهد)، “دروازه هزار” واقع در انتهای خیابان شهید مزکیان، “دروازه بذرباش” واقع در میدان جانبازان، “دروازه ارک” واقع در کوی بسیج، نرسیده به چهارراه شهید کشتگر. خیابان، دروازه تاریخی شهر ارومیه است. آنها بودند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی