سفر و گردشگری

بهترین تفرجگاه های ارومیه کدامند ؟ تفرجگاه بند ارومیه روستای خوش آب و هوا

تفرجگاه بند ارومیه

یکی از جاذبه های گردشگری ارومیه تفرجگاه بند ارومیه نام دارد. ارتفاع تفرجگاه بند ارومیه از سطح دریا حدود ۱۴۰۰ متر است. در قسمت شمالی این روستا، روستای میرآباد، در غرب آن روستاهای اوعلی، نوشان علیا و سفلی، ودر قسمت شرقی آن کلیسای سیر جانوسلو و بزوه  قرار دارد.

این روستا در دهستان باراندوز قرار دارد و جمعیّت آن حدود ۳۸۸۸ نفر (۸۷۲ خانوار) بوده‌است. روستای بند در مجاورت رودخانه شهر چای به صورت خطی  امتداد یافته‌است.

رود شهر چای ازمیان این روستا می‌گذرد و سد شهرچای که از زیباترین سدهای ایران می‌باشد درقسمت غرب این روستا واقع شده است. از روستاهای اطراف تفرجگاه می‌توانیم به روستای میر آباد در شمال  و همچنین روستاهای نوشان سفلی و نوشان علیا درغرب تفرجگاه اشاره کنیم.

با مجله خبری ایتوک همراه باشید.

آب و هوای روستای بند

آب هوای ارتفاع تفرجگاه بند ارومیه درفصول زمستان و پاییز سرد می‌باشد ودر بهارو تابستان آب وهوای معتدلی و نسبتا خنکی دارد. قدمت و پیشینه این روستا بیشتر از سه قرن است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلیسای ننه مریم به این بلاگ مراجعه کنید.

آشنایی با گویش و شغل مردم روستای بند

مردمی که در روستای بند زندگی می‌کنند به زبان آذری و کردی سخن می‌گویند. دین آن‌ها اسلام و پیرو مذهب شافعی می‌باشند. مردم این روستا همانند بیشتر روستاها مشغول دامداری و کشاورزی هستند. گندم و جو بیشترین سهم تولیدات زراعی روستای بند را تشکیل می‌دهد.

در ارتفاع تفرجگاه بند ارومیه بیشتر باغ‌های سیب و انگور جلب توجه می‌کنند که در کنار رودخانه واقع شده اند.

تفرجگاه-بند-ارومیه

وضعیت اقتصادی بند

درآمد بیشتر مردم روستای بند، از فعالیت‌های زراعتی مثل کاشت گندم و جو و دامداری تأمین می‌شود. علاوه بر آن باغ‌های سیب و انگور از دیگر منابع درآمدی روستا هستند. اخیرا با تبدیل روستا به یک مکان گردشگری، شغل اکثریت مردم روستا از باغداری و کشاورزی به رستوران‌داری و کافه‌داری تبدیل شده است.

مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی تفرجگاه بند عبارتند از:

تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهرچای

باغ‌های اطراف روستا

چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند

رستوران و غذاخوری های روستای بند

مسجد قدیمی روستای بند

دریاچۀ پشت سد شهرچای

چگونه به روستای بند برویم ؟

روستای بند ارومیه در حدود سه کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده است و می‌توانید از طریق خیابان دانشکده (شهید بهشتی) و سپس جاده ارومیه به روستای راژان به آن دسترسی داشته باشید.

امکانات رفاهی

روستای بند امکاناتی همچون کافه، چای‌خانه و رستوران دارد. هر طرف روستا سرشار از رستوران‌های سنتی و مدرن است که غالبا در باغ‌ها تشکیل شده و با آلاچیق‌های زیبا و دیدنی و با غذاهای محلی و غیرمحلی به گردشگران در داشتن سفری به یاد ماندنی یاری می‌رساند.

برای آشنایی با هتل ها و اقامتگاه های ارومیه، مطلب هتل های ارومیه را بخوانید.

تفرجگاه-بند-ارومیه

طبیعت بکر بند

کوه‌ها و زمین‌های روستای بند به خاطر بارش باران در فصول مختلف سال، به رنگ سبز هستند و شاهد طبیعت بکر و زیبا در این منطقه هستیم. وجود باغ‌های بزرگ در قسمت‌های مختلف این روستا و درختان سر به فلک کشیده، منجر شده که این روستا از دور همچون یک جواهر سبز رنگ در دل کوه‌ دیده شود. به طور کلی طبیعت روستای تاریخی بند ارومیه، تنها چیزی است که برای دور شدن از استرس به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

با تفرجگاه بند ارومیه از معدود مکانهای دارای طبیعت بکر و دیدنی ایران آشنا شوید

ایران کشوری است پر از جاذبه­های گردشگری که هر بار می­توانید یکی از این مکانهای دیدنی را به برنامه تعطیلات خود اضافه کنید. ما در خبرنامه ایتوک فهرست تمام این جاذبه­ها را با اطلاعات کافی در اختیار شما قرار می­دهیم تا انتخابی راحت­تر داشته باشید. مکان زیبا و دیدنی که اکنون می­خواهیم به شما معرفی کنیم روستای بند است، با ما همراه باشید تا بدانید روستای بند کجاست و از زیبایی های تفرجگاه آن آگاهی یابید.

معرفی روستای زیبای بند ارومیه یکی از زیباترین روستاهای کشور

این روستای قدیمی بیش از سه هزار سال قدمت دارد و شرایط آب و هوایی آن بسیار مساعد است و در دهستان باراندوز قرار دارد. جمعیّت آن حدود ۳۸۸۸ نفر (۸۷۲ خانوار) بوده ‌است و در مجاورت رودخانه شهر چای به صورت خطی  امتداد یافته ‌است.

رود شهر چای از میان این روستا می‌گذرد و سد شهر چای که از زیباترین سدهای ایران می‌باشد که در قسمت غرب این روستا واقع شده است. از روستاهای اطراف تفرجگاه می‌توانیم به روستای میر­آباد در شمال  و همچنین روستاهای نوشان سفلی و نوشان علیا در غرب تفرجگاه اشاره کنیم.

وضعیت گردشگری روستای بند ارومیه

با جلب توجه گردشگران داخلی و خارجی، خیلی زود این روستا از روستایی خالی به منطقه­ای مناسب برای جذب گردشگر تبدیل شد. با روند تبدیل روستا به منطقه گردشگری، بسیاری از سکنه، شغل خود را  از باغداری و کشاورزی به رستوران و کافه تغییر دادند. از آنجایی که مردم منطقه بسیار به میهمان­نواز هستند، خیلی زود همگی در کار جدید خود موفق شدند و توانستند غذاهای محلی ارومیه را نزد تمامی گردشگران خارجی و مسافران داخلی محبوب کنند.

شرایط اقتصادی و فرهنگ و آداب و رسوم روستای بند ارومیه

روستا از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار است و درآمد اصلی خود را از دامپروری و کشاورزی تامین می­کند. از مهمترین محصولات دامپروری منطقه لبنیات، گوشت و پشم و محصولات کشاورزی آن، گندم و جو هستند.

از جمله آداب و رسوم این روستا مراسم­هایی مانند شب یلدا، شب چهارشنبه، جشن نوروز و غیره هستند. بخش اعظم مردم روستای بند ارومیه را آذری­ها و کردها تشکیل می­دهند. آذری­ها لباس مخصوص به خود دارند اما لباس کردها شامل کتی به نام چوخا، شلواری به نام رنک، دستاری به نام جامانه و پاپوشی به نام ملیکی است لباس زنان این منطقه نیز از پیراهن های بلند و گشاد، شلوار با دهانه بسته و یک سری دستمال به نام پوشین تشکیل شده است.

بهترین مسیر برای رفتن به روستای بند ارومیه

روستای بند ارومیه در فاصله حدود سه کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه قرار دارد و برای رسیدن به آن می­توان از خیابان دانشکده (شهید بهشتی) حرکت کرد و پس از آن در جاده رودخانه­ای به سمت روستای راجان تغییر مسیر داد.

تفرجگاه-بند-ارومیه

آب و هوای روستای بند ارومیه

آب هوای ارتفاع تفرجگاه بند ارومیه در فصول زمستان و پاییز سرد می‌باشد و در بهار و تابستان آب و هوای معتدلی و نسبتا خنکی دارد. قدمت و پیشینه این روستا بیشتر از سه قرن است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبشار سوله دوکال به بلاگ زیر مراجعه کنید.

گویش و شغل مردم روستای زیبا و گردشگر­پسند بند ارومیه

مردم این روستا به زبان آذری و کردی سخن می‌گویند و دین­شان اسلام است و پیرو مذهب شافعی هستند. و به دلیل وجود باغات و زمین­های بزرگ و پهناور مردم این منطقه هم همانند بیشتر روستاها به دامداری و کشاورزی و تولید گندم و جو مشغول هستند.

طبیعت بکر و دیدنی روستای بند ارومیه

از آنجایی که این منطقه در فصول مختلف سال شاهد بارندگی­های زیاد است، دارای طبیعت بکر و زیبایی است و باغ‌های بزرگ سرتاسر آن به همراه درختان سر به فلک کشیده سبزی چشم­نوازی به آن بخشیده است. بنابراین برای رهایی از استرس زندگی ماشینی بد نیست به طبیعت این روستای تاریخی سری بزنید و از امکانات تفرجگاه بند ارومیه برخوردار شوید.

در این قسمت مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی تفرجگاه بند ارومیه را به شما معرفی می­کنیم. برای کسب اطلاعات کامل در مورد هر یک از آنها می­توانید به سایت خبرنامه ایتوک کنید و با خیالی آسوده مقصد بعدی سفر خود را انتخاب کنید.

تفرجگاه بند ارومیه در کجا قرار دارد

تفرجگاه بند ارومیه در منطقه­ای کاملا کوهستانی قرار دارد که اطراف آن باغات متنوع و سد رودخانه­ی واقع شده است و در 3 کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۴۰۰ متر است. در قسمت شمالی این روستا، روستای میرآباد، در غرب آن روستاهای اوعلی، نوشان علیا و سفلی، ودر قسمت شرقی آن کلیسای سیر جانوسلو و بزوه  قرار دارد.

ویژگی­های استراحتگاه تفرجگاه بند ارومیه

استراحتگاه تفرجگاه بند ارومیه یکی از نقاط مرکزی و اصلی شهر ارومیه است و بخاطر داشتن موقعیت چشم­نواز، سرسبزی وصف­ناپذیر و جاذبه­های طبیعی فراوان، ارومیه را از سایر شهرهای گردشگری متمایز کرده است.

در ادامه با با مجله خبری ایتوک همراه باشید.

مناطق تفریحی نزدیک به تفرجگاه بند ارومیه

در ادامه قصد داریم به معرفی بعضی از مناطق تفریحی و گردشگری دیگر نزدیک به روستای بند بپردازیم.

دره زیبای روستای راجان

برای کسانی که قصد بازدید از جاذبه­های طبیعی دیگر نزدیک این منطقه را دارند باید بگوییم که دره­ای بسیار زیبا در روستای راجان وجود دارد. دره روستای راجان دارای گونه­های مختلف جانوری از جمله بزهای کوهی است. اکنون به دلیل شکار بی رویه تنها قسمت کوچکی از این بزهای کوهی در این منطقه باقی مانده است. ناگفته نماند که شش راس از این بزهای کوهی به منظور در امان ماندن از خطر شکار و انقراض به پارک ملی دریاچه ارومیه منتقل شده­اند.

این دره زیبا و طبیعی آثار مختلفی از جمله قلعه کلات، سنگ آسیاب و کیله دریج را در دل خود جای داده و در گذشته به نام خانه شیخ به عنوان شکارگاه استفاده می شده است. روستای رجان با تمام جذابیت های بصری­اش در فصل تابستان مقصد اصلی دامداران برندها، دشت ارومیه و منطقه قاسملو است.

از دیگر جاذبه­های منطقه داریم:

تفرجگاه‌های حاشیه رودخانه شهر چای، باغ‌های اطراف روستا، چشم‌انداز کوهستان و تفرجگاه زمستانی بند، رستوران و غذاخوری های روستای بند، مسجد قدیمی روستای بند، دریاچه پشت سد شهر چای

تفرجگاه-بند-ارومیه

بهترین مسیر برای رفتن به تفرجگاه بند ارومیه

روستای بند ارومیه در حدود سه کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده است و می‌توانید از طریق خیابان دانشکده (شهید بهشتی) و سپس جاده ارومیه به روستای راجان به آن دسترسی داشته باشید.

امکانات رفاهی تفرجگاه بند ارومیه

تفرجگاه بند ارومیه با ارائه امکاناتی همچون کافه، چای‌خانه و رستوران­های سنتی و مدرن با آلاچیق‌های زیبا و دیدنی و غذاهای محلی و غیرمحلی پذیرای میهمانان داخلی و خارجی است تا خاطره­ای خوش و به یاد­ماندنی را برای آنها رقم بزند. در ارتفاع تفرجگاه بند ارومیه بیشتر باغ‌های سیب و انگور جلب توجه می‌کنند که در کنار رودخانه واقع شده­اند.

تفرجگاه بند ارومیه

 

همانطور که اشاره شد تفرجگاه بند ارومیه در حاشیه دریاچه ارومیه واقع شده و دارای محیطی بسیار زیبا و دیدنی است. این منطقه از نظر محیط زیستی ویژگی‌های زیر را دارد:

  • پوشش گیاهی غنی و متنوع شامل درختان و بوته‌زارهای مختلف مانند تاغ، بنه، درختچه‌های گز و تَرَک.
  • وجود پرندگان مهاجر و محلی متعدد از جمله فلامینگو، پلیکان، حواصیل و انواع مرغابی‌ها.
  • زیستگاه مناسبی برای آبزیان و جانوران آبزی مانند کپور ماهی و قورباغه.
  • وجود جزایری در دریاچه که محل تخم‌گذاری پرندگان مهاجر است.
  • آب و هوای معتدل و خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و خشک.
  • چشم‌اندازهای طبیعی زیبا از دریاچه، جزایر و کوه‌های اطراف.

در مجموع روستای تفرجگاه بند ارومیه از تنوع زیستی و زیبایی‌های طبیعی بسیاری برخوردار هستند. زیبایی‌های چشم‌نواز این منطقه در عکسهای تفرجگاه بند ارومیه آشکار است.

جاهاي ديدني روستاي بند

در مورد محیط اطراف تفرجگاه بند ارومیه می‌توانم نکات زیر را نیز بیان کرد:

  • روستاها و بافت معماری بومی اطراف تفرجگاه که نمایانگر فرهنگ محلی مردم منطقه است.
  • وجود آثار تاریخی و باستانی در منطقه مانند تپه‌ها و تل‌های باستانی، قلعه‌ها و آسیاب‌های آبی قدیمی.
  • صنایع دستی و محصولات کشاورزی محلی از جمله گلیم بافی، حصیربافی، کشاورزی و باغداری.
  • آداب و رسوم و سنت‌های فرهنگ عشایری منطقه از جمله در موسیقی، پوشاک و غذاهای سنتی.
  • امکان فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی، قایق‌رانی، شکار و ماهی‌گیری در منطقه.
  • جشنواره‌ها و مراسم محلی مثل جشن شب یلدا در تفرجگاه.

در مجموع تنوع طبیعی، فرهنگی و انسانی فراوانی در این منطقه وجود دارد.

فاصله تفرجگاه بند از ارومیه

فاصله تبریز تا بند ارومیه حدود 370 کیلومتر است.

مسیر تبریز به اقامتگاه بند ارومیه به شرح زیر است:

  • ابتدا از تبریز به سمت شرق و شهرستان مراغه حرکت می‌کنیم. فاصله تبریز تا مراغه حدود 110 کیلومتر است.
  • سپس از مراغه به سمت شمال شرق به سوی شهرستان ارومیه حرکت می‌کنیم. طول این مسیر حدود 160 کیلومتر است.
  • پس از رسیدن به شهر ارومیه، باید به سمت شمال به طرف تفرجگاه و بند ارومیه برویم که حدود 100 کیلومتر فاصله دارد.
  • در مجموع مسافت تبریز تا بند ارومیه حدود 370 کیلومتر برآورد می‌شود که البته بسته به مسیر دقیق و وضعیت ترافیک ممکن است اندکی متفاوت باشد. اما به طور کلی فاصله این دو شهر حدود 6 تا 7 ساعت رانندگی است.

بهترین رستوران تفرجگاه بند ارومیه

تفرجگاه‌های بند ارومیه به دلیل موقعیت توریستی و طبیعی خود، دارای چندین رستوران و غذاخوری است که می‌توان به برخی از معروف‌ترین آنها اشاره کرد:

رستوران کابانا:

یکی از بهترین و محبوب‌ترین رستورانهای گردشگاه بند است که دارای غذاهای سنتی آذربایجانی، دریایی و فست فود است. این رستوران منظره بسیار زیبایی از دریاچه دارد و از لحاظ رضایت مشتریان در رتبه بالایی قرار دارد.

رستوران ساحل:

این رستوران سنتی دیگر منطقه، غذاهای خوشمزه محلی ارائه می‌دهد و نزدیک به ساحل دریاچه واقع شده است. از نظر قیمت و کیفیت غذا در سطح متوسط رو به بالا قرار دارد.

رستوران لیدو:

یک رستوران بزرگ و مدرن با غذاهای اروپایی و آسیایی است. دارای منظره دریاچه و محوطه باز است. از لحاظ قیمت در سطح بالاتری نسبت به سایر رستوران‌های منطقه قرار دارد.

نقشه بند ارومیه

علاوه بر خود تفرجگاه بند ارومیه، مناطق اطراف و روستاهای آن نیز دارای طبیعت زیبا و جاذبه‌های دیدنی و گردشگری هستند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روستای قره‌قشلاق:

این روستای زیبا در فاصله کمی از تفرجگاه بند قرار دارد و بافت معماری سنتی آن جالب توجه است. همچنین این روستا محل برگزاری جشنواره‌های محلی است.

روستای ورژنه:

این روستا به دلیل موقعیت تاریخی و وجود بناهای قدیمی، بازارچه‌های محلی و صنایع‌دستی حائز اهمیت است.

جزیره آغ مزار:

این جزیره واقع در دریاچه ارومیه مقابل تفجگاه، دارای طبیعت بکر و آثار باستانی است.

غار شب‌پره:

این غار طبیعی در فاصله 20 کیلومتری تفرجگاه واقع شده و یکی از غارهای زیبای استان است.

کوه‌های اطراف:

کوه‌های اطراف تفرجگاه مانند کوه شاه‌جهان و کوه‌های شاهکوه برای کوهنوردی مناسب هستند. در مجموع منطقه تفرجگاه بند ارومیه پتانسیل بالایی برای گردشگری طبیعی و روستایی دارد.

همچنین نشانی و آدرس تفرجگاه بند ارومیه را می‌توان بر روی نرم‌افزارهای مسیریابی یافت. از جنوب غرب ارومیه که به سمت سیلوانا حرکت کنید پس از پیمودن ۵ کیلومتر از جاده به تفرجگاه بند می‌رسید.

کلام آخر

شاید بد نباشد به کسانی که به دنبال طبیعتی بکر و دست نخورده در کنار غذاهای لذیذ و محلی هستند، بگوییم که بهتر است تعطیلات امسال خود را طوری برنامه ریزی کنید که حداقل یک روز را در منطقه تفریحی تفرجگاه بند ارومیه بگذرانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی