سفر و گردشگری

آبشار سوله دوکل؛ آبشار رویایی ارومیه

آبشار سوله دوکل در جنوب غربی شهر ارومیه در دهستان مرگور سیلوانه یا سیلوانه و در دره ای صعب العبور در زیر کوه سفید دالانپر یا دالامپر (به معنی محل پرواز عقاب) واقع شده است. کوهی با ارتفاع بیش از 3000 متر که در نزدیکی مرز ایران با عراق و ترکیه قرار دارد و یکی از بکرترین مناطق ایران به شمار می‌رود. در این کوه مرتفع، یخچال‌های طبیعی فراوانی وجود دارد و قله‌ها در اکثر ماه‌های سال پوشیده از برف و یخ است. تا انتهای این مقاله از سایت خبرگزاری اختصاصی ارومیه ایتوک همراه باشید.

معرفی آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل در نزدیکی روستای سوله دوکل آخرین روستای ایران در منطقه مرزی ترکیه و ایران قرار دارد و فاصله آن تا ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی حدود ۷۵ کیلومتر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کافه های ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

آبشار سوله دوکل؛ آبشار رویایی ارومیه

نزدیک به 400 آبشار در کشور وجود دارد. خوشبختانه آذربایجان غربی نیز از این موهبت الهی بی بهره نیست و آبشارهای زیبایی چون شلماش سردشت، سولوک و مارمیشوی ارومیه، آبشار سوله دوکل شهر ارومیه ، شملکان، قینرجه تکاب، قلعه عرب دیزج و جوک ماکو، قزل چیر. . (بدلان) کیفیت دره خور خوره سلماس را در خود جای داده است.

سوله کال

آشنایی با آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل در جنوب غربی شهر ارومیه در دهستان مرگور سیلوانه یا سیلوانه و در دره ای صعب العبور در زیر کوه سفید دالانپر یا دالامپر (به معنی محل پرواز عقاب) واقع شده است. کوهی با ارتفاع بیش از 3000 متر که در نزدیکی مرز ایران با عراق و ترکیه قرار دارد و یکی از بکرترین مناطق ایران به شمار می‌رود. در این کوه مرتفع، یخچال‌های طبیعی فراوانی وجود دارد و قله‌ها در اکثر ماه‌های سال پوشیده از برف و یخ است.

معرفی آبشار دیزج یا سوله دوکل

آبشار سوله دوکل ارومیه در نزدیکی روستای سوله دوکل آخرین روستای ایران در منطقه مرزی ترکیه و ایران قرار دارد و فاصله آن تا ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی حدود ۷۵ کیلومتر است.

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را بخوانید.

سوله دوکل آبشار کوه دالانمپر به چه معناست ؟

سوله دوکل کلمه­ ای کردی به معنای آبشار دود است. این آبشار زیبا و بلند در منطقه­ای به نام مرگور که از توابع سیلوانه است قرار دارد و به دلیل حجم بالای آب هنگام برخورد با صخره­های پایین دست آبشار، ذرات آب به هوا بالا می روند و متلاشی می شوند. بنابراین اطراف آبشار بخار مانند به نظر می رسد. به همین دلیل است که این آبشار به آبشار دود معروف است.

سیلوانه یکی از شهرهای زیبای ارومیه است و آبشار سوله دوکل در ۶۱ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. آبشار سوله دوکل در چمنزارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع دهستان زیوه در جنوب غربی شهر ارومیه واقع شده است.

آبشار سوله دوکل کجاست

آبشار سوله دوکل کجاست چگونه به آن دسترسی پیدا کنیم ؟

دو مسیر دسترسی به آبشار سوله دوکل در ارومیه وجود دارد که یکی از آن‌ها از سمت شهر ارومیه و دیگری از سمت شهر اشنویه می‌باشد. هر دو مسیر به شهر دیزج مرگور و سپس روستای گاسیان می‌رسند. از این روستا باید 9 کیلومتر دیگر (نیم ساعت) راه را ادامه دهید تا پس از عبور از روستای سوله دوکل به آبشار برسید. چند کیلومتر بعد از دیزج و تا روستای گسیان (کسیان) جاده آسفالت می‌شود. اما برای رفتن به روستای سوله دوکل باید حدود هفت کیلومتر از جاده خاکی نسبتاً هموار و شیب دار که در برخی نقاط ناهموار است عبور کرد.

پس از رسیدن به روستای سوله دوکل، ماشین را در پارکینگ پارک کنید. از پارکینگ حدود 200 متر به سمت بالادست روستا می‌روید و به آبشار سوله دوکل می‌رسید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفرجگاه بند ارومیه به بلاگ زیر مراجعه کنید.

آبشار دیزج کجاست ؟

آبشار دیزج شهر ارومیه که به آبشار شبستر نیز معروف است یکی از آبشارهای زیبای ایران زمین است. مناظر اطراف آن با زیبایی منحصر به فردشان یکی از جاذبه­های طبیعی گردشگری محسوب می­شوند.

آبشار دیزج شهر ارومیه در استان آذربایجان شرقی، شهرستان شبستر و شهرستان صوفیان و در نزدیکی روستای مهتراحمد دهستان میشو قرار دارد. برای رسیدن به روستا از جاده تبریز – صوفیان در پیش گرفته و پس از عبور از صوفیان نرسیده به شبستان تابلوی روستای مهتر احمد را می بینید. جاده فرعی روستا بسیار کوتاه است و بلافاصله شما را به روستا می­رساند. این روستا در دامنه میشاب قرار دارد و دارای منظره کوهستانی است و هوا بسیار مطبوع است. این روستا مملو از باغات گردو، بادام و سیب با چشم اندازی زیبا است. این روستا یکی از محبوب­ترین تفرجگاه های منطقه است که طرفداران زیادی دارد.

مسیر ارومیه تا آبشار سوله دوکل

از جاده ارومیه – اشنویه به سمت جنوب بروید. استراحتگاه بند ارومیه و روستاهای وزیرآباد، قره آغاج، دیدن علیا، انگمان، رزگه، قرنا، هاشم آباد و زیوه را پشت سر بگذارید تا به شهر دیزج مرغور برسید.

مسیر اشنویه به آبشار سوله دوکل

آبشار سوله دوکل در 54 کیلومتری شمال غربی اشنویه قرار دارد. از اشنویه وارد جاده اشنویه – ارومیه شوید و از روستاهای نلیوان، گرد کاشان، گرکاگور، آغبلاغ و ژارآباد عبور کنید تا به شهرک دیزج مرگور برسید.

آبشار سوله دوکل یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان ارومیه و شمال غرب کشور و یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه باراندوزچای است. برف‌های آب شده کوه‌های اطراف منبع تامین آب این آبشار است. ارتفاع آبشار حدود 40 تا 50 متر و عرض آن حدود 10 متر است. این آبشار در دره ای صعب العبور واقع شده است که دیدن نمای کامل آبشار را دشوار می‌کند.

سوله کال

ارتفاع آبشار سوله دوکل

سوله دوکل در رده آبشارهای مرتفع ایران نیست. اما به دلیل حجم قابل توجه آب و عظمت آن مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و افراد زیادی برای بازدید از آن وارد این منطقه می‌شوند. سوله دوکل در واقع رودخانه بزرگی است که در نقطه‌ای از حرکت خود با شیب زیاد و عرض کم وارد تنگه­ای می‌شود و آبشاری بزرگ و خروشان ایجاد می‌کند.

اخبار داغ و ناب مجله خبری ایتوک را از دست ندهید

ما در خبرنامه ایتوک منتظر حضور گرم شما هستیم تا مثل همیشه مطالب جالب و خواندنی را در مورد جاذبه­های گردشگری کشور عزیزمان ایران در خدمت شما هم وطنان خوبمان قرار دهیم. پس با ما در این سفر جذاب و دیدنی همراه باشید.

کلام آخر

همانطور که گفتیم با همراهی خبرنامه ما می­توانید با مکانهای بکر و کمتر دیده­ شده کشور آشنا شوید. آبشار سوله دوکل هم یکی از همین مکانها است که می­تواند خاطره خوبی را برای شما در کنار خانواده محترمتان ایجاد کند. پس از این گزینه خوب برای مسافرت غفلت نکنید.

عکس آبشار سوله دوکل

سوله کال

سوالات متداول

  1. بهترین زمان برای سفر به آبشار سوله دوکل چه زمانی است؟

بهترین فصل برای بازدید از این آبشار زیبا که یکی از دیدنی های ارومیه به شمار می رود و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، فصل بهار است. در فصل بهار برف های زمستانی در حال آب شدن هستند و آب زیادی از آبشار جاری می شود. برای فرار از آفتاب، طبیعت و دشت های اطراف آبشار بهترین مکان برای استراحت و چادر زدن است. در نزدیکی آبشار به دلیل وجود صخره و سنگ مکان مناسبی برای کمپ و نشستن وجود ندارد و همچنین درختان کمی در نزدیکی آبشار وجود دارد.

  1. نام دیگر آبشار سوله دوکل چیست؟

آبشار سوله دوکل که به دیزج ارومیه نیز معروف است یکی از آبشارهای ایران در شمال غرب کشور است. این آبشار در دامنه کوه دالانپر در منطقه مرگور قرار دارد. نزدیکترین روستاها به این آبشار روستای مرگور و سپس روستای سوله دوکل نام دارند. این آبشار از رودخانه باراندوزچای سرچشمه می گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی