سلامت

ویتامین D ضرر هم دارد؟ بله! در صورتی که بی‌رویه مصرف شود

حسین ایمانی، استاد دانشگاه و دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره رابطه کم خوابی و تغذیه گفت: توصیه غذایی به افرادی که از کم خوابی رنج می برند، مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم (لبنیات) و ویتامین های گروه B در وعده‌ی شام است. بهتر است از خوردن غذاهای تند مانند زنجبیل، فلفل، دارچین و غذاهای کافئین دار در هنگام عصر خودداری کنید.

وی مصرف 15 عدد بادام در شب را یکی از بهترین راه‌های خواب شبانه برشمرد و افزود: یکی از مکمل‌های غذایی که به بهبود خواب کمک می‌کند ملاتونین است که با دوز 5 میلی گرم و همراه با سایر داروها اصلا عارضه یا تداخلی ندارد. این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که مصرف بی‌رویه ویتامین D 50000 چه عوارضی دارد، گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در صورت مصرف زیاد باعث مسمومیت، سنگ کلیه، خشکی پوست و حالت تهوع و استفراغ می شود، بنابراین باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

این استاد دانشگاه درباره توصیه‌های تغذیه‌ای در زمان آلودگی هوا نیز گفت: غذاهای حاوی آنتی اکسیدان بالا از جمله ویتامین C و E و بتاکاروتن در محافظت از بدن در برابر آلودگی هوا بسیار موثر است. وی افزود: بتاکاروتن رنگدانه‌ای است که در میوه‌ها و سبزیجات زرد رنگ از جمله هویج، کدو تنبل و انبه به وفور یافت می‌شود. ویتامین C در پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، گریپ فروت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و جعفری وجود دارد، اما ویتامین E بیشتر در روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، آجیل و جوانه گندم یافت می‌شود.

دکترای تغذیه و رژیم درمانی استفاده از روغن زیتون، کاهش وزن اولیه و کنترل دائمی چربی خون را برای بیماران قلبی ضروری دانست و گفت: آن رژیم غذایی سالم و اساسی است که در آن کاهش وزن بین 2 تا 4  کیلو در ماه باشد و باید از پنج گروه غذایی لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات در این رژیم استفاده کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی