اجتماعیداغ ترینسرخط خبرهاعکسویژه

آذربایجان غربی از نظر جمعیت عشایر در رتبه سوم قرار دارد

جمعیت عشایر

به گزارش مجله خبری ایتوک، علی ناجی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، عشایر را مرزداران، سنت‌داران و حافظان هویت و حیثیت بومی دانست و اظهار کرد: عشایر قشری مولد و یکی از چرخه‌های تولیدی در اقتصاد و خودکفایی نیازمند حمایت ویژه هستند.

وی تصریح کرد: در این راستا تأمین آب کشاورزی، کمک به زراعت و تأمین علوفه، تسهیل در امر کوچ و ارائه خدمات در ییلاق، تأمین سوخت موردنیاز برای کمک به آسایش خانوارهای عشایری انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عشایری استان آذربایجان غربی گفت: عشایر استان با دارابودن بیش از دو میلیون واحد دامی و تولید ۵۰ هزار تن شیر در سال رتبه نخست کشوری را دارند.

ناجی تصریح کرد: استان آذربایجان غربی از نظر تولید صنایع‌دستی رتبه اول و از حیث تولید گوشت و پروتئین در رتبه‌های دوم و سوم کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه عشایر استان، سالانه ۱۵ هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند، گفت: این قشر حدود ۲۵ درصد پروتئین کشور را تأمین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی بیان کرد: جمعیت عشایر استان برابر آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۷، ۲۰ هزار ۴۴۳ نفر در قالب ۲۱ طایفه ۱۲ مستقل است که از نظر تعداد در سومین رتبه کشور است.

ناجی بیان کرد: دو میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار تحت پوشش عشایر استان است.

وی عنوان کرد: علاوه بر مراتع و ییلاقات استان، ۹۵ درصد مراتع دامنه‌های سهند در آذربایجان شرقی متعلق به عشایر استان ما است.

ناجی با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای عشایر مورد توجه است، اظهار کرد: یک‌هزار پنل خورشیدی در اختیار استان است که ۱۵۶ مورد آن امسال تهیه و با همکاری اداره توزیع برق در اختیار آنان قرار داده شده‌است.

وی با اشاره به خدمات مختلف تعریف شده برای عشایر استان بیان کرد: بهسازی و بازسازی ایل راه‌ها، آبشخورهای دامی ثابت، تهیه بستر استفاده از انرژی‌های نوین، تأمین آب شرب بهداشتی برای عشایر از جمله اقداماتی است که سالانه برای این قشر از جامعه انجام می‌شود.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی