کشاورزی و دامداری

توسعه گلخانه‌ها باید در اولویت مسئولان آذربایجان غربی قرار بگیرد

توسعه گلخانه‌های ارومیه

جواد کرمی در گفتگو با مجله خبری ایتوک درباره توسعه گلخانه‌ها ؛ با بیان اینکه کشاورزی دانش‌بنیان یک ضرورت جدی برای توسعه اقتصادی در استان است، اظهار کرد: باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و کاهش بارندگی در استان مدیریت منابع آبی از اولویت مهم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش ۱۰ برابری مصرف آب کشاورزی با توسعه گلخانه‌ها تسریع می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌های مدونی برای افزایش کشت گلخانه‌ای در استان وجود دارد که در این راستا دو هزار هکتار گلخانه در استان ایجاد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تحقق نهضت گلخانه‌سازی در آذربایجان غربی نیازمند فرهنگ‌سازی است، عنوان کرد: ایجاد دو هزارهکتاری گلخانه در استان باید در اولویت مسئولان بوده و زمینه را جهت احداث گلخانه برای کشاورزی پایدار هموار کنند.

وی عنوان کرد: گلخانه‌های استان به تعداد ۲۴۲ واحد در مساحت ۷۲.۴ هکتار احداث و مشغول تولید هستند و با اشتغال‌زایی ۷۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و ۴۴۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

کرمی تصریح کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بستر افزایش تولید محصولات صادراتی و رونق تجارت و کشاورزی در منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری آب را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: برای توسعه گلخانه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم؛ بنابراین اگر شهرک کشاورزی در تمامی شهرستان‌های استان احداث شود صنعت گلخانه‌ای نیز توسعه می‌یابد؛ ولی این موضوع نیازمند همکاری بانک‌ها است.

گفتنی است؛ آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی محسوب می‌شود که می‌توان برای برون‌رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی و توسعه کشاورزی پایدار و مدرن، کشت گلخانه‌ای در استان را توسعه داد.

ارزآوری مناسب و ایجاد اشتغال در زمینه گلخانه در استان‌هایی مانند آذربایجان غربی که دارای مرزهای مشترک با کشورهای خارجی و نیز آب‌وهوای مطلوب برای کشاورزی و تولید اقتصادی است موضوعی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

انتهای خبر /

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی