بازرگانی

رشد 21 درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در نیمه اول سال

صادرات محصولات غذایی و کشاورزی

سید روح الله لطیفی امروز گفت: در نیمه نخست امسال 67.7 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 24.1 میلیارد دلار صادر شد که از این میزان 3.5 میلیون تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 428 میلیون دلار محصولات دامی و شیلاتی بوده است. ، لبنیات، کشاورزی و مواد غذایی که 6 درصد از وزن و 10 درصد از ارزش کل صادرات را در نیمه اول به خود اختصاص داده اند.

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: صادرات به عنوان محرک و موتور محرکه اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سیاست گذاران و تولیدکنندگان به کیفیت، تداوم عرضه، قیمت رقابتی توجه دارند. و سلیقه و کشش بازارهای هدف. در نظر گرفتن

لطیفی در خصوص صادرات 6 ماهه محصولات غذایی، کشاورزی و کشاورزی گفت: از سه میلیون و 521 هزار تن محصولات دامی، کشاورزی، شیلاتی و غذایی به ارزش دو میلیارد و 428 میلیون دلار، 424 هزار و 871 تن آن 616 میلیون دلار است. دام، شیلات و فرآورده های لبنی بود که نسبت به نیمه اول سال 1401 با 44 درصد رشد وزنی و 37 درصد از نظر ارزشی مواجه شدند.

وی در ادامه گفت: دو میلیون و 466 هزار تن کالاهای کشاورزی و باغی بخشی دیگر از گروه کالاهای غذایی و کشاورزی به ارزش یک میلیارد و 292 میلیون دلار بود که در این مدت صادر شد که نسبت به مدت مشابه با وجود هشت درصد کاهش در وزن با رشد 16 درصدی ارزش همراه بود و 517 هزار تن دیگر از کالاهای این گروه فرآوری، شیرینی و شکلات، کنسرو، طعم دهنده، خمیر خوراکی و مخمر بوده که ارزش آن 436 میلیون و 812 هزار دلار که در مقایسه با مدت مشابه. با رشد 22 درصدی وزن و 19 درصدی ارزش همراه بوده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت تصریح کرد: 94 درصد وزن و 84 درصد از ارزش صادرات محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی، باغی و غذایی کشور در نیمه نخست امسال به کشورهای همسایه بوده است. که سازمان ها با سازماندهی مناسب و استفاده از دانش روز، طبقه بندی بسته، حمل و نقل مناسب و ارتباط موثر می توانند ضمن توجه به زنجیره تامین و ارزش و توسعه بازارهای کشورهای همسایه، صادرات به بازارهای دوردست را افزایش داده و ارزآوری مناسب تری را دنبال کنند. .

لطیفی در خصوص عمده محصولات صادراتی محصولات غذایی، شیلاتی و کشاورزی گفت: محصولات لبنی با 345 میلیون دلار، گوجه فرنگی با 159 میلیون دلار، محصولات شیلاتی با بیش از 140 میلیون دلار، پسته با 137 میلیون دلار، هندوانه با 131 میلیون دلار، انواع تخم مرغ 105 میلیون دلار، زعفران 104 میلیون دلار، خرما با 66 میلیون دلار، کشمش با 62 میلیون دلار، رب گوجه فرنگی با 55 میلیون دلار، سیب زمینی با 52 میلیون دلار، سیب تازه با 48 میلیون دلار، هلو با 47 میلیون دلار، گیلاس و گیلاس با 41 میلیون دلار. دلار، حبوبات با 37 میلیون دلار، فلفل دلمه ای با 36 میلیون دلار، آلو با 32.5 میلیون دلار، انواع سیر با 30 میلیون دلار، خربزه با 24.5 میلیون دلار و کیوی با 21 میلیون دلار، عمده ترین کالاهای صادراتی کشور در نیمه اول امسال در بخش های غذا، دام، شیلات و کشاورزی بوده است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی