محیط زیست

مشکلی که حل نمی‌شود / آلودگی مزارع روستای کچه‌باش ارومیه با فاضلاب شهرک صنعتی

فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه به مزارع کشاورزان سرازیر می‌شود

به گزارش مجله خبری ایتوک؛ ۲۰ سال است که بوی نامطبوع فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه، ساکنین روستاهای اطراف و شهروندان را کلافه و ناراحت کرده است.

در طول این چند سال، بارها گزارشاتی از بوی نامطبوع هوا، کیفیت ناسالم آب شرب و کشاورزی برخی ساکنین که از چاه استفاده می‌کنند به مسئولان ارسال شده است و در نهایت مردم جز وعده‌های پوچ چیزی عایدشان نشده است.

اگرچه کاهش آب‌های زیرزمینی در این مدت بسیاری از ساکنین اطراف را دچار مشکل کرده؛ اما حالا سرازیرشدن فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو به زمین‌های اطراف به بحرانی جدی تبدیل شده است.

هربار این مشکل در رسانه‌ها منتشر می‌شود مسئولان قول‌های را برای مرتفع‌شدن این معضل می‌دهند؛ اما متأسفانه بعد از گذشت ۲۰ سال همچنان فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو به مزارع کشاورزان سرازیر می‌شود و مسئولان همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برند.

کشاورزان ساکن روستاهای اطراف شهرک صنعتی فاز دو ارومیه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود از فاضلاب تصفیه نشده شهرک استفاده می‌کنند و متأسفانه در آزمایشاتی که بر روی محصولاتی کشاورزی این مناطق صورت‌گرفته مقادیر قابل‌توجهی سرب و دیگر آلاینده‌های خطرناک مشاهده شده است.

وعده‌های مسئولان در حد شعار باقی‌مانده است

توحید صابری از ساکنان روستای کچه‌باش در گفتگو با خبرنگار مجله خبری حرف رک، اظهار کرد: بوی نامطبوع فاضلاب شهرک صنعتی اهالی روستا و شهروندان را کلافه کرده است.

وی افزود: چندین بار این موضوع را از طریق مختلف به گوش مسئولان استانی رسانده‌ایم؛ اما متأسفانه هنوز چاره‌ای برای حل این معضل اندیشیده نشده است.

صابری بیان کرد: کشاورزان این منطقه محصولات خود را از همین پساب آبیاری می‌کنند که مصرف محصولاتی که با پساب‌های صنعتی و فاضلاب آبیاری می‌شوند می‌تواند زمینه شیوع همه‌گیر وبا و بیماری‌هایی ازاین‌دست را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: هر رهگذاری که از این جاده عبور می‌کند در مسیری سه‌کیلومتری نیز مجبور است این بوی نامطبوع را در این محدوده تحمل کند.

 مشکل فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه تا پایان سال حل می‌شود

امیر شهسواری مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری حرف رک؛ اظهار کرد: فاضلاب سرازیر شده به مزارع کشاورزان تنها پساب شهرک صنعتی فاز دو نبوده و فاضلاب تصفیه‌خانه شهر ارومیه هم از آن منطقه عبور می‌کند.

وی تصریح کرد: پیمانکاران در شهرک صنعتی فاز دو ارومیه در حال اجرای مدول دوم تصفیه هستند تا فاضلاب را از طریق خط انتقال به محل اصلی منتقل کنند.

شهسواری خاطرنشان کرد: مشکل سرازیرشدن فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو ارومیه تا پایان سال امسال مرتفع می‌شود.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی بیان کرد: متأسفانه برخی شرکت‌های مستقر در این شهرک در خصوص پیش‌تصفیه پساب خود کوتاهی می‌کنند و باید دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم ورود کرده و از حق مردم دفاع کند.

وی گفت: شهرک‌های صنعتی به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکل را رفع کند و باید تمامی دستگاه‌های اجرایی همچون استانداری، فرمانداری، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی برای حل معضل ورود کنند؛ چراکه سلامت همه درخطر است.

انتهای خبر /

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی