اجتماعیمحیط زیست

انتقال سالانه۵۱ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: 51 میلیون مترمکعب آب از طریق سد سیلوه از کانال 22.5 کیلومتری جلدیان به سد چپرآباد و از طریق رودخانه های کانی رش و گدار به دریاچه ارومیه منتقل می شود.

با اخبار اجتماعی مجله خبری ایتوک همراه باشید.

محمدصادق معتدیان یکم اسفندماه در جریان بهره برداری از سد چپرآباد و رهاسازی آب به دریاچه ارومیه اظهار داشت: این پروژه یکی از پروژه های مهم زیست محیطی و تاثیرگذار برای احیای دریاچه ارومیه است که امروز تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی سد چپرآباد از سال 1383 آغاز و تا سال 1398 ادامه داشت و به دلیل افتتاح زودهنگام امکان برداشت آب از این سد و استفاده از آن وجود نداشت دریافتند، که به دنبال این اعتبار، این پروژه تکمیل شد.

معتمدیان گفت: حجم مخزن سد چپرآباد 38 میلیون مترمکعب است که در روند احیای دریاچه ارومیه مثمر ثمر خواهد بود و همچنین آب شرب شهرهای نقده، محمدیار، نالوس، اشنویه و روستاهای همجوار را تامین می کند. استاندار با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه های سخت افزاری دریاچه ارومیه گفت: تاکنون بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای سد چپرآباد هزینه شده است.

معتدیان با اشاره به فاز دوم انتقال آب به دریاچه ارومیه افزود: فاز دوم انتقال آب از کانی سیب از طریق بادین آباد در حال اجرا است و با توجه به اعتبارات خوبی که تخصیص داده شده است پیشرفت خوبی دارد. امیدواریم فاز دوم به زودی تکمیل شود. قرار است شاهد انتقال آب از بادین آباد به کانی سیب و در نهایت به دریاچه ارومیه باشیم.

وی با اشاره به ادامه رهاسازی آب از سد چپرآباد به سمت دریاچه، ادامه داد: با توجه به حجم آب سد چپرآباد باید رهاسازی آب به دریاچه ارومیه ادامه یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی