اجتماعیاقتصادی

موانع پیش روی راننده های فعال در ناوگان عمومی جاده ای؛ از گرانی قطعه تا نبود لاستیک

با وجود همه تلاش های بخش حمل و نقل عمومی جاده ای، فعالان این عرصه با مشکلات زیادی مواجه هستند که ضرورت دارد مورد توجه دولتمردان قرار گیرد، مشکلاتی که اگر آسیب شناسی شود درصد بالایی از آن ریشه در داخل دارد و با کمی توجه ویژه، حل شدنی است.

به گزارش خبرنگار ایتوک،ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای به عنوان رگ های شریانی حیات اقتصادی این کشور، هستند که در سال های اخیر وجود برخی موانع  موجب رکود آنها شده است.

یکی از بزرگترین مشکلات این قشر، در حال حاضر گرانی بی حد و حصر قطعات و لوازم یدکی ناوگان و غیرهمسطح بودن کرایه های حمل با هزینه های تعمیر و نگهداری کامیون و البته اتوبوس است.
در حال حاضر قیمت لاستیک ناوگان عمومی جاده ای در بازار آزاد افزایش سرسام آوری دارد و تا هر جفت ۶۰ میلیون تومان هم می رسد، لاستیک با نرخ های مناسب تر و به اصلاح دولتی هم به قول راننده ها نایاب است، همچنین روغن نیز گران شده است و هر تعویض روغن تا ۸ میلیون هم برای این ناوگان هزینه دارد.
همچنین قیمت هر دستگاه کامیون و البته اتوبوس تا ۵ میلیارد تومان هم رسیده است، در بخش ناوگان عمومی جاده ای اغلب ناوگان خصوصی است و درواقع سیستم خودمالکی حاکم است که تأمین این ارقام برای تهیه ناوگان یا نوسازی ناوگان برای این قشر مشکل است. 

 کامیونداران در برخی فصول سال با مشکل کمبود تقاضای حمل کالا مواجه هستند و در این حوزه نیز واسطه گریی های ایجاد می شود که بار را بدون نوبت به افرادی می سپارند که بتوانند ارقامی بابت حق واسطه گری بپردازند.

راننده هایی که کامیون خود را به خاطر گرانی لاستیک و قطعه فروخته اند
محمد زاده ‌یکی از راننده های فعال در این صنف به خبرنگار ایلنا، می گوید: کل ارتباطات سیستم حمل و نقل بر دوش رانندگان است، اما این قشر حمایت نمی‌شود، ضمن آنکه عده‌ای سودجو وارد این عرصه شده و فعالیت مفید و سالم بسیاری از رانندگان کامیون و اتوبوس را زیر سؤال برده‌اند.
وی می گوید: با نوسانات ارزی و تورم یکی دو سال اخیر، قیمت انواع کامیون و البته اتوبوس بسیار گران شده است از آن طرف هم کرایه های فعلی حمل نسبت به هزینه های این شغل، پاسخگو نیست و راننده ها و کامیون داران در امور مالی زندگی خود با مشکل مواجه هستند.
به گفته این راننده کامیون، عده ای پیش از این کامیون خود را از طریق تسهیلات لیزینگی خریداری کرده اند و اقساط سنگین پرداخت می کنند اما با توجه به سنگین بودن اقساط همچنین افزایش هزینه های زندگی و افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو، امکان پرداخت اقساط تسهیلاتشان را ندارند و بسیاری از آنها سعی در فروش کامیون خود دارند.
به گفته وی حضور دلالان و یا رانت شرکت های بزرگ حمل و نقل موجب شده است برخی راننده ها با مشکل کمبود تقاضای بار مواجه باشند و برخی دیگر از کامیون داران هیچ گاه در صف دریافت بار نمانند.
وی افزود: عده ای دیگر از راننده ها هم در شرایطی که هزینه های نگهداری کامیون با درآمد آن همخوانی ندارد، کامیون خود را فروخته اند و راننده اتوبوس شده اند، راننده کامیون هایی بودند که در این بخش خیلی فعال بودند اما به علت همین مشکلات امروز، کامیون خود را فروخته اند، از محل سود بانکی نقدینگی که حاصل کرده اند رقمی دریافت می کنند ضمن آنکه خود هم راننده اتوبوس در یکی از خطوط جاده ای مسافری شده اند.

مشکلات بیمه راننده های ناوگان عمومی جاده ای دست و پا شکسته حل شده است
یکی دیگر از راننده ها ضمن اشاره به مشکلاتی که عموم راننده های اتوبوس و کامیون با آن مواجه هستند، می گوید: از مشکلاتی که برخی راننده ها با آن مواجه هستند، موضوع بیمه (خویش فرما) و بیمه تکمیلی برای خانواده (همسر و فرزندان) است که در برخی ایام این مشکلات بروز و ظهور می یابد و باید دولت برای آن برنامه ریزی همه گیر و جامع داشته باشد و در کل کشور یک قانون برای آن اجرا شود.
این راننده ناوگان عمومی جاده ای معتقد است سهمیه سوخت بر اساس پیمایش کماکان نسبت به میزان مصرف خودرو کمتر است و در برخی روزها ما باید گازوئیل با نرخ آزاد خریداری کنیم که همین موضوع هم موجب می شود هزینه های ما افزایش یابد.

افزایش سن بازنشستکی مشکلی که گریبانگیر رانندگان خواهد شد

حسنی یکی از رانندگان اتوبوس در رابطه با افزایش سن بازنشستگی می گوید: با تصویب این قانون رانندگان دیگر امیدی به بازنشستگی نخواهند داشت
وی می افزاید : رانندکی یکی از شغل های سخت و زیان افرین است راننده عا به امید اینکه بعد سال ها بازنشسته شوند بیمه پرداخت می کنند ولی با افزایش سن بازنشستگی دیگر امیدی به بازنشسته شدن نخواهند داشت.

گزارش؛بیتا اختیاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی