اجتماعی

کشمکش بنیاد شهید و یک حسینیه بر سر یک ساختمان؛ حسینه عظیم شاهد ارومیه بعد از 12 سال فعالیت به عنوان ساختمان مازاد شناسایی و حکم تخلیه آن توسط سازمان کوثر صادر شده است.

حسینیه شاهد بعد از ۱۲ سال تعطیل می‌شود؟

به گزارش مجله خبری تحلیلی ایتوک؛ ماجرا از یک استوری آغاز شد، یکی از مداحان ارومیه‌ای با انتشار یک استوری جنجالی خطاب به «دوستان حساس» خبر از تخلیه حسینیه معظم شاهد داد.

این حسینیه که در ساختمانی واقع در خیابان معلم ارومیه قرار دارد توسط بنیاد شهید استان آذربایجان‌غربی به‌عنوان ساختمان مازاد فروخته شده و حالا مالک جدید آن یکی از اهالی شهرستان سردشت است.

«کمیل علیدوست» یکی از اعضای هیئت‌امنای حسینیه معظم شاهد در این باره به خبرنگار ایتوک گفت: این حسینیه که ۵۰۰ متر زیربنا دارد در سال ۱۳۸۲ توسط یک خیر ارومیه‌ای برای انجام عزاداری و امورات فرهنگی وقف شده است.

او می‌افزاید: در این ۱۲ سال علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری برای ائمه اطهار؛ این حسینیه محور فعالیت‌های عام‌المنفعه از جمله جمع‌آوری کمک نقدی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمند، اهدا جهیزیه و همچنین نجات تعداد قابل‌توجهی از نوجوانان و جوانان این منطقه از دام اعتیاد بوده است.

آن‌طور که اهالی این محل می‌گوید در طول بیش از یک دهه از فعالیت حسینیه معظم شاهد در خیابان معلم ارومیه جوانان شیعه و سنی در کنار هم در فعالیت‌های اجتماعی و عزاداری برای اباعبدالله الحسین مشارکت دارند و این مکان قطب ورزشی و فرهنگی این منطقه محسوب می‌شود.

حالا بنیاد شهید استان آذربایجان‌غربی حکم به تخلیه این ساختمان داده؛ چون آن را به‌عنوان ساختمان مازاد فروخته است.

 سخنگوی بنیاد شهید آذربایجان‌غربی: ساختمان حسینیه شاهد وقفی نیست

برخلاف ادعای هیئت‌امنای حسینیه معظم شاهد که معتقدند ساختمان حسینیه وقفی است، اسدی سخنگوی بنیاد شهید این موضوع را انکار می‌کند.

او در گفتگو با خبرنگار ایتوک گفت: این مکان متعلق به سازمان کوثر و جزو املاک مازاد شناسایی شده است و برای تخلیه آن بارها به‌صورت قانونی مکاتبه کردیم.

سخنگوی بنیاد شهید استان آذربایجان غربی تصریح کرد: تمامی ساختمان‌های بنیاد استان‌ها، در اختیار سازمان اموال و املاک کوثر قرار دارد و این سازمان هر زمان که بخواهد می‌تواند ملک موردنظر خود را تحویل گیرد؛ بنابراین فروش یکی از ساختمان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی شایعه بوده و بنیاد به‌صورت مستقیم حق خریدوفروش ساختمان جدید یا قدیم را ندارد.

فارغ از ادعای هر دو طرف، این ماجرا باعث شده چند سؤال مهم در اذهان عمومی ایجاد شود:

چرا بنیاد شهید یا سازمان کوثر به یکباره تصمیم به فروش این ساختمان گرفته است؟ اگر ادعای هیئت‌امنا واقع‌بینانه باشد و فعالیت‌های حسینیه شاهد نقطه ثقل امورات فرهنگی و ورزشی خیابان معلم باشد آیا فروش و تجارت آن برای ساخت‌وساز ضربه فرهنگی و اجتماعی برای جوانان این منطقه محسوب نمی‌شود؟

اگر ساختمان وقفی نیست، بیش از یک دهه فعالیت هیئت شاهد در این ساختمان بر چه مبنایی بوده؟ آیا به بنیاد شهید اجاره پرداخت می‌کرد؟ بنیاد شهید چند وقت است متوجه شده این ساختمان به آنها تعلق دارد و باید به فروش برسد؟ اصلاً کدام طرف این ماجرا می‌توانند برای ادعاهایشان مستندات ارائه کنند؟

سکوت اداره اوقاف استان آذربایجان غربی به معنای همراهی با بنیاد شهید است یا اصلاً صدای اعتراض مداحان را نشنیده است؟ در صورتی که هیئت‌امنای حسینیه شاهد برای تخلیه ساختمان مقاومت کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا بنیاد شهید یا سازمان به زور قانون متوسل می‌شوند یا مدیریت این مشکل به‌صورت مسالمت‌آمیز هنوز وجود دارد؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی