دانش‌های بنیادی

درمان آلزایمر با خاموش کردن ژن

دانشمندان در حال تحقیق برای کشف یک درمان ژنتیکی برای بیماری آلزایمر هستند. نتایج آزمایشات بالینی این تحقیقات نشان داده که رویکرد «خاموش کردن ژن» در درمان بیماری آلزایمر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. نوعی پروتئین به نام تاو که عامل بیماری شناخته می‌شود با استفاده از این روش تا سطح خوبی تضعیف شده و کاهش می‌یابد.

هدف این تحقیقات، مهار بیان پروتئین تاو آن هم به طور ایمن بود. دانشمندان فرض کردند که این کار ممکن است در کاهش سطح تاو در بیمارانی که به آلزایمر خفیف مبتلا هستند شود. محققان در نتایج فاز اول آزمایشات اثربخشی این روش را اثبات کردند.

چاپ زیستی بافت ها و اندام ها در بدن، پیشرفتی قابل توجه در پزشکی بازساختی

دانشمندان در تحقیقات خود توانستند چاپگر زیستی قابل حملی را طراحی کنند که در رفع معایب مهم موجود در مدل‌های قبلی موثر عمل کرده است. یکی از این موارد دارا بودن ظرفیت چاپ مواد مختلف و امکان دستکاری ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی بافت‌های چاپ‌شده است. این نوآوری باعث شده مسیر استفاده های متعدد در پزشکی بازساختی، تحقیقات دارویی و ساخت اعضای مصنوعی بدن هموار شود.

این دستگاه نوآورانه امکان چاپ اجزای پیچیده‌ای که از نظر زیستی نیز سازگار هستند را فراهم می‌کند. یکی از ویژگی های این دستگاه علاوه بر قابل حمل بودن آن، داشتن چندین کارتریج Bioink است. هر کدام از این کارتریج‌ها می‌توانند به طور مستقل از طریق یک سیستم پنوماتیک کار کنند. این ویژگی باعث می‌شود که اپراتور دستگاه بتواند اجزایی با ساختار و ویژگی‌های شخصی‌سازی شده ایجاد کند.

یکی از موارد مهم استفاده این دستگاه در ترمیم نقایص ایجاد شده از تروما، جراحی یا سرطان است که اغلب به ساخت بافت‌ها در مقیاس بزرگ نیاز دارد.

می‌توان امیدوار بود که در آینده، این فناوری باعث رفع قسمتی از نیازهای متقاضیان برای اهدای عضو شود و این تقاضا را کاهش دهد. علاوه بر این خطرات و عوارض ناشی از این جراحی نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی