کتاب و مطبوعات

مهم‌ترین اخبار کتاب و مطبوعات

در دنیای امروز، اخبار کتاب و مطبوعات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی برای جامعه ما محسوب می‌شوند. این دو عنصر، هر یک به نحوه‌ای خاص، اطلاعات و دیدگاه‌های متنوعی را به ما ارائه می‌دهند. اخبار کتاب و مطبوعات، به طور گسترده‌ای در زمینه‌های مختلفی مانند ادبیات، علمی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کنند. در این بخش، به بررسی اخبار مرتبط با کتاب و مطبوعات، می‌پردازیم، بنابراین با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک همراه باشید.

مهم‌ترین اخبار کتاب و مطبوعات ایران

در این بخش به اخبار کتاب و مطبوعات ایران می‌پردازیم:

نگرش‌های نادرست نسبت به ژانر وحشت

سیامک گلشیری می‌گوید که برای ساخت داستان‌های فانتزی و وحشت، نیاز به یک ذهن قصه گو داریم. اگر فکر می‌کنید ژانر وحشت فقط شامل نوشتن صحنه‌های ترسناک است و جوانان و نوجوانان از آن لذت می‌برند و در نهایت داستانی برجسته به وجود می‌آید، شما در اشتباه هستید.

اخبار کتاب و مطبوعات

سیامک گلشیری، نویسنده مجموعه “گورشاه” شامل “دختران گمشده”، “به سوی قلمرو شاه یوناس”، “طلسم فرشته مرگ” و “یاران پادشاه”، و همچنین مجموعه “خون‌آشام” شامل کتاب‌های “تهران، کوچه اشباح”، “ملاقات با خون آشام”، “شبح مرگ”، “جنگل ابر” و “شب شکار”، و همچنین رمان نوجوان “خانه‌ای در تاریکی” در ژانر وحشت است. در پاسخ به این سوال که چرا این ژانر را انتخاب کرده است و چرا به نظر می‌رسد که نویسندگان به آن توجه کمتری می‌کنند، او نوشته است:

جمله بندی تغییر کرد و خلاصه‌ای از متن به شرح زیر است: “بسیاری از افراد درباره ژانر وحشت ایده‌های غلطی دارند. آن‌ها به فیلم‌های ترسناک و خونین فکر می‌کنند، در حالی که این ژانر شامل آثار متنوعی است. رمان‌هایی مانند “قلعه‌ی اوترانتو”، “ربکا” و “جین ایر” نیز در این ژانر قرار دارند. ترس در هنر تأثیرگذار است و می‌تواند در آثاری مانند “فرانکنشتاین” و “دراکولا” نمایان شود. این ژانر به‌تازگی در ایران جدی گرفته شده است. البته برخی آثار سخیف نیز در این ژانر نوشته شده‌اند، اما آثار متمایزی نیز وجود دارند که به خوبی قصه‌گویی و تأثیرگذاری را به تصویر می‌کشند.”

اخبار کتاب و مطبوعات

متولیان حوزه کتاب در فضای مجازی انتشار غیرقانونی کتاب را پیگیری نمی‌کنند، در حالی که این امر قابل پیگیری است

دزدی‌ها در بازار کتاب به خیابان‌ها و آسفالت‌های داغ پایتخت و شهرهای توریستی کشور محدود نمی‌شوند. سال‌هاست که پلتفرم‌ها، صفحات آقا و خانم کتاب در اینستاگرام و کانال‌های متعدد تلگرامی، همراه با سایت‌هایی مجهول‌الهویه، فایل‌های پی‌دی‌اف کتاب‌های ناشران را به صورت رایگان یا با دریافت وجهی اندک عرضه می‌کنند. این اقدامات بازار اصلی نشر را از جریان دور می‌کند و به اقتصاد نشر صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، درباره برخورد با انتشار کتاب‌های بدون مجوز، ممنوعه و فایل‌های پی‌دی‌اف کتاب‌های ناشران توضیح می‌دهد. در قانون جرایم رایانه‌ای، یک کارگروه به نام “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی” تشکیل شده است. این کارگروه فهرستی از مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی را تصویب کرده است. بند “ز” این فهرست به محتوای مجرمانه مرتبط با امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی اشاره دارد.

اخبار کتاب و مطبوعات

رجبی ادامه می‌دهد: سایت‌هایی که محتوای آنها با بندهای مصادیق محتوای مجرمانه در فهرست تعیین شده تطابق دارد، از طریق گشت‌زنی اعضای کارگروه یا گزارش مردمی شناسایی می‌شوند. سپس در کارگروه مربوطه بررسی و پس از تایید اعضا، ابتدا تذکر به آنها ارسال می‌شود. در صورت عدم توجه به تذکر، فرآیند مسدودسازی آنها آغاز می‌شود. البته، به سایت‌هایی که در اقدامات کلاهبرداری، قمار و سایر جرایم مشابه شرکت می‌کنند، به دلیل حفاظت از کاربران، تذکر داده نمی‌شود. سایت‌های مجرمانه، علاوه بر طرح و اقدام توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در صورتی که رفتار مجرمانه آنها قابلیت پیگیری قضایی را داشته باشد، توسط پلیس یا سایر اعضای کارگروه به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارجاع می‌شوند.

اخبار کتاب و مطبوعات

راه افتادن کاروان کتابگردی!

طبق آخرین اخبار کتاب و مطبوعات برنامه “کتابگردی” به مناسبت بیست و نهمین “هفته کتاب” از کتابفروشی اسلامیه آغاز شد. در ابتدا، با حضور علیرضا نادعلی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در کتابفروشی قدیمی تهران آغاز شد. مسئول کتابفروشی اسلامیه در این دیدار از دغدغه‌های این روزهای کتابفروشی به علیرضا نادعلی گفت. او به مشکلاتی مانند سختی عبور و مرور به دلیل سنگ‌فرش کردن خیابان، تعطیلی چاپخانه به دلیل پرداخت مالیات و عوارض شهرداری، و گرانی کاغذ اشاره کرد. مسئول کتابفروشی اسلامیه اظهار داشت که به دلیل این مسائل، تعداد کتاب‌های چاپ شده توسط این نشر کاهش یافته است. در این دیدار، علیرضا نادعلی وعده پیگیری مسائل مربوط به مالیات کسب و کارهای فرهنگی را داد و اهمیت حفظ آرشیوها و تلاش برای حمایت از زحمات مردم را بیان کرد.

اخبار کتاب و مطبوعات

به روز شدن قاچاقچی‌ها!

هومان حسن‌پور درباره کشف بیش از چهارهزار نسخه کتاب غیرقانونی از یک چاپخانه در میدان انقلاب در روزهای اخیر و شروع فعالیت دوباره کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران صحبت کرد. او تأکید کرد که فعالیت‌های این کارگروه هرچند وقت‌یکبار صورت می‌گیرد و در طول این مدت سکوت است. همچنین اشاره کرد که شیوه قاچاق کتاب تغییر کرده است و قاچاقچیان کتاب از روش‌های جدیدی برای تهیه و توزیع کتاب‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند. هومان حسن‌پور همچنین به اهمیت امحاء کتاب‌های غیرقانونی و پیچیدگی‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل آن‌ها اشاره کرد.

اخبار کتاب و مطبوعات

آنچه در مراسم پایانی جایزه «قلم زرین» گذشت!

در مراسم پایانی بیست و یکمین دوره جایزه «قلم زرین» که هم‌زمان با روز قلم برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سخنانی به مناسبت عید غدیر خم و روز قلم، اظهار داشت که جایزه “قلم زرین” جایگاه مهمی در بین جوایز ادبی دارد و امیدوار است با تدابیر جدید، تأثیرگذاری این رویداد افزایش یابد. وی تأکید کرد که جوایز ادبی کشور در جایگاه مطلوب خود قرار ندارند و تکرار و استمرار جایزه می‌تواند راهی برای اثرگذاری باشد. همچنین، تربیت و آموزش نویسنده‌ها و توسعه مهارت‌های نوشتن در جوانان و نوجوانان نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدوند از ضرورت تربیت نویسندگان و توجه به زبان فارسی به عنوان ارکان هویتی کشور نیز سخن گفت و ترویج کتاب‌های خوب و شناسایی آثار ادبی نیز را به عنوان راه‌هایی برای شناخت آثار خوب ادبی، برجسته دانست. در پایان مراسم، رئیس انجمن قلم نیز به استمرار مسیر توسعه ادبیات و آموزش به علاقه‌مندان ادبیات انقلاب اشاره کرد و تجلیل از اهالی قلم و برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزیده جایزه “قلم زرین” را پیشنهاد داد. همچنین، به یادبود عباسعلی براتی‌پور، شاعری شریف و صبور اشاره شد و شعری از او برای حاضران خوانده شد.

اخبار کتاب و مطبوعات

مهم‌ترین اخبار مرتبط با طنز کاریکاتور و اخبار کتاب و مطبوعات

رسالت کاریکاتور، انتقال دردهای جامعه در قالب طنز می‌باشد، بهرام عظیمی.

به گفته بهرام عظیمی، کاریکاتوریست و انیماتور، کاریکاتور مطبوعاتی در حال حاضر با افتی مواجه است. در ایران، حدود 20 سال است که رسانه‌های مکتوب در برابر کاریکاتور موضع‌گیری کرده‌اند. مدیران و سردبیران این رسانه‌ها همواره به دلیل چند کاریکاتوری که باعث برخورد با رسانه‌ها شده، از همکاری با کاریکاتوریست‌ها خودداری می‌کنند. این عامل باعث افت کاریکاتور مطبوعاتی در ایران شده است. در حال حاضر، مردم به روزنامه‌ها و مجلات اقبال چندانی ندارند و بهترین رسانه برای کاریکاتور، فضای مجازی است. می‌توان دید که کاریکاتورهای سیاسی و داغ که حرف دل مردم را بیان می‌کنند، چگونه در فضای مجازی منتشر و پخش می‌شوند.

عظیمی ادامه داد: امروز، همه مردم در شبکه‌های مجازی به کاریکاتورها علاقه‌مند هستند، در حالی که در گذشته فقط کسانی که روزنامه می‌خریدند آن‌ها را می‌دیدند. مردم ما سال‌هاست علاقه‌مند به کاریکاتورهای سیاسی هستند، زیرا نمی‌توانند به مشکلات خود واکنش نشان دهند و از تماشای کاریکاتورها لذت می‌برند. رسالت کاریکاتور، انتقال دردهای جامعه به شیوه‌ای طنزآمیز است.

اخبار کتاب و مطبوعات

وی با بیان این که کاریکاتور به دو نوع تقسیم می‌شود، افزود: نوع اول، کاریکاتور جشنواره‌ای است که هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر مخاطب آن هستند نه عامه مردم؛ نوع دوم، کاریکاتور عامه‌پسند است که موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد، مانند کاریکاتورهایی که در هفته‌نامه گل‌آقا منتشر می‌شد. گل‌آقا یک برند بود و پس از تعطیلی‌اش هیچ نشریه‌ای نتوانست جای آن را بگیرد.

این کاریکاتوریست با اشاره به عدم توجه مسئولان به مقوله کاریکاتور اذعان کرد: مسئولان همواره به کاریکاتوریست‌ها به چشم کسانی نگاه می‌کنند که ادای روشنفکری درمی‌آورند و همیشه در مقابلشان بوده‌اند، مگر این که کاریکاتور در راستای تأیید یک جناح خاص باشد که در این صورت حامیان آن جناح به آن بها می‌دهند. این در حالی است که رهبری همواره نشریه گل‌آقا را تأیید و از آقای صابری فومنی حمایت می‌کرد و ایشان را به عنوان یک منتقد صاحب‌اندیشه قبول داشت. بنابراین، گل‌آقا آزادانه فعالیت می‌کرد و کسی نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد.

اخبار کتاب و مطبوعات

مهم‌ترین اخبار رادیو تهران

برندگان برنامه روستاگرد رادیو با استفاده از اتوبوس گردشگری شهرداری به بازدید از پایتخت می‌روند!

طبق آخرین اخبار کتاب و مطبوعات امیر قاسمی، سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران، در گفت و گو با برنامه “روستاگرد، رادیو روستا” که به مناسبت روز روستا از رادیو تهران پخش شد، اعلام کرد که هفته گردشگری با پیمایش کوه‌های بی‌بی شهربانو و روستاهای منطقه ۲۰ شهرداری تهران آغاز شده است.

روستاهای بسیاری در اطراف شهر تهران وجود دارند که به عنوان نقاط گردشگری تهران شناخته می‌شوند. در ابتدای سال، جشنواره شکوفه‌های گیلاس در روستای سنگان و جشنواره شاتوت در روستای سولقان برگزار شدند. همچنین، در حدود یک ماه و نیم آینده، جشنواره خرمالو در روستای کن برگزار خواهد شد. سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران افزود که نخستین جشنواره سبزی با عنوان “عطر ریحان” توسط معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ برگزار شد. وی همچنین یادآور شد که زمان برگزاری این جشنواره‌ها از طریق بیلبوردهای شهری اطلاع رسانی می‌شود.

قاسمی خاطر نشان كرد: هفته گذشته هلدینگ گردشگری و تفریحات شهر تهران آغاز به كار كرد. این هلدینگ قرار است با سیاستگذاری متمركز و هماهنگ‌سازی بخش‌های مرتبط شهرداری، به صورت ویژه مسایل گردشگری و تفریحی شهر تهران را دنبال و هدایت كند.  قاسمی در پایان تاكید كرد: برندگان برنامه روستاگرد رادیو تهران در «هفته تهران» می‌توانند به صورت رایگان از طریق اتوبوس گردشگری از نقاط مختلف گردشگری تهران بازدید ‌كنند. مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW. ADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

اخبار کتاب و مطبوعات

اخبار مطبوعات کتاب ارومیه

ناصر عتباتی در جلسه تعیین اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات آذربایجان غربی، که در سالن جلسات اداره کل دادگستری آذربایجان غربی برگزار شد، خوشبختانه اظهار داشت که تعداد پرونده‌های مطبوعاتی مطرح در محاکم قضایی استان کمتر از تعداد انگشتان دست است. این نشان می‌دهد که فعالان رسانه و مجموعه‌های نظارتی و دستگاه قضایی استان به خوبی در برقراری ارتباط حسنه با این قشر فرهنگی و انجام اقدامات پیشگیرانه، تلاش دارند.

وی در ادامه به نقش رسانه به عنوان چشم بیدار جامعه اشاره کرد و به انتشار فیش‌های حقوق نجومی اخیر در فضای مجازی پرداخت. او اعلام کرد که به محض اطلاع مدیریت دستگاه قضایی از این موضوع، طبق دستوری به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، پرونده‌ای برای تعقیب این موضوع با استفاده از ظرفیت نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات و بازرسی کل استان تشکیل شده است. رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی افزود که یک پرونده در این زمینه در یکی از شعب دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل شده و اقدامات قضایی لازم در دستور کار قرار دارد.

اخبار کتاب و مطبوعات

در ادامه جلسه، پس از ارائه گزارشی از عملکرد هیئت منصفه مطبوعات استان در دوره گذشته توسط دبیر این هیئت، اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات آذربایجان غربی انتخاب شدند. این اعضا عبارتند از: حجت الاسلام کریم حسین خانی، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی، منصور امامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، نقی کریمی، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه و نادری.

اخبار کتاب و مطبوعات

اخبار کتاب و مطبوعات مجله خبری ایتوک

مجله خبری ایتوک، یک مجله پویا و رو به رشد است که در آن اخبار حوزه‌های مختلف به شکلی جذاب بیان شده و جدیدترین اطلاعات را به مخاطبان ارائه می‌دهد. با مراجعه به ایتوک، شما به دنیایی از اخبار فناوری، علم و فرهنگ، سلامتی، ورزش و بسیاری از حوزه‌های دیگر وارد می‌شوید. از طریق مقالات تازه و متنوع، گزارش‌های دقیق و تحلیل‌های عمیق، ایتوک به شما این امکان را می‌دهد که در جریان آخرین رویدادها و تغییرات جهانی قرار بگیرید. با ایتوک، شما همیشه به روز هستید و همراه با تحولات روزمره ی دنیا قدم می‌گذارید. پیوستن به مجله ایتوک، یعنی دسترسی به دنیایی از اطلاعات، ایده‌ها و الهام بخشی‌ها که شما را در مسیر موفقیت و رشد همراهی می‌کند.

اخبار کتاب و مطبوعات

کلام آخر

اخبار کتاب و مطبوعات، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی، نقش بسیار مهمی در جامعه ما دارند. این اخبار، به ما امکان می‌دهند تا با رویدادها، تحولات و دیدگاه‌های مختلفی که در حوزه کتاب و مطبوعات رخ می‌دهد، آشنا شویم. این اخبار می‌توانند تأثیر قابل توجهی در تفکر عمومی و نگرش جامعه به مسائل مختلف داشته باشند. بنابراین، بررسی و دنبال کردن اخبار مرتبط با کتاب و مطبوعات، امری بسیار حیاتی است که به همه افراد توصیه می‌شود.

پرسش‌های متداول

چگونه می‌توانم از طریق مطبوعات با اخبار کتاب‌ها به روز باشم؟

شما می‌توانید از روزنامه‌ها، مجلات و وبسایت‌های معتبری که درباره کتاب‌ها و اخبار مرتبط با آنها گزارش می‌دهند، استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با عضویت در مجله خبری ایتوک، از جدیدترین اخبار مطلع شوید.

چگونه می‌توانم اخبار مربوط به نویسندگان مورد علاقه‌ام را دنبال کنم؟

برای دنبال کردن اخبار مربوط به نویسندگان مورد علاقه‌تان، می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و فیسبوک استفاده کنید. بسیاری از نویسندگان اخبار، بروزرسانی‌ها و تحلیل‌های خود را در این پلتفرم‌ها به اشتراک می‌گذارند. همچنین، می‌توانید وبسایت‌ها و وبلاگ‌های رسمی نویسندگان را نیز بررسی کنید.

چه تفاوت‌هایی بین اخبار کتاب و مطبوعات وجود دارد؟

اخبار کتاب و مطبوعات اطلاعات جاری و روزمره را درباره رویدادهای فعلی، سیاست، ورزش، سبک زندگی و موضوعات دیگر ارائه می‌دهد. اخبار مطبوعات معمولاً به صورت سریع و در زمان واقعی منتشر می‌شود. اما کتاب‌ها اطلاعات گسترده‌تر و عمیق‌تری را در مورد موضوعات خاصی مانند تاریخ، علم، ادبیات، فلسفه و غیره ارائه می‌دهند. آنها معمولاً پس از تحقیقات و نوشتن طولانی توسط نویسنده‌ها و متخصصان منتشر می‌شوند.

چگونه اخبار مطبوعات می‌توانند به کتاب‌ها مرتبط شوند؟

اخبار کتاب و مطبوعات می‌تواند به عنوان منبع اطلاعاتی برای نویسندگان کتاب‌ها عمل کند. این اخبار می‌تواند ایده‌ها، رویدادها و تحولات جاری را برای نویسندگان کتاب‌ها فراهم کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی