انتخاباتسیاسیمجلس

۴۸ کاندید برای هرکدام از صندلی‌های مجلس

اسنادی که رای دهندگان می توانند با آن رای دهند، 48 نامزد برای هر کرسی مجلس تاکنون و اینکه آیا علی لاریجانی برای انتخابات مجلس لیست می دهد یا نه، از اخبار انتخابات امروز چهارشنبه 18 بهمن 1402 بود. ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره 13 خود درباره انتخابات 1402 تاکید کرد: به منظور تسریع در شناسایی رای دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه های قدیمی در روز اخذ رای (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) الزامی است.

بر اساس ماده 11 قانون انتخابات شورای اسلامی، رأی دهندگان دوازدهمین دوره شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه 20 اسفند 1302 با ارائه اصل یک مورد رأی گیری قرار می گیرند. از پنج مدرک هویتی زیر: 1. شناسنامه، 2. کارت ملی، 3. گواهینامه رانندگی، 4. کارت خدمت دوره اجباری نظام وظیفه، 5. گذرنامه.

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ امروز با هشدار نسبت به تقلب های اینترنتی در ایام انتخابات به مردم یادآور شد: با توجه به گسترش فضای مجازی متاسفانه این احتمال وجود دارد که افراد سودجو با هدف کلاهبرداری، صفحات منتسب به نامزدهای این انتخابات را ایجاد می کند. راه اندازی انتخابات کلاهبرداران ممکن است به بهانه های مختلف دست به کلاهبرداری بزنند، ارسال لینک دانلود یا انتشار برنامه با عناوین مختلف از جمله مواردی است که کلاهبرداران با سوء استفاده از آن ممکن است مرتکب اعمال مجرمانه شوند.

احمد وحیدی وزیر کشور در بجنورد با بیان اینکه بهار کار احزاب و زمان اوج کار آنها زمان انتخابات است، اظهار داشت: انتظار این است که همه احزاب بیایند و فعالیت خود را انجام دهند. در حوزه انتخابات». هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم، فعالیت احزاب بیشتر می شود.

وحیدی همچنین از اقدام صداوسیما در راه اندازی حدود 200 کانال برای معرفی نامزدها قدردانی کرد و گفت: فرصت بسیار خوبی برای شناخت کاندیداها برای مردم فراهم شده است. همچنین محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با اشاره به انتخابات اسفند 1402 گفت: نرخ رشد مشارکت نسبت به دوره های قبل خوب است اما زمان می برد تا به درصد مشارکت برسد. تعداد نامزدهای واجد شرایط زیاد است. شورای نگهبان برای تایید و رد صلاحیت افراد قوانین خاص خود را دارد و طبیعتاً نمی تواند صلاحیت نامزدهای فاقد صلاحیت را تایید کند. برای هر کرسی مجلس، 48 نماینده مجلس با ترجیحات سیاسی مختلف تایید شده اند.

شب گذشته هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد تعداد نامزدهای دوازدهمین دوره شورای اسلامی به بیش از 14 هزار نفر رسیده است که البته این رقم نهایی نیست زیرا شورای نگهبان اعلام کرده است. تا 19 بهمن ماه به اعتراض نامزدهای تایید صلاحیت نشده رسیدگی و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام می شود و پیش بینی می شود تعداد تایید صلاحیت ها از این تعداد بیشتر شود. تاکنون برای هر کرسی در شورای اسلامی 48 نامزد وجود دارد.

طحان نظیف درباره دلایل رد صلاحیت ها نیز گفت: در بررسی صلاحیت ها باید حقوق داوطلبان و افراد رعایت شود. هر یک از نامزدها دارای اقوام و هوادارانی هستند که باید آبروی آنها حفظ شود و از سوی دیگر، اگر نامزدی به فساد اقتصادی دست زده یا از موقعیت خود سوء استفاده کرده باشد، مردم حق دارند صلاحیت را تایید نکنند. بر اساس این دلایل، رد صلاحیت ها به نامزدها اعلام می شود، اما قانون اجازه انتشار عمومی این دلایل را نمی دهد.

همچنین روز گذشته جلسه شورای مرکزی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی با تصویب هماهنگی این نهاد اصولگرا در انتخابات با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصویب شد و اعضای این نهاد شورای مرکزی این جمعیت تایید کرد که در انتخابات لیست جداگانه ارائه نخواهند کرد و از لیست شورای ائتلاف حمایت خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی