کتاب و مطبوعات

مهم‌ترین اخبار مرتبط با طنز کاریکاتور و اخبار کتاب و مطبوعات

به گفته بهرام عظیمی، کاریکاتوریست و انیماتور، کاریکاتور مطبوعاتی در حال حاضر با افتی مواجه است. در ایران، حدود 20 سال است که رسانه‌های مکتوب در برابر کاریکاتور موضع‌گیری کرده‌اند. مدیران و سردبیران این رسانه‌ها همواره به دلیل چند کاریکاتوری که باعث برخورد با رسانه‌ها شده، از همکاری با کاریکاتوریست‌ها خودداری می‌کنند. این عامل باعث افت کاریکاتور مطبوعاتی در ایران شده است. در حال حاضر، مردم به روزنامه‌ها و مجلات اقبال چندانی ندارند و بهترین رسانه برای کاریکاتور، فضای مجازی است. می‌توان دید که کاریکاتورهای سیاسی و داغ که حرف دل مردم را بیان می‌کنند، چگونه در فضای مجازی منتشر و پخش می‌شوند.

عظیمی ادامه داد: امروز، همه مردم در شبکه‌های مجازی به کاریکاتورها علاقه‌مند هستند، در حالی که در گذشته فقط کسانی که روزنامه می‌خریدند آن‌ها را می‌دیدند. مردم ما سال‌هاست علاقه‌مند به کاریکاتورهای سیاسی هستند، زیرا نمی‌توانند به مشکلات خود واکنش نشان دهند و از تماشای کاریکاتورها لذت می‌برند. رسالت کاریکاتور، انتقال دردهای جامعه به شیوه‌ای طنزآمیز است.

وی با بیان این که کاریکاتور به دو نوع تقسیم می‌شود، افزود: نوع اول، کاریکاتور جشنواره‌ای است که هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر مخاطب آن هستند نه عامه مردم؛ نوع دوم، کاریکاتور عامه‌پسند است که موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد، مانند کاریکاتورهایی که در هفته‌نامه گل‌آقا منتشر می‌شد. گل‌آقا یک برند بود و پس از تعطیلی‌اش هیچ نشریه‌ای نتوانست جای آن را بگیرد.

این کاریکاتوریست با اشاره به عدم توجه مسئولان به مقوله کاریکاتور اذعان کرد: مسئولان همواره به کاریکاتوریست‌ها به چشم کسانی نگاه می‌کنند که ادای روشنفکری درمی‌آورند و همیشه در مقابلشان بوده‌اند، مگر این که کاریکاتور در راستای تأیید یک جناح خاص باشد که در این صورت حامیان آن جناح به آن بها می‌دهند. این در حالی است که رهبری همواره نشریه گل‌آقا را تأیید و از آقای صابری فومنی حمایت می‌کرد و ایشان را به عنوان یک منتقد صاحب‌اندیشه قبول داشت. بنابراین، گل‌آقا آزادانه فعالیت می‌کرد و کسی نمی‌توانست جلوی آن را بگیرد.

اخبار کتاب و مطبوعات

مهم‌ترین اخبار رادیو تهران

برندگان برنامه روستاگرد رادیو با استفاده از اتوبوس گردشگری شهرداری به بازدید از پایتخت می‌روند!

طبق آخرین اخبار کتاب و مطبوعات امیر قاسمی، سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران، در گفت و گو با برنامه “روستاگرد، رادیو روستا” که به مناسبت روز روستا از رادیو تهران پخش شد، اعلام کرد که هفته گردشگری با پیمایش کوه‌های بی‌بی شهربانو و روستاهای منطقه ۲۰ شهرداری تهران آغاز شده است.

روستاهای بسیاری در اطراف شهر تهران وجود دارند که به عنوان نقاط گردشگری تهران شناخته می‌شوند. در ابتدای سال، جشنواره شکوفه‌های گیلاس در روستای سنگان و جشنواره شاتوت در روستای سولقان برگزار شدند. همچنین، در حدود یک ماه و نیم آینده، جشنواره خرمالو در روستای کن برگزار خواهد شد. سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران افزود که نخستین جشنواره سبزی با عنوان “عطر ریحان” توسط معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ برگزار شد. وی همچنین یادآور شد که زمان برگزاری این جشنواره‌ها از طریق بیلبوردهای شهری اطلاع رسانی می‌شود.

قاسمی خاطر نشان كرد: هفته گذشته هلدینگ گردشگری و تفریحات شهر تهران آغاز به كار كرد. این هلدینگ قرار است با سیاستگذاری متمركز و هماهنگ‌سازی بخش‌های مرتبط شهرداری، به صورت ویژه مسایل گردشگری و تفریحی شهر تهران را دنبال و هدایت كند.  قاسمی در پایان تاكید كرد: برندگان برنامه روستاگرد رادیو تهران در «هفته تهران» می‌توانند به صورت رایگان از طریق اتوبوس گردشگری از نقاط مختلف گردشگری تهران بازدید ‌كنند. مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW. ADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

اخبار کتاب و مطبوعات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی