سفر و گردشگریمحیط زیست

دریاچه دالامپر بهترین جای تفریحی ارومیه در تابستان

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر در واقع یکی از جاهای دیدنی مهم و زیبای استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه است. واقع شده در منطقه‌ای کوهستانی و طبیعتی است که با جاذبه‌های خاص خود، گردشگران زیادی را در روزهای گرم تابستان به سوی خود جذب می‌کند.یکی از ویژگی‌های برجسته دریاچه دالامپر، آب و هوای خنک و معتدل آن در تابستان است. در طول روزهای گرم تابستان، مردم معمولاً به دنبال مکان‌هایی با آب و هوای خنک می‌گردند و دریاچه دالامپر این شرایط را فراهم می‌کند. همچنین، قرارگیری دریاچه در بالای کوه و منظره‌ای زیبا و دیدنی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. چشم‌اندازهایی از دریاچه و مناطق اطراف آن، شگفت‌انگیز و دلنشین است و می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورد. ضمناً، در اطراف دریاچه دالامپر جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به آنها سرک زد. مثلاً کوه‌های اطراف که امکان کوهنوردی و مشاهده طبیعت سرسبز و زیبا را به شما می‌دهد. همچنین، روستاها و مناطق روستایی اطراف دریاچه که می‌توانید با زندگی مردم محلی آشنا شوید و از فرهنگ و آداب و رسوم آنها باخبر شوید. در ادامه همراه خبرگزاری ایتوک باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.همچنین بازار ارومیه یکی از جذابیت ها و گردشگری ارومیه می باشد. برای اطلاع بیشتر کلیک نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد یارما شورباسی ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

دریاچه دالامپر

تفریحات دریاچه دالامپر

بازدید از دریاچه دالامپر می‌تواند یک تجربه جذاب و فراموش‌نشدنی باشد، همچنین انجام فعالیت‌های مختلفی مانند قایق‌رانی، شنا، پیک‌نیک و گردش در طبیعت، می‌تواند این تجربه را برای شما تکمیل کند.
لذا، اگر به دنبال یک مقصد زیبا و خاطره‌انگیز در طبیعت هستید، بازدید از دریاچه دالامپر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را بخوانید

مسیر دسترسی به دریاچه دالامپر

با شروع از جاده ارومیه به اشنویه، شما می‌توانید از راه آغ بلاق و سپس از مسیر روستای دیزج عبور کنید. این مسیر به شما امکان می‌دهد از چشم‌اندازهای طبیعی و دیدنی اطراف دریاچه لذت ببرید.
پس از عبور از روستای دیزج، می‌توانید به سمت روستای سوله دوکل ادامه دهید. در اینجا، با خودروی سواری معمولی می‌توانید تا آبشار سوله دوکل بروید. اما اگر خودروی آفرود دارید، می‌توانید پس از توقف در کنار آبشار سوله دوکل و لذت بردن از منظره زیبا، مسیر خود را ادامه دهید.

دریاچه دالامپر بهترین جای تفریحی ارومیه در تابستان

قبل از اینکه مقصد بعدی سفر تاباستانه خودتان را انتخاب کنید، ما در مجله خبری ایتوک آماده هستیم تا بهترین گزینه­ها را انتخاب کنید. از جمله این مناطق زیبای گردشگری که به شما پیشنهاد می­شود دریاچه دالامپر است که در واقع، یکی از جاهای دیدنی مهم و زیبای استان آزربایجان غربی و شهر ارومیه است که توجه طبیعت­گردان و گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

موقعیت جغرافیایی دریاچه زیبا و دیدنی دریاچه دالامپر

این دریاچه بر بالای کوهی به همین نام در جنوب غربی ارومیه و شمال غربی شهر اشنویه قرار دارد. فاصله این کوه تا ارومیه، حدودا 45 کیلومتر و تا اشنویه، حدودا 35 کیلومتر است و ارتفاع آن، حدودا 2700 متر از سطح دریا و قطر آن حدود 450 متر با عمق 50 متر است. این دریاچه در مرز سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار دارد.

دریاچه دالامپر

چند مورد از دیدنی­ ترین مکان های اطراف دریاچه دالامپر را بشناسید

از مکان های دیدنی اطراف دالامپر می‎‌توان موارد زیر را نام برد:

آبشار سوله دوکول

این دریاچه همچون نگینی در منطقه می­درخشد و گوشه­گوشه آن می­توانید مناظر جالب و دیدنی پیدا کنید. آبشار سوله دوکال یکی از آنها است که در حدود 10 کیلومتری کوه دالامپر قرار دارد. آبی که از صخره­های شگفت­انگیز سرازیر می­شود جلوه طبیعی بسیار زیبایی به این آبشار طبیعی داده است.

زیبایی این آبشار و مناطق اطرافش چنان رهگذران را مدهوش خود می­کند که معمولا کسانی که قصد بازدید از دریاچه دالامپر را دارند در مسیر خود به سمت این آبشار زیبا لحظاتی توقف می­کنند تا صدای دلنشین آن را بشنوند و استراحتی بکنند تا برای ادامه مسیر به سمت دریاچه آماده شوند.

اگر علاقمند هستید مقاله دریاچه ارومیه را بخوانید.

روستای کچله

از دیدنی­های دیگری که می­توانید انتخاب کنید، روستای کچله است که در دامنه کوه دالامپر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده­ای پر پیچ و خم و هیجان انگیز بگذرید.

کوه دالامپر

کوه دالامپر 3500 متر ارتفاع دارد و ویژگی­های طبیعی آن، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. از جمله این زیبایی­ها وجود یخچال های طبیعی چند هزار ساله و همچنین دریاچه­هایی مانند بنچول، دیمه و مهمترین آنها مامه شیخ یا دالامپر می­باشد.

آبشار سوله دوکال

از آب شدن برف­های کوه دالامپر در فصل بهار، رودخانه­ای پرآب سرچشمه می­گیرد که به صورت آبشاری بزرگ و زیبا به نام «سوله دوکال» (در کردی به معنی آبشار مه آلود) به پایین سرازیر می­‌شود.

دریاچه دالامپر

چشم‌­اندازهای بکر و طبیعی شگفت­‌انگیز و دلنشین اطراف دریاچه دالامپر

این دریاچه به واسطه موقعیت مکانی­اش در بالای کوه، منظره­ی زیبا و دیدنی برای بازدیدکنندگان فراهم می­کند و تجربه­ای بی­نظیر را برای آنها به ارمغان می­آورد. در اطراف دریاچه دالامپر هم جاذبه­های متعددی وجود دارند مانند، کوه­های اطراف که امکان کوهنوردی و مشاهده طبیعت سرسبز و زیبا را به شما می­دهد. همچنین، روستاها و مناطق روستایی اطراف دریاچه که می­توانید با زندگی مردم محلی آشنا شوید و ار فرهنگ و آداب و رسوم آنها باخبر شوید.

از دیگر موهبت­هایی که از سفر به دریاچه والامپر نصیب شما می­شود فعالیتهای مختلفی مانند قایق­رانی، شنا و پیک­نیک است.

دریاچه دالامپر

جاذبه­‌های طبیعی چشم­‌نواز مسیر رفتن به دریاچه دالامپر

در جاده منتهی به دریاچه به هر کجا که نگاه کنید سبزی و آب و کوه­هایی را می­بینید که هنوز برف روی آن ها خودنمایی می­کند و اطراف آن پر از چمنزارهایی است که در روزهای خاصی از سال به دشتی از گل­های رنگارنگ تبدیل می­شوند.

پوشش گیاهی و جانوری اطراف دریاچه دالامپر که هر بیننده­ای را حیرت­‌زده می‌­کند

گون، بادام کوهی و گیلاس وحشی پوشش گیاهی این منطقه هستند که شباهت زیادی به پوشش گیاهی رشته کوه زاگرس دارند و از جمله گونه های جانوری آن هم می­توان به موارد زیر اشاره کرد: روباه، شغال، عقاب، بز کوهی، مار و خرگوش.

مسیری جذاب با چشم‌­انداز فوق­العاده برای سفر به دریاچه دالامپر

این سفر خاطره­انگیز از روستای سوله دوکال شروع می­شود. در ادامه می­توانید با ماشین خود تا آبشار سوله از دوکول که یک کیلومتر بعد از روستا فاصله دارد بروید. اگر وسیله نقلیه آفرود دارید، می­توانید توقفی کوتاه در کنار آبشار داشته باشید و از تماشای منظره خیره­کننده آن لذت ببرید. از اینجا دو مسیر برای انتخاب دارید: اولی از جاده ارومیه به اشنویه است و از دوراهی «آق بلاغ» به روستای دیزج می­رود و مسیر دوم، از جاده بند به سمت زیوه به این دریاچه دالامپر می­رسد.

فاصله آبشار تا دریاچه دالامپر یک مسیر خاکی تقریباً 10 کیلومتری است. بخش زیادی از این مسیر را می­توانید با خودروی آفرود بروید که البته کمی بیشتر از نیم ساعت طول می­کشد. در نهایت باید مسیر پایانی را که یک تا دو کیلومتر است پیاده طی کنید. زیرا قسمتی از جاده تخریب شده است و امکان عبور خودرو از آن وجود ندارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریاچه مارمیشو به بلاگ زیر مراجعه کنید.

دریاچه دالامپر

بهترین زمان برای مسافرت به دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر در دامنه کوه دالامپر قرار دارد و در اکثر فصول سال به ویژه در پاییز و زمستان با هوای گرم و بارش برف و باران همراه است. با پایان فصل زمستان و فرا رسیدن فصل های بهار و تابستان، برف های کوه آب می شوند و چشمه ها و رودخانه های زیادی از کوه سرازیر می‌شوند.

علاوه بر این، با گرم شدن هوا، یخچال های طبیعی در کوه دالامپر نیز شروع به ذوب شدن کرده و دریاچه های موقتی را ایجاد می کنند. بنابراین، با توجه به قرارگیری این دریاچه در منطقه­ای کوهستانی و طبیعی، آب و هوای آن خنک و معتدل است و در روزهای گرم تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می­‌کشاند.

اگر علاقمند هستید مقاله آبشار سوله دوکال را بخوانید.

آب و هوای دالامپر در استان آذربایجان غربی

دریاچه زیبا و خیره‌کننده دالامپر در استان آذربایجان غربی، دارای آب و هوایی متنوع و متفاوت در فصول مختلف سال است.

این دریاچه در میان رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2350 متر است. به همین دلیل آب و هوای آن سرد و کوهستانی بوده و دارای زمستان‌های سرد و طولانی و تابستان‌های معتدل است.

در فصل زمستان به دلیل وجود یخچال‌های طبیعی و بارش برف سنگین، هوا بسیار سرد بوده و دما به زیر صفر درجه می‌رسد. پوشش برف ضخیمی نیز کوه‌ها و اطراف دریاچه را می‌پوشاند.

اما در فصل بهار و تابستان با ذوب شدن برف‌ها، دما کمی افزایش می‌یابد اما همچنان هوا خنک باقی می‌ماند. به طور کلی انتظار هوای گرم در دریاچه دالامپر در هیچ‌یک از فصول سال منطقی نیست.

شایان ذکر است که خنک بودن هوا باعث شده تا آب دریاچه نیز سرد بوده و دمای آن از 15 درجه تجاوز نکند. این ویژگی‌های آب و هوایی، دریاچه دالامپر را به یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا در منطقه تبدیل کرده است.

با سلام مجدد، برای توضیح بیشتر در مورد آب و هوای دریاچه دالامپر می‌توان چند نکته را بیان کرد:

 – علاوه بر زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل، فصل پاییز نیز در دریاچه دالامپر با آب و هوای مطبوع و خنک همراه است.

 – رطوبت نسبتاً بالای هوا به دلیل وجود دریاچه و جنگل‌های اطراف آن از ویژگی‌های آب و هوایی این منطقه به شمار می‌رود.

 – بارندگی‌های فصلی در دریاچه دالامپر بیشتر در فصل بهار و زمستان رخ می‌دهد.

 – در فصل تابستان هوا معتدل ولی کمی خشک است و بارندگی کمتری دارد.

 – وزش بادهای شدید کوهستانی در برخی اوقات سال از دیگر ویژگی‌های اقلیمی منطقه به شمار می‌رود.

 – دسترسی به دریاچه در فصل زمستان به دلیل برف و یخبندان مشکل و خطرناک است.

اگر به آبشار‌ها علاقمند هستید برای اطلاعات بیشتر مقاله آدرس آبشار شلماش را بخوانید.

پیشنهاد ویژه مجله خبری ایتوک برای شما طبیعت­‌دوستان

مجله خبری ایتوک منتظر است تا با منابعی غنی و اطلاعات ضروری امنیت و آرامش شما را در این سفر هیجان‎‎‎‌‌­انگیز تضمین کند. در ادامه نکاتی را برای بازدید از دریاچه دالامپر در اختیار شما قرار می­دهیم:

برای اینکه بتوانید از دیدن جاذبه‌­های بی­نظیر این منطقه لذت ببرید، پیشنهاد می­‌کنیم یک روز صبح را برای رفتن به دریاچه دالامپر انتخاب کنید. از آنجایی که دریاچه در کوهستان قرار دارد باید از خودروی آفرود استفاده کنید، بنابراین برای این سفر باید مهارت کافی در رانندگی داشته باشید و حتما سعی کنید از یکی از اهالی روستاهای منطقه به عنوان راهنمای محلی کمک بگیرید.

دریاچه دالامپر

در این مسیر، باید سعی کنید از مسیر اصلی دور نشوید تا به طبیعت آسیب نرسد. پس به طبیعت احترام بگذارید و در طول سفر از آن مراقبت کنید. از ویژگی­های خاص دریاچه دالامپر باید به داشتن محیطی نسبتا بکر و دست نخورده و اغلب ساکت اشاره کرد. در این دریاچه امکان ماهیگیری هم وجود دارد. اما توصیه می­شود از آشامیدن آب آن خودداری کنید.

درست است که این مکان در تابستان آب و هوای مطبوعی دارد، اما از آنجایی که ارتفاع محل زیاد است و تابش مستقیم آفتاب باعث آفتاب­سوختگی می­شود، بنابراین، کلاه و پیراهن آستین بلند و ضد آفتاب را فراموش نکنید. همچنین، این دریاچه منطقه­ای رویایی و جذاب برای عاشقان کوهنوردی است تا علاوه بر کوهنوردی از تماشای دریاچه نیز لذت ببرند.

اگر هم هوس کردید در کنار دریاچه به گردش شبانه بروید، حتما وسایل مناسب طبیعت­گردی و شبگردی را به همراه داشته باشید.

سوالات متداول

  1. دریاچه دالامپر کجاست؟

دریاچه دالامپر در فاصله ۴۵ کیلومتری ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه و در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه قرار گرفته است.

  1. بهترین زمان سفر به دریاچه دالامپر چه فصلی است؟

فصول بهار یا تابستان بهترین زمان بازدید از دریاچه هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی