پلیس و انتظامی

برخی کلاهبرداران به بهانه اینترنت رایگان دام پهن کرده‌اند

در شرایطی که وزارت ارتباطات پس از افزایش نرخ اینترنت، بسته اینترنت رایگان را به همگان عرضه کرده است، عده ای از این فرصت استفاده کرده و با ارسال پیامک جعلی درباره بسته اینترنت رایگان درصدد فریب مردم هستند. حمله فیشینگ تلاشی برای به دست آوردن اطلاعات از طریق جعل است، که در آن فیشر (فردی که حمله فیشینگ را انجام می دهد) سعی می کند یک وب سایت، برنامه یا حتی سرویس را با استفاده از روش های خاصی جعل کند یا از اطلاعات کاربر استفاده کند.

در رایج‌ترین شکل حمله فیشینگ، مهاجم پیامی را ارسال می‌کند که به نظر می‌رسد از یک کسب‌وکار یا وب‌سایت قانونی می‌آید، کاربر را به یک وب‌سایت جعلی همراه با یک پیوند هدایت می‌کند و سپس از آنها می‌خواهد اطلاعات شخصی خود را وارد کند، سپس از این اطلاعات برای سرقت از کاربر او این کار را انجام می دهد. در واقع هکرها صفحات جعلی مشابه درگاه های بانکی ایجاد می کنند و سپس لینک صفحه جعلی را همراه با متن های گمراه کننده برای شما ارسال می کنند. اگر روی لینک ها کلیک کنید و وارد صفحات جعلی شوید، در دام فیشینگ افتاده اید.

کلاهبرداران پشت صفحات فیشینگ اطلاعات وارد شده شما را مشاهده می کنند و در عین حال اطلاعات شما را در صفحه اصلی درگاه بانکی وارد می کنند. در نتیجه خرید شما با شکست مواجه می شود (به دلیل جعلی بودن درگاه بانکی شما) و خرید هکر با اطلاعات حساب بانکی شما (به دلیل اصلی بودن درگاه بانکی وی) با موفقیت انجام می شود. بنابراین، برای پیشگیری و مقابله با حملات فیشینگ، توصیه می‌شود حتی اگر فرستنده را می‌شناسید، روی لینک‌های موجود در ایمیل‌ها یا پیام‌های فوری کلیک نکنید. حداقل ماوس را روی پیوند نگه دارید تا ببینید آیا مقصد مناسبی است یا خیر؛ اگر آدرس وب‌سایتی با «https» شروع نمی‌شود یا نماد قفل در کنار URL نمی‌بینید، از وارد کردن اطلاعات حساس یا دانلود فایل‌ها از آن سایت خودداری کنید.

همچنین توصیه می‌شود اگر حساب‌های آنلاین دارید، عادت کنید که رمز عبور خود را مرتباً تغییر دهید. ممکن است حساب های شما بدون اطلاع شما به خطر افتاده باشد. در همین راستا به نظر می رسد طی هفته گذشته تلاش های زیادی برای کلاهبرداری از مردم تحت عنوان اینترنت رایگان صورت گرفته است. پس از افزایش تعرفه هفته گذشته به درخواست اپراتورها، وزارت ارتباطات با ارسال پیامک به کاربران اینترنتی اعلام کرد که شهروندان با مراجعه به پنجره خدمات هوشمند دولت ملی در my.gov.ir و انتخاب شماره پیش فرض خود، می‌توانند رایگان را فعال کنند. بسته اینترنت ارائه شده توسط دولت، فعال سازی اینترنت رایگان دولتی برای شهروندان به صورت 10 گیگابایت اینترنت داخلی (معادل 5 گیگابایت اینترنت بین المللی) برای سیم کارت یکی از شهروندان می‌باشد. امروزه در چنین شرایطی کلاهبرداران از فرصت استفاده کرده و با ارسال پیامک جعلی بسته اینترنت رایگان که لازمه هوشیاری کامل و سردرگم نشدن کاربران است سعی در فریب مردم دارند. نگذارید این پیامک‌ها شما را فریب دهد.

در همین راستا رئیس پلیس فتای خراسان شمالی در روزهای اخیر هشدار داد که پیامک ارسالی وزارت ارتباطات به شماره CRA.IR و آدرس my.gov.ir (پنجره دولت ملی) است و کاربران به این موارد توجه کنند. چندی پیش رئیس مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته پلیس فتای فراجا به شهروندان توصیه کرد بسته اینترنت رایگان را فقط از طریق پنجره خدمات ملی هوشمند دولت فعال کنند.

وی تاکید کرد: هرگونه اطلاع رسانی در این خصوص تنها از طریق سرشماره پیامک CRA.ir انجام می شود. شهروندان توجه داشته باشند که تمامی پیام‌های دریافتی در این خصوص از شماره شخصی یا شبکه‌های اجتماعی قطعاً توسط مجرمان ارسال می‌شود و با هدف کلاهبرداری و تخلیه حساب های بانکی صورت می گیرد. بنابراین شهروندان به این گونه پیام‌ها توجه نکنند و از بازکردن لینک یا نصب اپلیکیشن های اندرویدی با این عنوان خودداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی