سفر و گردشگریمحیط زیست

دریاچه مارمیشو ارومیه و ارزش اقتصادی و گردشگری آن

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در واقع در شمال غرب ایران، در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر ارومیه قرار دارد. این دریاچه با نام‌های دیگری مانند دریاچه ارومیه و دریاچه اورمیه نیز شناخته می‌شود. دریاچه مارمیشو یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان است و دارای اهمیت زیست‌محیطی و اقتصادی بالایی است. منطقه اطراف دریاچه مارمیشو غنی از منابع طبیعی و پتانسیل‌های گردشگری است. در ادامه همراه خبرگزاری ایتوک باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دره قاسملو ارومیه به این بلاگ مراجعه کنید.

پوشش گیاهی

درختان و گیاهانی که در اطراف دریاچه مارمیشو و در منطقه مربوطه رشد می‌کنند، به تنوع زیستی و زیبایی طبیعی منطقه افزوده و محیطی مناسب برای پرورش زنبور عسل فراهم می‌کنند.
درختانی مانند بید، گردو، بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز و صنوبر همگی گونه‌های مهم و پراهمیتی در این منطقه هستند. همچنین، گیاهانی مانند خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر نیز به تنوع گیاهی این منطقه اضافه می‌کنند.
این گونه‌های گیاهی می‌توانند به عنوان غذا و پوشش گیاهی برای جانوران محلی و همچنین به عنوان زادگاه و محل تغذیه برای زنبور عسل و دیگر حشرات مفید عمل کنند.
از طریق حفظ این منابع طبیعی، می‌توان به حفاظت و حفظ تنوع زیستی منطقه و حمایت از پرنده‌ها، جانوران و حشرات محلی کمک کرد.

دریاچه مارمیشو
بهترین زمان بازدید

بازدید از دریاچه مارمیشو در فصول بهار و تابستان معمولاً بهترین زمان است. در این فصول، آب و هوا معتدل و خوشایند است و شما می‌توانید از مناظر زیبا و طبیعت فراوان این منطقه لذت ببرید.
در بهار، بازدید از دریاچه در زمان شکوفه‌گی گیاهان و درختان محلی، همچنین بازگشت پرندگان مهاجر و ظهور رنگارنگی از جمله انواع گل‌ها و گیاهان، تجربه‌ای بسیار زیبا است.
در تابستان نیز هوا به طور کلی گرمتر است و این فصل می‌تواند زمان مناسبی برای شنا در دریاچه، پیک‌نیک در ساحل، قایق‌رانی و لذت بردن از فعالیت‌های آبی باشد.
به هر حال، انتخاب زمان مناسب با توجه به ترجیحات شخصی شما و فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، متفاوت خواهد بود. همچنین، در نظر داشته باشید که در فصول پربازدید، مثل بهار و تابستان، ممکن است تعداد بازدیدکنندگان بیشتری در این منطقه حضور داشته باشند.
پیشنهاد می‌کنم قبل از سفر، اطلاعات آب و هوا و شرایط محلی را بررسی کنید و برنامه‌ریزی مناسبی برای بازدید از دریاچه مارمیشو داشته باشید.

اگر علاقمند هستید مقاله جزایر دریاچه ارومیه را بخوانید.

دریاچه مارمیشو و ارزش اقتصادی و گردشگری آن

اگر می­خواهید تعطیلات خود را در یک مکان بکر و دیدنی بگذرانید با ما همراه باشید.

وقتی حرف از آذربایجان غربی و گرد به این استان می­شود، اولین چیزی که به ذهن می­رسد دریاچه ارومیه است، اما کمتر کسی می­داند که در حوالی این دریاچه زیبا و دیدنی، دریاچه زیبای دیگری هم وجود دارد که همچنان ناشناخته است و از آنجایی که فاصله آن از ارومیه زیاد است، طبیعت آن توانسته زیبایی بکر خودش را حفظ کند.

این دریاچه هیجان­انگیز مارمیشو نام دارد. ما در سایت خبری ایتوک آماده هستیم تا به شما کمک کنیم سفری ایمن و خاطره­انگیز داشته باشید. دریاچه زیبا و تقریبا بکر «مارمیشو» کدام یک از جاذبه های استان آذربایجان غربی است که فاصله زیاد آن با ارومیه باعث شده تا طبیعت مارمیشو همچنان زیبایی بکر خود را حفظ کند.

دریاچه مارمیشو

تاریخچه پیدایش دریاچه مارمیشو

مارمیشو بر اثر زلزله و سد کوهستانی در آب­های مرزی ایران و ترکیه ایجاد شد. و در میان کوه های نزدیک مرز ایران و ترکیه قرار دارد. نام دریاچه از مارشیمون بنجامین رهبر مسیحیان آشوری ارومیه گرفته شده است.

سرچشمه اولیه آن در خاک ترکیه است که پس از دریافت آبهای دیگر در حوضه خود، «رود نازلوچای» را تشکیل می­دهد. بخشی از این رودخانه از مبدأ ورود به ایران دارای زیباترین مناظر طبیعی است که می تواند مکانی برای آرامش روح و جسم انسان باشد.

اگر علاقمند هستید مقاله دریاچه ارومیه را بخوانید

موقعیت دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو واقع در ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر ارومیه قرار دارد. این منطقه در نزدیکی مرز ایران و ترکیه است و مساحتی معادل با ۵ هکتار دارد و عمق آن 50 تا 60 متر است.

با ویژگی­های منطقه بکر و گردشگر پسند دریاچه مارمیشو آشنا شوید

این دریاچه با نام­های دیگری مانند دریاچه ارومیه و دریاچه اورمیه نیز شناخته می­شود. دریاچه مارمیشو یکی از بزرگترین دریاچه­های آب شیرین در جهان است و دارای اهمیت زیست­محیطی و اقتصادی بالایی است. منطقه پیرامون دریاچه مارمیشو دارای منابع طبیعی و گردشگری بی­شماری است که در ادامه همین مقاله در مورد آنها توضیح می­دهیم.

دریاچه مارمیشو

پوشش گیاهی

درختان و گیاهانی که در اطراف دریاچه مارمیشو و در منطقه مربوطه رشد می­کنند، به تنوع زیستی و زیبایی طبیعی منطقه افزوده و محیطی مناسب برای پرورش زنبور عسل فراهم می­کنند. درختانی مانند بید، گردو، بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز و صنوبر همگی گونه­های مهم و پراهمیتی در این منطقه هستند. همچنین، گیاهانی مانند خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین­بیان، خشخاش، پیازکوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر نیز به تنوع گیاهی این منطقه اضافه می­کنند.

این گونه­های گیاهی می­توانند به عنوان غذا و پوشش گیاهی برای جانوران محلی و همچنین به عنوان زادگاه و محل تغذیه برای زنبورعسل و دیگر حشرات مفید عمل کنند. اگر شانس با شما یار باشد و بتوانید با زنبورداران این منطقه آشنا شدید، فرصتی استثنایی نصیبتان می­شود تا طعم واقعی عسل طبیعی را بچشید و آن را به سفره خود هدیه دهید. از طریق حفظ این منابع طبیعی، می­توان به حفاظت و حفظ تنوع زیستی منطقه و حمایت از پرنده­ها، جانوران و حشرات محلی کمک کرد.

دریاچه مارمیشو

پوشش آبزی دریاچه مارمیشو و عوامل فرسایشی که آن را تهدید می­کنند

مارمیشو محل مناسبی برای صید انواع آبزیان مانند قزل­آلا است. البته امسال به دلیل صید بی­رویه در این محل صید ممنوع شده و تا ساعت 18 امکان حضور در مارمیشو وجود دارد و بعد از ساعت 18 راه ورودی توسط هنگ مرزی بسته می­شود. در سال­های اخیر به دلیل طغیان و پر شدن دریاچه از ماسه سیلابی، از عمق و مساحت این دریاچه بسیار کاسته شده است. از دیگر عوامل تخریب فرسایش دریاچه می­توان به بی­توجهی مسئولان اشاره کرد.

مناطق گردشگری اطراف دریاچه مارمیشو که باید حتما دید

در نزدیکی دریاچه مارمیشو آبشاری زیبا معروف به آبشار مارمیشو در مسیر رودخانه نازلوچای وجود دارد، بنابراین می توانید علاوه بر بازدید از اتراق از این آبشار زیبا نیز دیدن کنید. این آبشار زیبا در فصلی که باران زیاد می بارد، سرازیر می­شود و از میان صخره­های کوه­های اطراف رودخانه نازلوچای درون آن می­ریزد. این رودخانه زیبا نیز از کوه­های بایبون و ستاره لوند سرچشمه می­گیرد و در نتیجه به تنگه­ای بسیار دیدنی و سرسبز می­رسد. مناظر چشم­نواز حضور گردشگران در اطراف دریاچه مارمیشو یکی از تماشایی و دیدنی­ترین مناظری که در این سفر می­بینید، خیمه­های عشایر و ایلات که در این منطقه برپا شده­اند. این خود موهبتی است که می­توانید با شیوه زندگی جالب عشایر هم آشنا شوید، بنابراین علاوه بر بازدید از این دریاچه و مناظر زیبای اطراف آن، آشنایی با زندگی بومیان محلی سفر شما را خاطره­انگیز می­کند.

اگر شما هم از آن دسته گردشگرانی هستید که هیجان و ماجراجویی برایتان مهم است، می توانید چادر خود را همراه داشته باشید و چند روزی را در دل این منطقه زیبا و در کنار ایلات و عشایر دوست­داشتنی بگذرانید، اما به یاد داشته باشید که به جز عکس و فیلم یادگاری و ردی از پاهایتان چیزی در طبیعت باقی نگذارید!

اگر علاقمند هستید مقاله گردشگری ارومیه را مطالعه کنید.

دریاچه مارمیشو

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو

از آنجایی که این منطقه کوهستانی است و در دره قرار دارد، تنها در فصول گرم و مناسب بازدیدکننده دارد،

پس بازدید از دریاچه مارمیشو در فصول بهار و تابستان معمولا بهترین زمان است. در این فصول، آب و هوا معتدل و خوشایند است و شما می­توانید از مناظر زیبا و طبیعت فراوان این منطقه لذت ببرید.

در بهار، بازدید از دریاچه در زمان شکوفه­گی گیاهان و درختان محلی، همچنین بازگشت پرندگان مهاجر و ظهور رنگارنگی از جمله انواع گل­ها و گیاهان، تجربه­ای بسیار زیبا است. در تابستان نیز هوا به طور کلی گرمتر است و این فصل می­تواند زمان مناسبی برای شنا در دریاچه، پیک­نیک در ساحل، قایق­رانی و لذت­بردن از فعالیت­های آبی باشد.

به هر حال، انتخاب زمان مناسب با توجه به ترجیحات شخصی شما و فعالیت­هایی که می­خواهید انجام دهید، متفاوت خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دریاچه دالامپر به بلاگ زیر مراجعه کنید.

دریاچه مارمیشو

تجربه مسیری جالب و پر از هیجان به سمت دریاچه مارمیشو

برای رفتن به مارمیشو باید از روستاهای پسان، بانی و هلانی در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه رد شد. به محض یافتن زیارتگاه پیر خراسانی در روستای مارمیشو و ادامه مسیر صخره­ای که بسیار زیباست می­توانید به دریاچه مارمیشو برسید.

اطلاعات لازم قبل از سفر به دریاچه مارمیشو

پیشنهاد می­کنم قبل از سفر، اطلاعات آب و هوا و شرایط محلی را بررسی کنید و برنامه­ریزی مناسبی برای بازدید از دریاچه مارمیشو داشته باشید. مجله خبری ایتوک آماده است تا اطلاعات کامل در اختیار شما قرار دهد تا تجربه این سفر را به تجربیات به یاد­ماندنی دیگر خود اضافه کنید.

قدمت دریاچه مارمیشو

قدمت دریاچه مارمیشو به دلیل نبود اسناد تاریخی دقیقی که از آن بتوان استفاده کرد، مشخص نیست. اما طبق گفته محلی‌ها، قدمت این دریاچه حداقل ۱۳۰۰ سال است. این به این معنی است که بر اساس سن وسال مردم محلی، دریاچه مارمیشو در حداقل این مدت زمان وجود داشته است.

نحوه شکل گیری دریاچه مارمیشو

نحوه شکل‌گیری دریاچه مارمیشو، به دست طبیعت و بدون دخالت انسان است. طبق گفته‌ها و شنیده‌ها، این دریاچه پس از رانش زمین و زلزله‌ای که سال‌های خیلی دور در روستای مارمیشو رخ داد، شکل گرفت. در اثر این رانش زمین، برخی از کوه‌های اطراف ریزش کرده و یک گودال بزرگ شکل گرفته که اکنون محل فعلی دریاچه مارمیشو است. سپس این گودال به تدریج از آب برف، باران و رودخانه‌های اطراف پر شده و شکل دریاچه را به خود گرفته است.

منشا نام مارمیشو

درباره منشأ نام “مارمیشو” برای دریاچه مورد نظر، دو روایت وجود دارد که هر دو در گذشته مرتبط با این منطقه ارمنی‌ها هستند.

روایت اول، که ممکن است بر اساس تاریخچه واقعی منطقه باشد، به دوران جنگ جهانی دوم و مهاجرت برخی از ارمنی‌ها به این منطقه اشاره دارد. طبق این روایت، در آن زمان ارمنی‌ها به تدریج این قسمت از ارومیه را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کردند و این منطقه تبدیل به محلی برای زندگی ارمنی‌ها شد. در این روایت، نام “مارمیشو” به نام بنیامین مسیحی، یکی از حاکمان قدیمی این منطقه، برمی‌گردد و به گفته محلی‌ها در آن زمان نام این دریاچه به نام او ثبت شد.

روایت دوم، که کمی ترسناک است و به صورت یک افسانه یا داستان مردمی بیان می‌شود، نام دریاچه را به “ماربیشو” می‌نامد. طبق این روایت، در گذشته دریاچه مارمیشو پر از مار بوده است و تعداد مارها به قدری زیاد بوده که حتی بیشتر از تعداد آب دریاچه بوده‌اند.

می‌توان گفت که دلیل دقیق و واقعی نامگذاری دریاچه مارمیشو هنوز مشخص نیست و دو روایتی که ذکر شد، از جمله روایت‌هایی هستند که به گونه‌ای به یاد مانده‌اند.

شنا در دریاچه مارمیشو

شنا در دریاچه مارمیشو به دلیل عمق و جریان‌های پرفشار خطرناک است. ازهرگونه شنا یا ورود به آب در دریاچه مارمیشو را اجتناب کنید. احتمال وقوع حوادث و مشکلات جدی، از جمله خطر مرگ، با ورود به آب وجود دارد.

سوالات متداول

  1. دریاچه مارمیشو کجا قرار دارد؟

دریاچه مارمیشو واقع در ۳۷ درجه عرض شمالی و ۴۴ درجه طول شرقی استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر ارومیه قرار دارد.

  1. بهترین فصل سفر به دریاچه مارمیشو کدام است؟

بهترین زمان بازدید از دریاچه مارمیشو در فصول بهار و تابستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی