اقتصادی

عیدی کارگران برای نوروز ۱۴۰۳، ده تا پانزده میلیون تعیین شد

تمامی کارگران مشمول قانون کار در سال جاری حداقل 10 میلیون و 600 هزار تومان و حداکثر 15 میلیون و 900 هزار تومان عیدی از کارفرما دریافت خواهند کرد.

بر اساس قانون نحوه تعیین عیدی و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاه های موضوع قانون کار مصوب 1370، کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار موظفند به هر یک از کارگران خود معادل 60 روز آخرین مزد پرداخت کنند. آخرین دستمزد به عنوان عیدی و پاداش و مبلغ پرداختی به همین دلیل نباید دریافت کارگران از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

مبنای تعیین تعطیلی پایان سال کارگران حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر حقوق مصوب شورای عالی کار است و کارفرمایان باید به کارگران خود حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به‌عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بدهند. در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل هستند، مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالیانه کارگران، دستمزد گروهی و دستمزد پایه و در واحدهای فاقد طرح طبقه‌بندی، دستمزد ثابت، مزد شغل مزایای ثابت بر اساس شغل پرداخت می‌شود.

به طور معمول پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار و مستمری بگیران تامین اجتماعی بر اساس قراردادهای کار و با در نظر گرفتن تعطیلی بانک‌ها، شروع تعطیلات عید و انجام برخی ممیزی‌ها معمولا از 29 اسفند ماه آغاز می‌شود. اما برخی از کارفرمایان آن را به روزهای آخر سال موکول می‌کنند و با حقوق دی یا بهمن واریز می‌کنند تا خانواده‌های کارگری با وقت آزاد بیشتری مایحتاج عید را تهیه کنند.

8 اسفند سال گذشته شورای عالی کار افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد کارگران را برای سال 1402 تصویب کرد که بر این اساس حقوق پایه کارگران به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان افزایش یافت. با احتساب فرمول حداقل و حداکثر عیدی، کارگران امسال حداقل 10 میلیون و 614 هزار و 660 تومان و حداکثر 15 میلیون و 922 هزار تومان دریافت می‌کنند.

کارگران با توجه به سنوات و تعداد روزهایی که کار کرده‌اند از عیدی برخوردار می‌شوند و به کارگرانی که یک سال در محل کار یا آخرین کارگاه مشغول به کار بوده و بیمه آنها به طور کامل پرداخت شده باشد.

 

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی