فرهنگی

رئیس هیات مدیره خانه سینما: می‌گویند کسی ممنوع‌الفعالیت نیست!

محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما با بیان اینکه لیست فعالیت‌های ممنوعه سازمان صدا و سیما کم نیست و با وجود اینکه مدیران می‌گویند درب خانه به روی همه باز است، گفت: برخی از هنرمندان اجازه ورود ندارند. او توضیح داد که در زمان حضورش در سازمان کارگردانانی چون عباس کیارستمی و جعفر پناهی با این رسانه همکاری داشتند. محمدمهدی اصغرپور، مدیر سینما و تلویزیون و مدیرعامل خانه هنرمندان با گلایه از عملکرد صدا و سیما گفت: در زمان حضور در برنامه «جام جم» هیچ ارزیابی از محتوای آثار وجود ندارد.

عسگرپور درباره تاثیر اغتشاشات سیاسی بر حضور هنرمندان در صدا و سیما گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که صدا و سیما کاملا دولتی است و طبق قانون شبکه خصوصی وجود ندارد. وقتی از تبلیغ صحبت می‌کنیم باید ببینیم آنها در دنیا چه کار می‌کنند و در نهایت تلویزیون‌هایی که مطالب مختلف را در دنیا منتشر می‌کنند چگونه خود را  ارزیابی می‌کنند و چگونه به افول خود پی می‌برند؟ بر اساس منافع مالی یا ملی یا ترکیبی از هر دو، اما در اینجا با یک خروجی مواجه هستیم؛ «سازمانی که آشفتگی سیاسی‌اش به شدت همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی باعث می‌شود تعدادی از هنرمندان نتوانند وارد این حرفه شوند. البته می‌گویند در بروی همه باز است و می توانند وارد شوند، اما ما می دانیم که واقعاً اینگونه نیست».

وی همچنین به موضوع تصاویر ممنوعه و فعالیت‌های ممنوعه این سازمان ورود کرد و توضیح داد: لیست فعالیت‌های ممنوعه ما در سازمان صدا و سیما کم نیست، همین الان که می‌خواهیم سریال بسازیم ظاهراً کد ملی همه باید بررسی شود و بعد جلو برویم؛ البته فعلاً نمی‌توانم با تلویزیون کار کنم.

عسگرپور درباره شرایط زمانی که مدیریت گروه کودک شبکه دو را برعهده داشت و اوضاع به گونه‌ای دیگر مدیریت می‌شد، گفت: زمانی مدیر گروه کودک شبکه دو بودم و در آن زمان مسئولیت آن را بر عهده داشتم. فیلمساز تکلیف خود را با ما مشخص می‌کرد، آن زمان با مرحوم کیارستمی کار می‌کردیم، آقای جعفر پناهی بادکنک سفید و فیلمسازان شناخته شده دیگر بسیاری از تولیدات دیگر را را برای تلویزیون تهییه می‌کردند.  موضوع این است که آن زمان می‌دانستند که باید با من تفاهم کنند، اما حالا مشخص نیست مدیر گروه چقدر اختیار دارد، مدیر شبکه چقدر دارد، در صدا و سیما نسبت نیروهای تولیدی حمایت حدود یک به  17-18 و حتی بیشتر است؛ یعنی این سازمان یک تهیه کننده دارد و 18 نفر از آن حمایت می‌کنند، پس صدا و سیما نمی‌تواند کار کند و اساساً ساختارش اشتباه است.»

این کارگردان با تاکید بر اینکه زندگی واقعی مردم در سریال‌های تلویزیونی انعکاس نمی‌یابد، تاکید کرد: حداقل سریال‌های سال‌های اخیر که من دنبال می‌کنم، فکر نمی‌کنم خیلی به زندگی مردم ربط داشته باشد، اگر به سریال‌ها توجه کنیم که در سال‌های اخیر پخش شده و تحقیق کنیم که چه موضوعاتی را پوشش داده‌اند و سپس به سطح جامعه برویم و مسائل مردم را ببینیم، متوجه می‌شویم که بخش بزرگی از مسائلی که در زندگی روزمره مردم وجود دارد اساساً در تلویزیون اشکل نمی‌گیرد و حتی از ابتدا هم جایگاهی ندارد.”

عسگرپور در بخشی از سخنان خود به از بین رفتن صداقت در این رسانه اشاره کرد و گفت: وقتی این اختلافات روز به روز بیشتر می‌شود می‌توان این نظریه را مطرح کرد که انگار سازمان صدا و سیما اصلاً به مسائل مردم توجهی ندارد، این بی‌تفاوتی شاید کمی آزاردهنده شده باشد اما به نظر من آنچه از بین رفته بحث صداقت در رسانه است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی