محیط زیست

آذرماه پربارش‌تر از آبان خواهد بود، وارد فاز ال‌نینو شده‌ایم

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی با اشاره به کمبود گسترده بارندگی در آبان ماه، گفت: ایران در فاز ال نینو قرار دارد و بارندگی در آذرماه بیشتر از حد نرمال خواهد بود.

عهد وظیفه اظهار داشت: در چند هفته گذشته هجوم هوای گرم از شمال آفریقا به سمت شرق اروپا باعث تضعیف سامانه‌های مهاجرشد که در شرق مدیترانه توسعه یافته و سپس وارد ایران شدند. وی ادامه داد: در بارندگی‌های فصل سرد سال عمدتاً سامانه‌های بسیار مؤثری وجود دارند که در شرق مدیترانه توسعه یافته و جریان‌های سطوح پایین‌تر از سمت دریای اقیانوس هند و دریای سرخ به سمت ایران را بیشتر توسعه می‌دهند.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل هجوم هوای گرم از مناطق شمالی آفریقا به سمت اروپای شرقی و خاورمیانه این اتفاق نیفتاد، افزود: در نتیجه با کمبود گسترده بارندگی به ویژه در آبان ماه مواجه شدیم.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه آبان ماه به ویژه در نیمه دوم ماه گذشته از نظر بارندگی برای کشور حائز اهمیت بوده است، افزود: خوشبختانه این وضعیت تا حدودی حل شد.» هفته گذشته سامانه‌های بارشی از شرق مدیترانه و شرق اروپا به سمت خاورمیانه حرکت کردند که در جنوب غرب و جنوب ایران بارندگی‌های خوبی را شاهد بودیم.

وی همچنین درباره ال نینو گفت: ایران از نظر دمایی در اقیانوس آرام در فاز ال‌نینو یعنی فاز مثبت یا گرم قرار دارد. از نظر آماری و نه دقیق، با ال‌نینو، بارندگی در ایران به ویژه در عرض‌های جنوبی و جنوب غربی کشور بیش از حد نرمال است و روند بهبود این بارندگی ها به ویژه در ادامه پاییز و آذرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ال‌نینو تاثیر مثبتی بر بارندگی دارد، تصریح کرد: البته عوامل دیگری نیز در بارندگی موثر هستند که قابل پیش بینی نیستند، این عوامل می‌توانند در مدت زمان کوتاهی اثر ال‌نینو را کم یا زیاد کنند، همین عوامل با هجوم هوای گرم از شمال آفریقا سبب شدند که چرخ‌های منطقه مدیترانه تقویت شود و برای خنثی کردن ساختار نفوذ ال نینو وارد ایران شود.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: به طور معمول در سال های ال نینو بارندگی در ایران بیش از حد نرمال بوده است. به طور خاص، در نیم قرن اخیر، وقتی آمارهای بلندمدت را بررسی می کنیم، به همان اعداد و ارقام می‌رسیم. امیدواریم تغییرات صورت گرفته به تدریج بارندگی‌ها را بهبود دهند و در اواخر پاییز و اوایل زمستان به شرایط عادی برسیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی