آموزش و پرورش

کاهش سرعت مدرسه‌سازی در کشور/ 20 درصد مدارس ایران فرسوده است

تجمع مدارس فرسوده کاپری و کوناکسی. وعده ای از یک مقام دولتی به دیگری. نه تنها مدارس فرسوده جمع آوری نشد، بلکه مدارس درگیر فرونشست زمین نیز به آن اضافه شد. اکنون گفته می شود 20 درصد مدارس ایران با فرسودگی مواجه هستند.

همزمان با افزایش ناگهانی نرخ تورم و هزینه های بالای ساخت و ساز، سرعت مدرسه سازی در ایران نیز کاهش یافته است. کاهش سرعت مدرسه سازی نیز به معنای به خطر افتادن جان دانش آموزان، عدم دسترسی به فضای آموزشی و سخت شدن تحصیل برای برخی دانش آموزان است.

بسیاری از مدارس ایران نیاز به نوسازی دارند. مدارس فرسوده ای که قرار است سال ها از لیست مدارس خطرناک حذف شوند اما به دلیل کمبود مدرسه و نبود تجهیزات همچنان میزبان دانش آموزان زیادی هستند. در سال های اخیر فرونشست زمین به معضلی برای مدارس تبدیل شده است.

فرسودگی 20 درصد مدارس ایران

مجید عبدالهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور درباره آمار مدارس فرسوده در کشور به ایسنا گفت: دو مفهوم مدرسه فرسوده و مدرسه خطرناک داریم که باید از یکدیگر جدا شوند. ما تشخیص می‌دهیم مدرسه‌ای خطرناک است و ساختمان آن جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، تحت هیچ شرایطی دانش‌آموزان به این مدارس منتقل نمی‌شوند، اما مدارس فرسوده به این معنا نیست که دانش‌آموزان را به این مدارس نبریم.»

عبداللهی ادامه داد: به عنوان مثال در اصفهان به دلیل فرونشست 14 مدرسه داشتیم که امسال به دانش آموزان اجازه تحصیل در این مدارس را ندادیم.

وی تصریح کرد: حدود 20 هزار مدرسه از حدود 105 هزار مدرسه در سطح مدارس فرسوده است یعنی حدود 20 درصد مدارس فرسوده هستند اما مدارس فرسوده به این معنا نیست که دانش آموز را به این مدارس اعزام نکنیم. کلاس فرسوده ما هم حدود 20 درصد است؛ یعنی 104 هزار کلاس از 540 هزار کلاس درس فرسوده است.

به گفته معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، 19 درصد کلاس های درس در کشور نیازمند توجه، 13 درصد برای افزایش عمر ساختمان و 6 درصد کلاس های درس معادل 33 هزار کلاس نیاز به مقاوم سازی دارند. ، نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

10 هزار کلاس درس فرسوده در اصفهان

ترک های عمیق در برخی مدارس نشانه فرونشست زمین و خالی شدن زیر پای دانش آموزان است. آمار متفاوتی از مدارس در خطر فرونشست اعلام می شود.

مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به عدم صحت آماری که از سوی مسئولان اعلام می شود، اظهار داشت: این آمار از سوی مسئولان امر به درستی انجام می شود. در حال حاضر 40 مدرسه در استان اصفهان بر اثر فرونشست زمین آسیب دیدند. از این تعداد، وضعیت 6 مدرسه از حد خطرناک فراتر رفت و مجبور شدیم دستور تخلیه آنها را صادر کنیم.

وی سال گذشته به ایمنا گفت: در استان اصفهان 10 هزار کلاس با قدمت بالای 40 سال وجود دارد که به روش سنتی و بدون در نظر گرفتن مقررات خاصی ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان فرسودگی 10 هزار کلاس درس در استان و وجود 3 هزار کلاس درس فرسوده و نیازمند تخریب را قابل قبول دانست.

258 مدرسه در خطر ریزش قرار دارند

سال گذشته علی بیت اللهی، رئیس اداره زلزله و مخاطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تجارت نیوز گفت: بیش از 371 مرکز آموزشی در اصفهان در محدوده فرونشست قرار دارد که این مراکز شامل دانشگاه ها، عالی ترین مرکز می باشد. موسسات آموزشی و مدارس از این تعداد 258 مورد مربوط به آن مدرسه است.

بیت اللهی درباره وضعیت خطرناک این مدارس گفت: برخی از این مدارس قدیمی هستند و با فروکش زمین این مدارس آسیب بیشتری می بینند.

سرعت ساخت مدرسه کاهش یافت

آمارها متفاوت است اما آنچه نمی توان انکار کرد نیاز به نوسازی و بازسازی این مدارس است. با این حال، رشد مدارس فرسوده سریعتر از مدرسه سازی است.

اخیراً رضا امیدی جامعه شناس درباره وضعیت مدرسه سازی در ایران گفت: سرعت مدرسه سازی در ایران کاهش یافته است زیرا منابع پاسخگوی نیازها نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال 1395 ساخت مدرسه شبانه روزی 6 کلاسه در استان هرمزگان حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت اما اکنون 10 میلیارد هزینه دارد.

این جامعه شناس گفت: هزینه مدرسه سازی در کمتر از 10 سال حدود 10 برابر شده اما بودجه مدرسه سازی افزایش نیافته است، گفت: اکنون ساخت کلاس 35 متری استاندارد حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد. البته هزینه ای که رضا امیدی به آن اشاره می کند ساخت و ساز دولتی است.

رضا امید گفت

بنابراین دسترسی به منابع محدود است و مدارس بر اساس نیاز کشور ساخته نمی شود. همه اینها در حالی است که بار مدرسه سازی بیشتر بر دوش خیرین است و سهم زیادی در ساخت مدرسه در نقاط مختلف کشور دارند.

پیش از این یوسف نوری، وزیر پیشین معارف کشور گفته بود که در هر 2 مدرسه، یک واحد آموزشی توسط خیرین ساخته می شود. این بیان روشن نشان دهنده نقش قوی خیرین در مدرسه سازی در ایران است. با همه اینها به نظر می رسد سایه تورم بر مدرسه سازی سنگینی کرده و این کار را کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی