اخبار داغ روز

ماجرای کنسرت علیرضا قربانی

زین محد پیرو حواشی در پی لغو کنسرت علیرضا قربانی می گوید سوال اینجاست که چرا وزارت ارشاد با گوینده و عامل این اتفاق برخورد نمی کند؟ چگونه قوانین و مقررات وزارت ارشاد را نادیده گرفتید و شخصا چنین تصمیمی گرفتید؟ اگر با این افراد برخورد رسمی شود، مجازات، جریمه، انفصال از سمت خود خواهند شد و حتی اگر تکرار شود، این گونه افراد از مسئولیت خود برکنار می شوند، این تصمیمات آتش سوزی دیگر تکرار نمی شود.

علیرضا قربانی تور کنسرت های خود را از اواسط اردیبهشت ماه در شهرهای مختلف ایران آغاز کرد و از اواخر خرداد تا پایان تیرماه هر شب کنسرت خود را در کاخ سعد آباد تهران برگزار کرد و با اتفاقی بی سابقه مواجه شد. استقبال تماشاگران و جالبتر اینکه بعد از این مراسم کنسرت های تور قربانی به کانادا، استرالیا و اروپا رفت و این تمرین و علاقه به برگزاری کنسرت تا امروز ادامه داشت.25 مهرماه محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان گفت: مجوز کنسرت از سوی وزارت ارشاد و همچنین اداره ارشاد استان اصفهان صادر شده است. اما با توجه به این اتفاق، استانداری اصفهان با ارسال نامه انصرافی اعلام کرد که (برگزارکنندگان کنسرت) فعلا تا رسیدگی به موضوعی معطل شوند.

محمدرضا جنساری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در نشست خبری با تشریح دلایل عدم صدور مجوز کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان با وجود صدور مجوز ارشاد گفت: بحثی که آقای قربانی می خواهند. برای اجرای کنسرت در اصفهان هیچ مانع قانونی جز یک مورد نداشت نکته؛ و آن نکته این است که در گروه نوازندگان خود از یک نوازنده زن استفاده کرده است، اولاً این موضوع هنوز تعریف قانونی ندارد و موضوع جدیدی است. و وزارت ارشاد باید در این زمینه تصمیم ملی بگیرد و اعلام کند که آیا ما مجاز به این کار هستیم یا خیر.چون در مورد اینکه آیا زن می تواند تکنوازی کند نظرات فقهی متفاوتی وجود دارد؟در این زمینه نظر فقهی وجود دارد. و باید به عنوان یک وظیفه ملی شناخته و ابلاغ شود.

. دوم، توجه داشته باشید که باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومی ما این موضوع را نمی پسندند. مشخص نیست، هیچ تکلیف رسمی در این مورد وجود ندارد.قربانی درخواست می شود چون شرایط بر اساس اعتقادات مردم است (واقعاً مردم اینجا اعتقادات خاصی از مردان دارند) و قابل مقایسه با جاهای دیگر نیست. سولیست زن استفاده نشده است. گفتند اینجا چه فرقی می کند و آیا طبق قانون نیست؟ گفتیم چرا شما این را قانون می کنید و بعد از قانون هیچ فرقی با قانون ندارد. ما نمی توانیم بگوییم این قانون است اگر در جای عرف کاری انجام شود، ممکن است جایی چیزی نگوید و عرف مردم قبول کند، اما در عرف ما پذیرفته نیست.

خواهش کردیم از ارشاد که به آقای قربانی بفرمایید که این نوازندگان در اصفهان حذف شوند و کنسرت را برگزار کنید، مثل ده‌ها کنسرت دیگری که در اصفهان برگزار شد و می‌شود. یک موضوع جدیدی بود و این موضوع جدید از لحاظ مسائل گوناگون ابهام داشت و باید این مسائل توسط وزارت ارشاد و دستگاه‌های دیگری که متولی هستند تصریح شده و حکم آن صادر شود که این چه حکمی دارد. البته ما یک استدلال دیگری هم داریم، من واقعاً خودم مثل شما دغدغه این موضوع را داشتم و در این رابطه به حکم مقام معظم رهبری رجوع کردم که طبق نظر ایشان باید ملاحظاتی برای آن انجام بگیرد که آیا می‌شود این کار را انجام داد یا نه.»

این سخنان دو روز قبل (۲۴ آبان) و پس از گفتگوی تصویری محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و تاکید و الزام درباره نبود هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت در هیچ کدام از استانهای کشور، در اصفهان مطرح شده است که نشانگر نبود هماهنگی و انسجام مدیران فرهنگی – امنیتی استانها و مرکز می تواند تعبیر شود.

عذرخواهی ما موضع ما بود!

بعد از مطرح شدن این صحبت‌ها واکنش‌ها از جانب مدیران و مسئولان یکی یکی مطرح شد در گام اول محمود سالار معاون امور هنری وزارت ارشاد گفت: «همان زمان نیز از آقای قربانی عذرخواهی کردم. عذرخواهی من موضع ما بود؛ موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. »

او ادامه داد: «در شهری که یکی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های موسیقی دختران وجود دارد و هرساله تقاضای حضور در این هنرستان افزایش پیدا می‌کند، اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است. مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین نامه تخلفات ما نیز موجود است. در همین راستا اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین نامه تخلفات استان و جلسه تجدید نظر استان تهران بررسی خواهد شد.»

سالاری افزود: «همین گروه در شهر کرد و یزد اجرا کرده بود و تخلفی گزارش نشده بود. اینکه اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی دنبال واژه می‌گردد و مسائلی را مطرح می‌کند به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است، برگردند و به قانون عمل کنند تا این سلیقه خود را به عنوان دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این حرف‌ها شایسته نیست و از مقامی سیاسی امنیتی این چنین گفت‌وگوها مقداری ناپذیرفتنی است. »

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی