اخبار داغ روز

بی‌توجهی شهرداری ارومیه به استانداردسازی وسایل بازی پارک‌ها/ پرونده به مرجع قضائی رفت

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت:

برای استاندارد تجهیزات شهربازی پارک ها مکاتبات متعددی با شهرداری ها به ویژه شهرداری ارومیه برای اصلاح وضعیت داشته ایم که متاسفانه توجه کافی به خصوص شهرداری ارومیه صورت نمی گیرد.

چندی پیش گزارشی با عنوان «سهم ناچیز استانداردسازی در زندگی کودکان/ آیا به تحقق استاندارد کمک می کند؟!» در این رسانه منتشر شده است که در آن به برخی موارد در زمینه استانداردسازی تجهیزات بازی در پارک ها و مراکز بازی، کم کاری گروه های متولی و ضعف نقش سازمان استاندارد برای حقوقی اشاره شده است. الزامات در مورد استانداردسازی است.

در ادامه انتشار این گزارش وحید موسی پور مدیرعامل سازمان استاندارد آذربایجان غربی توضیحاتی را در خصوص فرآیند استانداردسازی و نقش این مجموعه در فرآیند استانداردسازی اقلام و تجهیزات مختلف ارائه کرد.

بر اساس قانون، سازمان ملی استاندارد به عنوان نهاد ناظر بر اجرای صحیح استاندارد شناخته می شود و متولیان استفاده از لوازم، دستگاه ها و تجهیزات مختلف موظفند مراحل قانونی استانداردسازی را طی کنند.

در این زمینه استانداردسازی وسایل بازی در پارک ها و زمین های بازی نیز به شهرداری ها واگذار شده است که شهرداری ها موظفند استانداردهای اولیه و بازرسی های دوره ای تجهیزات را زیر نظر اداره کل استاندارد و با همکاری شرکت های استاندارد مصوب این اداره دریافت کنند. اداره کل دارند.

 اداره کل استاندارد آذربایجان‌غربی چه نقشی در استانداردسازی و نیز الزام قانونی برای استاندارد تجهیزات دارد؟

با توجه به اینکه زمین های بازی در داخل پارک ها و بوستان ها هستند و مجوز فعالیت این زمین ها نیز از سوی شهرداری ها صادر می شود، شخصیت پردازی و مربوط به این محدوده نیز باید توسط شهرداری ها انجام شود و این مثال در قانون استاندارد آمده است. در راستای اجرای استاندارد تجهیزات ویژه بازی در زمین های بازی داخل پارک ها، مکاتباتی با شهرداری ها به ویژه شهرداری ارومیه برای اصلاح وضعیت موجود انجام داده ایم که متاسفانه از سوی شهرداری ارومیه به این موضوع توجهی نمی شود. و سازمان های تابعه آن مکاتبات ما حتی به بخشداری ها و سازمان های شهرداری هم رسیده است و بارها پیگیر این موضوع هستند اما متاسفانه پاسخ قانع کننده ای از این گروه ها دریافت نکرده اند.

چرا با موضوع ترک فعل و عدم تمکین شهرداری به استانداردسازی تجهیزات بازی برخورد نمی‌شود؟ شما به عنوان سازمان ناظر در این زمینه چه برخوردی داشته اید؟

در این زمینه به دلیل عدم تمکین شهرداری ها نامه ای با دستگاه های اجرایی بالادستی و همچنین دستگاه قضایی نوشته شده است. بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و عدم اجرای قوانین استاندارد بر عهده دستگاه قضایی و پیگیری موضوع است. این مکاتبات هم با مجموعه های متولی استانداردسازی و هم با دستگاه قضایی و در این دستور ویژه رئیس کل دادگستری استان انجام شده است تا دادستان های حوزه های مختلف با ورود جدی برخورد کنند.

 نتیجه نامه‌نگاری‌ها چه شده؟ آیا عدم تمکین شهرداری‌ها و تهدید جان کودکان با تجهیزات غیراستاندارد به همین نامه‌نگاریی‌ها ختم شده است؟

 متاسفانه برخی مجموعه ها مانند شهرداری ارومیه در زمینه استانداردسازی تجهیزات زیرمجموعه رعایت کافی را ندارند و مکاتبات با این مجموعه بی نتیجه مانده است. ما معتقدیم با این مجموعه ها که خارج از حیطه سازمان استاندارد و در صلاحیت دستگاه قضایی است باید برخورد قانونی شود.

 به صورت شفاف بفرمایید، آیا برخوردهای جدی با نقض قانون در حوزه استاندارد انجام می‌شود؟

از زمان تغییر مدیریت در استاندارد آذربایجان غربی، برخورد جدی با تجهیزات فنی غیراستاندارد و غیراستاندارد را آغاز کرده ایم. حوزه آسانسور دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: بسیاری از این موارد را اصلاح کرده است.در زمینه وسایل بازی کودکان ما قبول داریم که این امر مستقیماً با زندگی کودکان ارتباط دارد، اما اجرای قانون باید توسط متولیان امر انجام شود که شهرداری ها در این زمینه مسئول هستند.

 ماجرای استانداردسازی به کجا ختم خواهد شد؟ پس از طی دوره‌های مختلف این وسایل با کهنگی و از کار افتادگی هم مواجه می‌شوند که بدون استاندارد و در بدترین شرایط استفاده می‌شوند.

علاوه بر زمین های بازی در پارک ها، امروزه خانه های بازی نیز در این وضعیت قرار دارند. متأسفانه متولی خانه های بازی یک گروه واحد نیست و هر کدام گروه و وسیله ای در اختیار دارند و به همین دلیل تکلیف در این زمینه مشخص نیست. اما در سیستم استانداردسازی تجهیزات بازی پارک ها و زمین های بازی انجام می شود که متولیان را موظف می کند قبل از استفاده مجدد از این وسایل و اقلام مجوز استاندارد دریافت کنند. با این کار تمام تجهیزات باید قبل از پایان سال جاری دریافت شود.

 اداره کل استاندارد به عنوان نهاد ناظر در این زمینه، تاکنون اسناد مربوط به ترک فعل را به دستگاه‌های متولی ارائه داده؟ نتیجه این امر چه بوده است؟

در قالب مکاتبه با مجموعه باید عزم جمعی برای برخورد وجود داشته باشد و به عنوان مجموعه نظارتی و پیگیری آماده ارائه اسناد و موارد مربوط به تصمیمات قضایی یا مدیریتی به مجموعه های مربوطه هستیم. رسانه ها نقشی بی بدیل در اطلاع رسانی عمومی دارند. برای بهبود وضعیت تجهیزات مختلف نیازمند اطلاع رسانی و چابک سازی هستیم و در این زمینه رسانه ها باید در مجموعه استاندارد رسانه های همراه و پشتیبان قرار گیرند. همچنین مدیران و به ویژه خانواده ها باید مواردی را که مجبور به استفاده از تجهیزات غیراستاندارد یا غیرقانونی هستند، تغییر و اصلاح کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی