سلامت

باز هم استفاده از ماسک در اماکن عمومی الزامی شد

روند رو به افزایش بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و البته سویه‌های جدید کرونا باعث شده است تا وزارت بهداشت از مردم بخواهد تا دوباره در اماکن عمومی و محیط‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۲۰ درصد سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا تشخیص داده می‌شود، گفت: مردم برای حفظ سلامت خود در اماکن عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: تابستان امسال ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی مربوط به کرونا بوده و اکنون این میزان به ۵ درصد رسیده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه موج آنفلوآنزا در پایان آذرماه فروکش می‌کند، گفت: شدت آنفولانزا از ۶ هفته گذشته افزایش پیدا کرده و دو سوم بستری‌ها به دلیل بیماری‌های تنفسی در مراکز بهداشتی افرادی هستند که به آنفولانزا مبتلا شده‌اند. البته باید بگویم بیماران بستری عمدتاً افراد بالای ۶۵ سال و دارای نقص ایمنی هستند.

تغییرات جوی، خنک شدن هوا و شروع بارندگی‌ها به طور ناگهانی باعث افزایش آمار سرماخوردگی شده است که می‌تواند شرایط تشدید موج بیماری‌های تنفسی را فراهم کند.

بنابراین توصیه پزشکان به کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، این است که تا زمان کاهش علائم و گذراندن دوره انتقال در خانه بمانند و استراحت کنند تا دیگران را در معرض خطر قرار ندهند. اگر مجبور به خروج از خانه هستند باید ماسک بزنند تا باعث انتقال بیماری به دیگران نشوند. همچنین شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا دارد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، طی سه هفته گذشته پیک بالایی از ابتلا به بیماری را در کشور مشاهده کردیم.

این در حالی است که همچنان شاهد ظهور سویه‌های جدید کرونا هستیم که البته به شدت آنفولانزا و سرماخوردگی نیست. حدود ۱۵تا ۲۰ مورد از زیرشاخه‌های مختلف کرونا در کشور شیوع دارد و به طور مستمر در حال رصد هستیم تا در صورت انتشار سویه جدید این ویروس سریعاً آگاه شویم.

در این میان مینو محرز، فوق تخصص بیماری های عفونی، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه واکسن‌های کرونا در برابر سویه‌های جدید چندان موثر نیستند، سازمان بهداشت جهانی سه توصیه جدی دارد که برای جلوگیری از انتقال ویروس لازم است به آنها عمل کنیم. وی افزود: استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها و فاصله گذاری فیزیکی سه توصیه سازمان جهانی بهداشت است.

محرز به استفاده از تهویه هوا نیز اشاره کرد و گفت: برقراری جریان هوا برای جلوگیری از انتقال ویروس‌های تنفسی بسیار مهم است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی