اجتماعی

هنوز می‌توان به خرید خدمت سربازی امیدوار بود ؟

قانون خرید خدمت سربازی برای اولین بار در دهه هفتاد مطرح شد، در آن زمان مشمولان می‌توانستند با پرداخت مبلغی مدت خدمت اجباری خود را خریداری کنند. این قانون به دلیل نیاز فوری کشور به سربازان برای تامین امنیت کشور به تدریج لغو شد.

خرید خدمت سربازی موضوعی است که بسیاری از جوانان چه آنهایی که سربازی رفته اند و چه آنها که غایب هستند به دنبال آن هستند. در گذشته طرحی برای خرید خدمت سربازی مشمولان غایب اجرا می شد که هر فردی با پرداخت هزینه می‌توانست کارت پایان خدمت بگیرد اما اکنون چنین طرحی وجود ندارد و همه باید به سربازی بروند.

یکی از حامیان این طرح وزارت ورزش بود، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به تصویب طرح خرید خدمت سربازی واکنش نشان داد: صدها هزار غایب، بلاتکلیفی و محرومیت از حقوق و فرصت‌های شغلی و اجتماعی، عوارض روحی و روانی، بالا بردن سن ازدواج و … مسائلی با این شدت اهمیت را می‌توان با خرید و فروش حل کرد؟  در حال حاضر که در تامین حداقل‌ها مشکل داریم، لااقل «موانع» را از سر راه جوانان برداریم. در خصوص مبالغ پیشنهادی در طرح خرید خدمت سربازی مشکل دارند.

بعضی از افراد از صحبت‌های معاون وزیر اینگونه استنباط می‌کنند که ایشان با طرح خرید موافق هستند اما بر سر مبالغ پیشنهادی در طرح خرید خدمت سربازی توافق ندارند.

اما این طرح در مجلس تصویب نشد، خرید خدمت سربازی لغو شده است. سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی در آخرین خبر اعلام کرد: همانطور که بارها اعلام شده است خرید خدمت سربازی دیگر در دستور کار نیست و تمامی افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند، مشمول خدمت وظیفه هستند و باید وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص کنند.

همچنین کسانی که جزو مشمولان غایب هستند امیدی به خرید خدمت سربازی نداشته باشند زیرا برنامه‌ای در این راستا وجود ندارد. تمامی مشمولان محترم توجه داشته باشند غیبت از خدمت سربازی موجب محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم استخدام در سازمان‌ها و موسسات خصوصی و دولتی، عدم اجازه ادامه تحصیل و خروج از کشور و همچنین موجب عدم امکان برخورداری از برخی از خدمات و تسهیلات حقوقی و اجتماعی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی