اجتماعیسلامتشهریمحیط زیست

خودروهای فرسوده و پیری ناوگان حمل و نقل عمومی متهم اصلی آلودگی هوای ارومیه

افزیش آلودگی هوا معضلی است که هر ساله باعث تعطیلی مدارس و ادارات دولتی و بنگاه های اقتصادی و ضرر و زیان های هنگفت می شود، اما برخی مسئولان ذیربط هر بار با فرافکنی مسئولیت مقابله با این چالش را متوجه سازمان‌های دیگر می کنند و با بهانه نبود بودجه و امکانات از ارائه راهکار مناسب در این خصوص شانه خالی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایتوک،همه ساله با فرارسیدن فصل سرد و کاهش نزولات آسمانی و وارونگی هوا شاهد آلودگی هوا در بیشتر کلانشهر ها هستیم اما آنچه به گفته کارشناسان سهم عمده‌ای در افزایش آلودگی هوا دارد، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است که برای مقابله با این موضوع راهکارهایی مانند برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی است که اجرای این راهکار موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و بی نیازی از واردات بنزین و مشکلات متعاقب آن برای کشور حاصل می شود و علاوه بر آن کاهش آلاینده های جوی را نیز به دنبال خواهد داشت.

از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و گازسوز کردن تاکسی ها و خودروهای مسافرکشی شهری است.

عمر ۱۶ساله ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ارومیه

فرماندار ارومیه با بیان اینکه کیفیت هوای شهر بحرانی نیست، بر ضرورت اعمال محدودیت‌ها در تردد خودروهای سنگین و اقدامات بازدارنده در جلوگیری از تشدید آلودگی هوا در ارومیه تاکید کرد.
غلامحسین عماری ،با اشاره وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه افزود: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه، ۱۶ سال است و ۷۰۰ دستگاه خودروی پیکان در سطح شهر تردد می‌کنند که وجود این ناوگان فرسوده در کیفیت هوا و آلودگی‌ها بی‌تاثیر نیست.
وی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در الودگی هوا، وجود ناوگان فرسوده است، گفت: بدلیل کم کاری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شهروندان تمایل چندانی به استفاده از این ناوگان ندارند که می‌طلبد در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ارومیه اقدام شود.
عماری با اشاره به معضل ترافیک ارومیه نیز افزود: بخشی از ترافیک شهر متاثر از وجود خودروهای تک سرنشین و عدم استقبال مردم در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.
وی با انتقاد از فعال نبودن یکی از دستگاه‌های سنجش آلودگی در شهر ارومیه اظهار کرد: لازم است علاوه بر دو دستگاه فعال فعلی، دستگاه سوم نیز فعال شود.
فرماندار ارومیه با بیان اینکه وجود کارخانجات آلاینده و پتروشیمی از عوامل موثر در آلودگی هستند، افزود: خوشبختانه کارخانه‌های آلاینده از شهر ارومیه فاصله دارند که جای خرسندی است.

وی همچنین، با انتقاد از تاخیر در اعلام زمان تعطیلی‌های مدارس در شرایط وجود آلودگی و برودت هوا افزود: ضروری است دستگاه‌های متولی در این راستا به موقع تعطیلی‌ها را اعلام کنند تا والدین برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

گزارش از؛بیتا اختیاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی