طلا، سکه و ارز

۶.۳ میلیون تومان حباب بر روی قیمت سکه

همزمان با تغییر قیمت جهانی اونس طلا و افزایش قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت طلا و سکه در بازار افزایش یافت. سکه اکنون وارد کانال 31 میلیونی شده است. قیمت انواع سکه و طلا در بازار سبزه میدان با افزایش محسوسی همراه بوده تا جایی که قیمت سکه یک کانال جلوتر رفته و وارد کانال 31 میلیونی شده است.

فعالان بازار دلیل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه را نوسانات ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت جهانی طلا و البته افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه می‌دانند. محمد کشتی آرای فعال بازار طلا و جواهر درباره علت افزایش قیمت امروز طلا و سکه اظهار داشت: قیمت جهانی طلا نسبت به روز گذشته سه دلار کاهش داشته اما افزایش قیمت ارز و تقاضا در پایان سال دو عامل اصلی هستند که سبب شده قیمت ها در بازار افزایش یابند.

وی می گوید: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش مراسم قبل از این ماه طبیعتا تقاضا برای خرید طلا و سکه در بازار افزایش یافته است. بازار دو سه ماه ثابت بود اما با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان و تقاضا برای عید نوروز افزایش یافته است. کشتی آرای البته گفت: افزایش تقاضا باعث افزایش حباب سکه در بازار شده است. بر این اساس حباب سکه از 5 میلیون و 200 هزار تومان به 6 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت سکه نیز نسبت به روز گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش داشته است.

این فعال بازار طلا و جواهر با تاکید بر اینکه افزایش حباب سکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سکه است، گفت: به طور طبیعی وقتی قیمت سکه بالا می‌رود، قیمت طلا نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت واردات شمش و قوانین جدید عرضه آن در مرکز مبادلات ارز و طلا تاثیری بر بازار و افزایش قیمت‌ها نداشته است؟ وی گفت: از آنجایی که واردات زیاد شمش طلا باعث قاچاق معکوس شده بود، بانک مرکزی با اعمال شرایط جدید واردات را قانونی کرد. البته این موضوع در روزهای اول تاثیری نداشت اما اکنون آثار آن در بازار محسوس شده و ورود طلا به بازار را محدود کرده است.

کشتی آرای همچنین به نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز در بازار افزایش تقاضای فصلی شرکت‌ها در ماه‌های پایانی سال است. اما بانک مرکزی قطعا وارد بازار ارز می‌شود و اجازه نمی دهد بازار ملتهب شود. به گفته این فعال بازار طلا و جواهر، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 2 میلیون و 610 هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 28 میلیون و 200 هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 31 میلیون 650 هزار تومان است.

در بازار سبزه میدان قیمت نیم سکه بهار آزادی 17 میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 11 میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 6 میلیون و 150 هزار تومان به فروش می رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی 11 میلیون و 308 هزار تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 2034 دلار است. قیمت دلار پس از حادثه وحشتناک تروریستی کرمان افزایش یافت و با تلاش دلالان وارد کانال 51 هزار تومان شد. البته روز شنبه قیمت دلار کاهش یافت و به کانال 50 هزار تومان بازگشت. در یکی دو روز گذشته به دلیل برخی اخبار سیاسی و البته تلاش دلالان، دلار دوباره وارد کانال 51 هزار تومان شد.

«افزایش قیمت‌ها دوام چندانی نخواهد داشت» این نکته‌ای است که اهالی بازار بر آن تاکید دارند و اغلب آنها معتقدند بازارساز در ماه‌های گذشته نشان داده است که اجازه افزایش قیمت را نخواهد داد و اینبار هم کاهش قیمت‌ها خیلی بعید نیست. کارشناسان اقتصادی در روزهای گذشته بارها تاکید کرده اند که نوسانات بازار ارز کوتاه مدت و سیاسی است و ریشه اقتصادی ندارد، بنابراین مردم مراقب باشند فریب سوداگران را نخورند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی