اجتماعی

پاکسازی حریم رودخانه شهرچای ارومیه

پارکسازی حریم رودخانه شهرچای ارومیه

به گزارش مجله خبری تحلیلی ایتوک، رودخانه شهرچای ارومیه یکی از رودخانه‌های آذربایجان‌غربی است که به حوضه آبریز دریاچه ارومیه منتهی می‌شود.

این رودخانه زیبا از سرچشمه کوه‌ها و ارتفاعات مرزی سیلوانا آغاز شده و پس از گذر از سد شهرچای و روستای بند، به شهر ارومیه می‌رسد. شهرچای در داخل شهر از فضای سبز و پارک‌ها در دو طرف بهره‌مند است. این رودخانه قبل از واردشدن به دریاچه ارومیه از باغات و زمین‌های کشاورزی اطراف شهر عبور کرده و آن‌ها را سیراب می‌کند.

اما جدای از تمام مشخصات و ویژگی‌ها، عدم لایروبی رودخانه به معضلی جدی و چندین ساله تبدیل شده و باعث به‌وجودآمدن گیاهان هرز، لجن‌زار و باتلاق‌هایی در برخی از نقاط رودخانه شده و چهره فضای سبز حاشیه شهرچای را دگرگون کرده است.

رودخانه شهر چایی ارومیه یکی از جلوه‌های زیبای شهر است؛ اما این زیبایی زمانی به چشم می‌آید که از زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود برخوردار باشد.

رودخانه شهر چای یک پتانسیل بسیار عظیم برای جذب گردشگر است که مسئولین امر از این موضوع غافل مانده‌اند

متأسفانه با عدم لایروبی که همه ساله شاهد آن هستیم باعث شده نمای رودخانه شهرچایی ارومیه نامناسب دیده شود و جلوه زیبای خود را از دست بدهد و با ریختن زباله‌های ساختمانی و پسماند این مشکلات در حاشیه رودخانه شهرچای دوچندان شده است و این موضوع باعث شده منظر مناسبی در شهر به وجود نیاید.

خاطرنشان می‌شود رودخانه‌ها نقش بسیار مهمی در مهار سیل و جاری‌شدن سیلاب در هنگام بارندگی دارند و ازاین‌رو اهمیت لایروبی و ساماندهی آن در فصل‌های غیر بارش ضروری است.
رودخانه شهرچای ارومیه به دلیل اینکه در محدوده شهر قرار دارد از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار است و باید اقدامات اساسی برای لایروبی آن صورت گیرد تا بتوان جلوی جاری‌شدن سیلاب در هنگام بارندگی‌ها گرفت.

باتوجه‌به اهمیت رودخانه شهرچای ارومیه و مطالبه مردمی و انتقادات بسیاری در خصوص وضعیت و اوضاع نابسامان رودخانه شهرچای ارومیه مسئولان شهرستانی و استانی را برآن داشته است که نگاه ویژه‌ای بر این موضوع داشته باشند.

پاکسازی حریم رودخانه شهرچای ارومیه 

در این‌خصوص و طی بازدید فرماندار ارومیه از بستر شهر چای ارومیه غلامحسین عماری اظهار داشت: باتوجه‌به اهمیت رودخانه شهر چای ارومیه به‌زودی حریم رودخانه شهرچای ارومیه از زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی پاک‌سازی خواهد شد.

وی بیان کرد: بر اساس تصمیمات متخذه در محل، مقرر شده است شرکت آب منطقه‌ای نسبت به آزادسازی حریم رودخانه و شهرداری ارومیه نیز نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و انتقال آن به مراکز مجاز دفن پسماندهای عمرانی اقدام فوری انجام دهد.

فرماندار ارومیه تأکید کرد: فرهنگ‌سازی برای شهروندان و تعبیه محل‌های مناسب برای معرفی این محل‌ها برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی موجبات کاهش آلودگی و خطرات محیط‌زیستی، خاک و بستر رودخانه‌ها خواهد شد.

عماری یادآور شد: اجرای مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان و شهرستان و اجرای تکالیف قانونی در موعد مقرر از جمله موارد لازم و ضروری و تسهیل‌کننده اقدامات اجرایی برای رعایت حریم و پاک‌سازی بستر و حاشیه رودخانه شهرچای از وجود آلودگی‌ها و نخاله‌های ساختمانی خواهد بود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی