اقتصادیکشاورزی و دامداری

قصه تکراری انباشت سیب در جاده‌های آذربایجان غربی

انباشت سیب

به گزارش حرف مجله خبدی ایتوک؛ کشاورزان آذربایجان غربی امسال در حالی به استقبال سال زراعی جدید رفتند که وزش باد و تنش‌های اقلیمی رخ‌داده موجب شد تا یک‌سوم از محصول سیب‌درختی تولیدی آنان به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

اکنون زمان برداشت سیب در آذربایجان غربی فرارسیده و تا اواسط آبان‌ماه هم ادامه دارد، بنابراین اگر مدیریت صحیح مسئولان استانی در زمینه صادرات سیب و جلوگیری از عدم انباشت این محصول در کنار جاده‌ها صورت بگیرد، کام کشاورزان نیز شیرین می‌شود.

خوشبختانه امسال باز هم با افزایش تولید روبه‌رو هستیم به‌نحوی‌که رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار حرف رک گفته است: طبق پیش‌بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب‌درختی از باغات استان برداشت می‌شود.

اقتصاد معیشتی مردم آذربایجان غربی بر پایه کشاورزی و باغداری است و اغلب مردم به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به شغل کشاورزی و باغداری مشغول هستند و از این طریق امرار و معاش می‌کنند؛ اما متأسفانه عدم مدیریت از سوی مسئولان باعث شده است که حاصل دسترنج کشاورزان در سرخانه‌ها فاسد شده و یا دلیل عدم فراوری در کنار جاده‌ها دپو شود.

بر اساس مصاحبه‌ای که با باغداران استانی انجام‌گرفته است، کشاورزان از تلمبار شده سیب در کنار جاده‌ها خبر می‌دهند؛ اما رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

بی‌توجهی مسئولان باعث شده سیب تولیدی در استان مشتری نداشته باشد

قاسم حسن‌خانی یکی از باغدارانی استانی در گفتگو با خبرنگار مجله خبری ایتوک، اظهار کرد: نبود الگوی کشت، بسته‌بندی نامناسب، عدم شناسایی بازارهای جدید در کنار بی‌توجهی مسئولان دست‌به‌دست هم داده تا قطب سیب تولیدی کشور مشتری نداشته باشد.

دسترنج کشاورزان آذربایجان غربی در حلقوم دلالان است

وی با بیان اینکه دسترنج کشاورزان آذربایجان غربی در حلقوم دلالان است، تصریح کرد: مشکل پائین بودن قیمت فروش سیب‌درختی و صنعتی نسبت به هزینه‌های تولید در آذربایجان غربی، تقریباً به معضلی مزمن و به یک داستان تکراری غمگین تبدیل شده است.

حسن‌خانی افزود: امسال مسئولان استانی قول داده بودند که دیگر سیب صنعتی در کنار خیابان‌ها دپو نمی‌شود؛ اما متأسفانه از ماه گذشته سیب‌ها به دلیل گرمای زیاد هوا و وزش باد تبدیل به سیب صنعتی شده است.

این باغدار در ادامه عنوان کرد: این محصولات به دلیل کیفیت پایین از ماه گذشته در کنار جاده‌ها تلمبار شده و وعده‌های محقق نشده مسئولان بار دیگر در استان جوانه‌زده است.

حاصل دسترنج کشاورزان در جیب دلالان

محمدعلی ریحانی دیگر باغدار استانی با ابراز ناراحتی عنوان کرد: بهترین و باکیفیت‌ترین سیب در استان ما تولید می‌شود؛ ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این امر نگرانی‌های زیادی را برای ما به همراه دارد امسال هم همانند سال‌های گذشته ناچار هستیم برای جلوگیری از فاسدشدن و نبود انبار آن را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشیم.

وی افزود: ماجرای به فروش‌نرفتن سیب صنعتی در آذربایجان غربی موضوعی است که هرساله گریبان‌گیر کشاورزان و باغداران این استان می‌باشد که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت.

ریحانی بیان کرد: در واقع می‌توان گفت هر ساله بسیاری از باغداران به دلیل نبود بازار فروش ضرر و زیان فراوانی را متحمل می‌شوند، آنان که طی یک‌سال منتظر ثمره زحمات خود هستند؛ ولی در قبال زحماتشان سودی عایدشان نمی‌شود.

این باغدار اظهار کرد: از مسئولان استان به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان تقاضا داریم با توسعه صنایع تبدیلی محصول سیب در منطقه بتوانند بازار این محصول را متعادل کرده و رونق بخشند که در این زمینه تاکنون اقدامات آن‌چنانی انجام نشده است.

انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار مجله خبری ایتوک، اظهار کرد: از ۱۰ روز دیگر، پیک برداشت محصول سیب در آذربایجان غربی شروع می‌شود و امیدواریم امسال با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، مشکلات مرتبط با سیب‌درختی در استان کاهش یابد.

وی تصریح کرد: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع‌آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند.

شهبازی عنوان کرد: امسال ۷۱ مرکز خرید مجوزدار در زمینه جمع‌آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام خواهند کرد که در صورت دریافت مجوز و افزایش تقاضا امکان افزایش تعداد این مراکز تا آخر فصل برداشت وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد: هم اکنون هر کیلو سیب درجه سه استان به قیمت حدود سه هزار تا سه هزار و ۱۰۰ تومان در حال خریداری توسط کارخانجات است و قیمت سیب سردرختی از قرار هر کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است و بسته به تقاضا در بازار مصرف به قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی گفت: طرح‌هایی از جمله جایگزین‌سازی پایه‌های رویشی به‌جای پایه‌های بذری و حذف باغات درجه سه و اصلاح باغات درجه‌دو و توسعه باغات در مناطق مستعد و خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار است که در صورت تأمین اعتبار با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

شهبازی بیان کرد: تمامی موارد در نقشه راه سیب استان پیش‌بینی و برآورد شده که در دست تدوین هست و به‌زودی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

کلام آخر؛

در پایان انتظار می‌رود متولیان این امر دست از وعده‌های توخالی خود برداشته و در راستای تنظیم بازار و ثبات قیمت‌ها برنامه‌هایی دقیق اتخاذ کنند تا امسال شاهد ضررهای وارده بر قشر کشاورزان نباشیم.

انتهای خبر/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی