جوان و خانواده

شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران اضطراب و افسردگی است

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرد که اضطراب و افسردگی شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران هستند و میزان شیوع مشکلات روانی در کل کشور 30 درصد و در تهران 37 درصد است .

وحید شریعت در نشست خبری سی‌و‌نهمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران از میزان شیوع اختلالات روانی در کشور خبر داد: طبق مطالعه انجام شده در سال 1400، حدود 30 درصد از جمعیت ایران در معرض ابتلا یا مبتلا به نوعی اختلال روانشناختی هستند. این درصد نسبت به 20 سال قبل (که در آن زمان 21 درصد بود) افزایش یافته است. بنابراین، شیوع اختلالات روانی در سال‌های اخیر در ایران افزایش یافته است.

همچنین وی ادامه داد: بر اساس مطالعات، افرادی که عزیزان خود را به علت بیماری کرونا از دست داده‌اند یا خود به بیماری مبتلا شده‌اند، بیشتر دچار این اختلالات می‌شوند. این مسئله نشان می‌دهد که شیوع بیماری کرونا و عواقب اجتماعی و روانی آن ممکن است بر افزایش اختلالات روانشناختی در جامعه تأثیرگذار باشد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران، اعلام کرد که اضطراب و افسردگی بیشترین شیوع را در بین اختلالات روانشناختی در ایران دارند. در استان تهران، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی 37 درصد است که حدود 7 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وحید شریعت ادامه داد: شیوع اختلالات روانپزشکی در زنان بیشتر از مردان است و در بعضی از گروه های جامعه مانند افراد بیکار، افراد بی‌سواد و شهرنشین‌ها بیشتر است.

اهمیت مسائل روانشناختی و روانپزشکی در حوزه اخبار جوانان

درباره اهمیت اختلالات روانپزشکی، غلامرضا حاجتی، دبیر اجرایی همایش، اشاره کرده است که این اختلالات می‌توانند عمر انسان را به میزان 10 تا 20 سال کاهش دهند. طبق مطالعه انجام شده، 30 درصد از جمعیت ایران در معرض ابتلا یا مبتلا به نوعی مشکل روانشناختی هستند، در حالی که 60 درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی درباره بیماری خود آگاهی ندارند.

علی ناظری، دبیر علمی همایش، اطلاعاتی درباره برگزاری سی‌و‌نهمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران ارائه کرده است. این همایش در تاریخ 18 تا 21 مهرماه برگزار می‌شود و شامل 112 سخنرانی، 22 سمپوزیوم علمی و 6 کارگاه برای روانپزشکان و روانشناسان است. در این همایش، موضوعات روز جهان نیز برای حضورکنندگان ارائه م شود.

آخرین اخبار جوان و خانواده؛ مرگ کودک ایذه‌ای بر اثر زنبور گزیدگی

رئیس آموزش و پرورش عشایری خوزستان جزئیات مرگ کودک ایذه ای که بر اثر نیش زنبور جان خود را از دست داد، تشریح کرد.

چند روز پیش دانش آموزی به اسم مستانه شهپری از ایل ایذه بر اثر نیش زنبور درگذشت. بعد از این اتفاق رئیس آموزش و پرورش عشایری خوزستان در پیامی تسلیت خود را به خانواده این دانش آموز ابراز کرد.

به دلیل اینکه در بیشتر موارد نیش زنبور خیلی خطرناک نیست و بعد از احساس درد و سوزش کم، نیش زنبور با درمان خانگی قابل درمان است، اعلام فوت این کودک بر اثر نیش زنبور واکنش هایی را در شبکه های اجتماعی به همراه داشت.

رئیس آموزش و پرورش عشایری خوزستان، آقای رضا فرامرزی گفت: به گفته‌ی معلم و عموی دانش‌آموز، مستانه به دلیل نیش زنبور فوت کرده است.

مستانه در منطقه‌ای کوهستانی و زندگی می‌کرد. روزی که این اتفاق افتاد، ساعت ۴ بعد از ظهر، مستانه با عمه و بستگانش برای جمع‌آوری هیزم به کوه می‌رفتند و در این راه زنبور‌ها به آن‌ها حمله کرده‌اند.

خانواده‌ی مستانه شاهپری فوراً پس از حمله زنبور‌ها او را به درمانگاه منتقل کردند، اما متأسفانه قبل از رسیدن به مقصد، وی فوت کرد. همچنین، خانواده درخواست کالبدشکافی را رد کرد و معتقد بودند که علت مرگ وی به زنبور گزیدگی برمی‌گردد و کالبدشکافی لازم نیست.

شرح عموی مستانه نیز تصویر دقیق‌تری از حادثه ارائه می‌دهد. زنبور‌های وحشی به نام “زنبور گنجشکی” به مستانه و همراهانش حمله کرده بودند و تعداد زیادی از آن‌ها مستانه را نیش زده بودند. تلاش‌های برای نجات او و انتقال به درمانگاه صورت گرفت، اما تعداد زنبور‌هایی که مستانه را نیش زده بودند، منجر به وضعیت بحرانی و در نهایت فوت او شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی