سیاسی

رئیس جمهور بر تجاری‌سازی و صادرات محصولات دانش‌بنیان تاکید کرد

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت توجه به تجاری سازی و صادرات محصولات دانش بنیان، از تمامی نهادهای ذیربط خواست با تکمیل زنجیره ارزش محصولات دانش بنیان علاوه بر کمک به افزایش تولید، اشتغال و ثروت کشور به منظور ارتقای قابلیت صادرات این محصولات کمک کنند. سید ابراهیم رئیسی در سومین جلسه شورای “حکمرانی فناوری ها و تولیدات دانش بنیان” ضمن قدردانی از تلاش ها و اقدامات انجام شده در زمینه اجرای قانون حمایت از تولید و توسعه شرکت های دانش بنیان به بیش از 10 هزار شرکت فعال، بر ارتقای کیفی شرکت های دانش بنیان همزمان با توسعه کمی نیز تاکید کردند.

حمایت مالی از فعالیت‌های دانش بنیان باید در اولویت سازمان برنامه و بودجه باشد

حمایت مالی از فعالیت های دانش بنیان نیز از تاکیدات رئیس جمهور در این جلسه بود، دکتر رئیسی ضمن سفارش سازمان برنامه و بودجه به توجه به این اولویت، تصریح کرد: با توجه به اینکه توسعه فعالیت های دانش بنیان باعث ایجاد اشتغال می شود رشد تولید و پیشرفت فناوری در نتیجه آن است که هر نوع حمایت مالی و ارائه تسهیلات و تخصیص منابع به فعالیت های دانش بنیان هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری سودمند و آینده نگر است.

رئیس جمهور با توجه به نهایی شدن نقشه راه فعالیت‌های دانش بنیان کشور و رویکرد همه جانبه به تمامی حوزه‌های فعالیت‌های دانش بنیان از میکروالکترونیک و بیوتکنولوژی گرفته تا هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی، بر گسترش همکاری‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش بنیان در دولت مردمی تاکید نمود.

ارتباط قوی، مستمر و سیستماتیک بین صنایع بزرگ و شرکت های دانش‌بنیان

رئیسی همچنین ارتباط قوی، مستمر و نظام مند صنایع بزرگ با شرکت های دانش بنیان را از اولویت های مهم دانست و با تاکید بر لزوم تقویت تعامل سازمان استاندارد با شرکت‌های دانش بنیان، با اندیکاتورهای استاندارد ضمن رعایت دقت، خواستار تسریع در همسان سازی محصولات دانش بنیان شد.

ضرورت توجه به تجاری سازی و صادرات محصولات دانش بنیان از محورهای سخنان رئیس جمهور در جلسه امروز بود و همه نهادهای مرتبط از معاونت علمی و فناوری، صندوق توسعه نوآوری، وزارتخانه ها و سایر دستگاه های اجرایی نیز موظف شدند علاوه بر کمک به ارتقای توان صادراتی محصولات دانش بنیان، با تکمیل زنجیره ارزش در تولیدات دانش بنیان، به افزایش تولید، اشتغال و تولید ثروت برای کشور کمک کنند.

حمایت از تامین تجهیزات مورد نیاز شرکت های دانش بنیان در داخل

رئیس‌جمهور در ادامه از مسئولان نهادهای مختلف به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست ضمن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز آنها در داخل، از واردات کالاهایی که توسط این شرکت‌ها در داخل به میزان نیاز کشور تولید می‌شود یا ظرفیت و امکان تولید آن فراهم هست، جلوگیری کنند.

رئیسی همچنین به گزارش ارائه شده از عملکرد صندوق توسعه نوآوری اشاره کرد که نشان دهنده افزایش 5 برابری میانگین سالانه حمایت مالی از فعالیت های دانش بنیان در 25 ماه گذشته نسبت به دوره 90 ماهه قبل از سیزدهم است. دولت و افزود: قطعا در این راستا حمایت‌های دولت و عدم اکتفا به اعتبارات بانکی و جذب و ایجاد اعتبار و منابع جدید از مسیرهای مختلف برای حمایت از فعالیت های دانش بنیان است.

ضرورت صیانت از ثبات قانون برای حمایت از رشد تولیدات دانش بنیان

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت توجه بیشتر به ارتقای بهره وری در تمامی فعالیت ها و اقدامات نهادهای مختلف از جمله صندوق توسعه نوآوری تصریح کرد: قانون حمایت از رشد محصولات دانش بنیان قانون خوبی است که به تصویب رسیده است. از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و لذا ما وظیفه سنگین و خطیری داریم که از این قانون پاسداری و از هرگونه اقدام و تصمیمی که موجب تضعیف آن شود جلوگیری کنیم. یکی از الزامات حمایت از کسب و کارها، حفظ ثبات در تصمیم گیری است و بنابراین باید از ثبات این قانون نیز صیانت شود.

رئیسی در پایان از تلاش های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برای برگزاری اردوهای مسیر پیشرفت قدردانی کرد و این اقدام را موجب ایجاد امید و نشاط در بین جوانان دانست.

تصویب آیین‌نامه جدید ارزیابی و دستورالعمل‌های حمایت مالیاتی دانش‌بنیان

در ابتدای جلسه امروز گزارش مختصری از اجرای یکساله قانون «جهش تولید دانش بنیان» و همچنین پیشرفت مصوبات دو جلسه قبلی شورا توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و نائب رئیس شورا ارائه شد. در ادامه این نشست «آیین نامه جدید ارزیابی شرکت های دانش بنیان»، «آیین نامه تخصیص حمایت مالیاتی از شرکت های دانش بنیان» و «شیوه‌نامه برخورداری قراردادهای تحقیق و توسعه صنعت و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه» ارائه و به تصویب رسید.

بر اساس طبقه‌بندی جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان به سه دسته استارتاپ، فناوری و نوآور طبقه‌بندی می‌شوند که با توجه به حجم فروش شرکت و میزان و تمرکز کارشان بر روی محصولات دانش‌بنیان نام‌گذاری می‌شوند. همچنین بر اساس مقررات، حمایت‌های مالیاتی، مزایای مالیاتی رده‌های مختلف شرکت‌های دانش بنیان و همچنین همکاری صنعت و دانشگاه تعیین شد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی