رادیو و تلویزیون

تاریخچه رادیو و تلویزیون در ایران

رادیو

رادیو در ایران تاریخچه طولانی و پرباری دارد. در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی (۱۹۱۶ میلادی)، شرکت تلگراف و تلفنی ایران (در آن زمان به نام شرکت فارس غربی) اولین ایستگاه رادیویی خصوصی ایران را با نام “آوازِ آذین” در تهران راه اندازی کرد. اما در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی (۱۹۲۴ میلادی)، شرکت تلگراف و تلفنی ایران نیز همچنین بخش رادیوی خود را به نام “رادیواوا” تأسیس کرد.

در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی (۱۹۴۷ میلادی)، “رادیو تهران” به عنوان ایستگاه دولتی نخستین بار به سیگنال رسمی آنتن خود پرداخت و برنامه‌های خود را پخش کرد. این ایستگاه در طول سال‌های بعد، تبدیل به یکی از مهمترین ایستگاه‌های رادیویی در ایران شد.

سپس در سال‌های بعد، دیگر شبکه‌های رادیویی از جمله رادیو استانها و رادیو جوان نیز به تشکیلات رادیوی تهران اضافه شدند. در حال حاضر، در ایران فعالیت تعداد زیادی ایستگاه رادیویی و شبکه های رادیویی با برنامه های متنوع صورت می گیرد که اخبار، برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، هنری، ورزشی و غیره را پوشش می‌دهند.

مهمترین اخبار مرتبط با رادیو تلوزیون

در دهه‌های بعد، با پیشرفت فناوری و راه‌اندازی شرکت صداوسیما (سازمان صدا و سیما)، بخش رادیویی ایران نیز تحولات زیادی را تجربه کرد. در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی (۱۹۶۶ میلادی)، شبکه دوم رادیویی یا همان “رادیو ۲” به عنوان شبکه اخبار و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی راه‌اندازی شد. این شبکه به مرور زمان تنوع بیشتری در برنامه‌ها به خصوص در حوزه موسیقی و هنر ارائه داد.

در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی (۱۹۸۵ میلادی)، شبکه‌های خصوصی رادیویی نیز به فضای رادیویی ایران اضافه شدند. نخستین ایستگاه رادیوی خصوصی ایران به نام “شبکه نجوم” در تهران راه‌اندازی شد و به مرور زمان تعداد ایستگاه‌ها افزایش یافت.

امروزه، رادیو در ایران به عنوان یک رسانه مهم و محبوب در جامعه شناخته می‌شود. از طریق رادیو، اخبار، برنامه‌های تفریحی، بحث و گفتگو، تبلیغات و دیگر محتواها به جمعیت و نسل‌های مختلف منتقل می‌شود. همچنین، در دوران اینترنت و پیشرفت تکنولوژی، رادیو به صورت آنلاین و پادکست نیز فعالیت می‌کند تا به افراد در هر زمان و مکان امکان دسترسی به برنامه‌های مورد علاقه خود را بدهد. مهمترین اخبار رادیو و تلویزیون را در ایتوک بخوانید.

جدیدترین خبرهای دنیای نمایش را در این مطلب بخوانید: اخبار سینما و تئاتر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی